Splitski HNK u novu kazališnu sezonu ulazi opernom premijerom. Uz vjerojatno nikad veću i nikad mlađu postavu publika će moći uživati u adaptaciji „Čarobne frule“ W. A. Mozarta. Davor Vuković, HNK-ov voditelj službe za odnose s javnošću, istaknuo je da posljednja izvedba „Čarobne frule“ u Splitu datira iz 1970. Ova će izvedba biti plod koprodukcije Umjetničke akademije u Splitu i solista HNK-a, koje su svi okupljeni istaknuli kao budućnost splitske i hrvatske opere.
Intendant Vicko Bilandžić posebno je ponosan na izbor ovoga djela kao premijernog u novoj sezoni.
- Čast mi je da upravo ovom premijerom počinjemo novu sezonu – za ovu smo izvedbu doveli naša najveća i najbitnija imena – mlade ovoga grada i budućnost ovoga kazališta. Nadam se da će mnogi od njih zapisati ovoga Mozarta u životopis kao početak velikih karijera. To su ljudi kojima vjerujemo i koji su nam preporučeni od maestra Zlodre te su i na UMAS-u istaknuti pjevači. Postajemo platforma za razvoj lokalnih snaga, otvoreni smo UMAS-u i ne mogu biti zadovoljniji što ovako otvaramo sezonu. Projekt ćemo pokušati izvoditi što više jer smo osjetili interes publike i za jedanaesti mjesec, a nadamo se i gostovanjima. Ovim vrijednim mladim ljudima želim najiskreniju dobrodošlicu u HNK.
Zadovoljstvo zbog hvalevrijedne suradnje izrazila je i dr. sc. izv. prof. art. Miona Miliša, dekanica Umjetničke akademije u Splitu.
- Ovdje sam u ime UMAS-a, a zajedničko je meni i kolegi Bilandžiću što smo ušli u ove nove mandate i priče uz istu misao vodilju – suradnje i prilike mladima. UMAS je specifičan po tome što ujedinjuje tri odjela – glazbeni, likovni i kazališni, a svi djelujemo pod istim krovom, no na osam lokacija u gradu. HNK je jedna od baza naše akademije i drago mi je što mladi ljudi imaju čast sudjelovati na ovako ozbiljnom projektu i tako stvarati iskustvo koje im je potrebno u svakoj našoj profesiji. Nadam se da ćemo nastaviti sa suradnjama koje bi trebale ići u svim smjerovima jer materijala ima. Još jednom – ponosna sam što su naši studenti dio ovoga projekta.
Ivana Srbljan, ravnateljica Opere, osvrnula se na izbor premijernog djela i profil publike kojemu je namijenjen.
- Razmišljajući o projektu za mlade i mogućim suradnjama, ideja maestra Zlodre mi se najviše svidjela. Ovo mi je kao ravnateljici vrlo korisno iskustvo, a istovremeno će ova produkcija mladoj publici približiti operu na najbolji mogući način. Osjećam i znam da smo otvorili sezonu u novom smjeru te da je ovo budućnost opere. Imamo sjajan autorski tim i dvije podjele – jedna su naši mladi pjevači Opere koji djeluju i u Zboru, a jedna je podjela UMAS-a, uz sjajan orkestar i soliste. Pružamo šansu našim pjevačima i lokalnim talentima da očaraju i zavedu našu publiku svojom izvedbom.
Maestro Hari Zlodre podijelio je impresije o pripremi ove adaptacije i suradnji s mladim pjevačkim snagama.
- Pozdravljam ovu divnu mladost oko nas i upravu HNK-a te njihov osjećaj za ove mlade ljude. Ja sam i sinoć dirigirao Mozarta i usred kompozicije mi je palo na pamet da ga pitam – Ljutiš li se što sam te malo skratio, ha-ha, ali naravno – nisam dobio odgovor. S te sam strane apsolutno miran. Uvijek će biti čistunaca koji će takoreći pincetom tražiti što to radimo i kako nam pada na pamet, ali ovo što sam napravio s djelom napravio sam ne bismo li prošli neokrnjeno, da pjevači napreduju. Sve je osmišljeno dobronamjerno i iz čiste ljubavi i svjetla. „Čarobna frula“ je malo skraćena da bi svi koji su je dotaknuli doživjeli samo napredak i odlazak prema umjetničkom svjetlu u njoj. Imam divne suradnike i u svakom se trenutku mogu okrenuti i odmarati, a dogodit će se upravo ono što se treba dogoditi.
Jedan je od spomenutih suradnika i maestro Veton Marevci koji je izrazio svoje dojmove o radu na Mozartovu epohalnom djelu.
- Prije svega zahvala upravi na ovako lijepom projektu gdje se oformljavaju pjevači mlade generacije. Od prošle sam godine stručni suradnik na UMAS-u pa te ljude dobro poznajem, a posebno mi je drago vidjeti zboraše HNK koji su ovo zaslužili. O „Čarobnoj fruli“ moglo bi se duže nego što kompozicija traje, a Mozart je uvijek u svojim domenama pisao ono najbolje. Velemajstorstvo je Mozarta u tome da publika, kad sluša njegove kompozicije, iste doživljava kao jednostavne priče, a ona je zapravo vrlo kompleksna i zahtjevna za pjevače i orkestar. Potrebno je detaljno iščitati libreto, partitura je puna ilustrativnih momenata. Libreto je jako povezan s glazbom, korištenje glazbenih boja s likovima, Mozartovo je razmišljanje vrlo napredno. Moći ćete čuti kako isti kompozitorski mehanizam, na papiru, stvara dva potpuno oprečna karaktera i atmosfere u priči – to je mogao samo Mozart.
Redateljica Marta Tutiš prisjetila se svojih prethodnih iskustava s Mozartom i istaknula izazove ove produkcije.
- Hvala upravi na ovoj prilici, meni je ova situacija u glavi još uvijek malo nerealna, a prvi su mi kazališni koraci napravljeni upravo s ovim naslovom i jako sam uzbuđena. 2018. počela sam rad na operi kao asistentica Krešimira Dolenčića. Kad sam počela raditi, pitala sam se kako se odmaknuti od tog jasnog mentorova potpisa, kako uopće donijeti neko novo, svoje čitanje. Odgovor je, naravno, bio Mozart. Ta je partitura bilo toliko bogata, a priča metaforična. Prvo mi je pitanje što znači zmija na početku, koja je osnovni motiv. Ta zmija nije eksces nego metafora i oduvijek je nešto značila. Bajka nas tu može jako zavarati kao odrednica ove opere, za koju kažu da je „predječja za odrasle i preodrasla za djecu“, zato pokušavamo dati odgovor na putovanje i kušnje u „Čarobnoj fruli“ i nadam se da ćemo u tome uspjeti.
Intendant Vicko Bilandžić spomenuo je i iskusne pjevače koji će u svojim ulogama biti podrška najmlađim kolegama.
- U samom početku ove produkcije stajala je ideja da damo platformu mladima da se pokažu, ali nismo ih dočekali bez podrške i jakih oružja, nismo se skrivali iza njihove mladosti, tu su naš orkestar i etablirani pjevači kao Bože Jurić Pešić, Vladimir Garić, Božo Župić i mnogi drugi, iskusni i pouzdani kolege. Imamo niz ljudi koji su na korak do velikih solističkih uloga, naši članovi Zbora i vanjski suradnici… Studenti su nam novost, a ovo su naše jake snage koje će se nastaviti razvijati.
Bože Jurić Pešić zahvalio je na prilici da se splitskoj publici predstavi kao Tamino.
- Lijepo je opet biti u kazalištu u kojem sam krenuo pjevati. Uloga Tamina mi nije nepoznanica, treći je put pjevam. Drago mi je što sam ovdje s mladim ljudima koji obećavaju te s divnim autorskim timom, a hvala i ravnateljici s kojom sam imao priliku dijeliti pozornicu.
Mlada nagrađivana studentica UMAS-a Mia Gazdović također se veseli ulozi Pamine i ističe zajedništvo kao bitan faktor ove izvedbe.
- Velika je čast što već kao studenti možemo stati na pozornicu HNK. Ja sam i vanjska članica Zbora HNK-a, ali ovo mi je prva velika uloga na toj pozornici. Među nama se osjeti mladenačka energija, jako grizemo da ova izvedba bude odlična i baš se osjeća zajedništvo. Svi su kolege izvrsni pjevači i mislim da će to biti jako lijepa predstava.
Premijerna je izvedba 20.10. u 20 sati, druga izvedba odmah dan poslije, a očito se može očekivati i još termina za zainteresiranu publiku, kao što je intendant i najavio. U ulozi Sarastra nastupaju Felipe Čudina i Božo Župić, Tamina predstavlja Bože Jurić Pešić, Kraljicu noći Ana Malovan i Tina Matković, Paminu Maja Andrijolić i Mia Gazdović, Prvu damu Branka Pleština Stanić, Drugu damu Marina Mrđen i Đina Vučković, Treću damu Dora Jana Klarić i Ivona Bosančić Lasić, Papagena Joško Tranfić i Matija Škiljo, Papagenu Tea Požgaj i Rahela Ujević, Monostatosa Vladimir Garić i Rafael Đangradović, Prvog dječaka Leona Sever, Drugog dječaka Vita Vrekalo i Romina Kirilenko, a Trećeg dječaka Mihovil Peko.
Premijernom će izvedbom ravnati maestro Hari Zlodre.