Sigurno ste posljednjih tjedana uočili stanovite 'zanimljivosti' u trgovačkim centrima, poput oglašenih akcijskih cijena na pojedinim artiklima, akcijskih cijena viših od cijena koje su donedavno vrijedile za isti taj proizvod!?
Dakle ona 'stara' cijena, ispisana malenim brojkama, zapravo je povoljnija od nove, akcijske. Nije nam se to učinilo baš najnormalnije pa smo kontaktirali kako trgovačke kuće, tako i Udrugu 'Splitski potrošač'. U međuvremenu svoj stav su iznijeli i iz tradicionalno tromog, ali eto ipak živog Državnog inspektorata.
Svi su suglasni samo u jednom: do ove najnovije konfuzije došlo je zbog stupanja na snagu novog Zakona o zaštiti potrošača iz 28. svibnja ove godine. Segment koji unosi (možda i namjerno) zbunjenost kod prodavača je obaveza isticanja najniže cijene u posljednjih 30 dana. Do te izmjene u Zakonu je došlo, kako nam je naglasio Vlado Biljarski, predsjednik Udruge 'Splitski potrošač', jer se znalo događati da su trgovci prije planiranog sniženja (akcijskog i slično) podizali cijene kako bi lažno prikazali iznos pogodnosti za potrošača.
- Ove zakonske izmjene išle su u smjeru sprječavanja takvih trgovačkih praksi, ali kao što vidimo, sada smo dobili nove probleme. - kaže Biljarski, priznajući da problematika nije najjednostavnija. No, apsolutno se slaže da je isticanje 'akcijskih' cijena koje su više od cijene koja je važila unatrag 30 dana ipak – kršenje Zakona o zaštiti potrošača.
- Novim Zakonom o zaštiti potrošača iz konca svibnja ove godine su nešto drugačije regulirani posebni oblici prodaje (akcije, sezonska sniženja i dr.) i to tako da je trgovcima propisana obveza da uz trenutnu akcijsku cijenu moraju istaknuti i tzv. 'prethodnu cijenu', to jest najnižu cijenu koja se za konkretan proizvod primjenjivala u periodu od 30 dana prije početka akcije (sniženja i sl.).
Nove odredbe sada rade problem najviše trgovcima koji provode akcije češće no jednom u 30 dana (te kada je došlo do osjetnijeg rasta cijene proizvoda u kratkom periodu), jer sada svaka akcijska cijena morala bi biti niža od one najniže u proteklih 30 dana (uključujući i akcijske) i u odnosu na nju bi se trebao isticati postotak popusta. No, kako vidimo, trgovci to ne rade (držeći se samo toga da prikažu akcijsku i prethodnu cijenu) i dolazi do ovakvih situacija, koje onda predstavljaju kršenje Zakona o zaštiti potrošača. - potpuno je jasan Vlado Biljarski iz Udruge 'Splitski potrošač'.
Prilično koncizni su i inspektori: maloprodajna cijena mora biti niža od referentne cijene kao najniže cijene oglašenog proizvoda, tj. ne smije biti viša ili jednaka referentnoj cijeni. Da skratimo – Zakon kaže da akcijska cijena mora biti niža od najniže cijene u posljednjih 30 dana ili u suprotnom nije u pitanju posebni oblik prodaje pa se ne smije oglašavati akcija!
Trgovci međutim u stvarnosti malo drže to toga, Zakona jeli. Pa je i Državni inspektorat krenuo u svoje akcije, ne sniženja cijena nego kontrole, u kojima su ovakvi prekršaji među najčešćima...
Najbolje smo ostavili za kraj, dakle reakcije trgovaca. Drže da su u problemu, pogotovo imajući u vidu inflaciju te sezonske proizvode, voće i povrće recimo.
- Cijena poljoprivrednog proizvoda u sezoni zna varirati pa tako najniža cijena na polici z posljednjih 30 dana, koja mora biti istaknuta, često zna biti niža od aktualne akcijske... - kukaju nam iz trgovačkih lanaca. Zašto onda inzistiraju na 'akcijskom' reklamiranju, ostalo je nejasno. A za inspekcije kažu da su – smiješne.