Od četvrtka 28. listopada do 10. studenog 2021. u Galeriji MKC /Dom mladih može se pogledati izložba međunarodno nagrađivane slovenske umjetnice Robertine Šebjanič. Kroz zvučnu instalaciju i zvučne radove predstavila je svoj projekt Aquatocene / U potrazi za podvodnom tišinom u kojem istražuje fenomen podvodnog zvučnog zagađenja koje je čovječanstvo stvorilo u svjetskim morima i oceanima.
Zvučne kompozicije predstavljaju remiks bioakustike morskog života (škampi, ribe, ježinci itd.), podvodne akustike (zvukovi kretanja vode) i prisutnosti buke koju stvaraju ljudi u morima (brodski promet, iskapanja i dr).
Posljednjih nekoliko godina Robertina Šebjanič je snimila brojne snimke pomoću DIY hidrofona, na različitim mjestima širom svijeta, pokušavajući kroz svoje umjetničke radove osvijestiti važnost održavanja sigurnog zvučnog okruženja za životinje koje žive u oceanima i morima.
Robertina Šebjanič je jedna od rijetkih umjetnika koji jednaku pozornost posvećuju estetici i konceptima svojih umjetničkih djela koliko i znanstvenim istraživanjima koja ih podupiru. Njezine instalacije, zvučni eksperimenti i performansi pozivaju nas da razmislimo o našem odnosu ljudskih bića prema ostatku svijeta. Posljednjih nekoliko godina surađivala je sa znanstvenicima, hakerima, teoretičarima i drugim umjetnicima na istraživanju tema kao što su: komunikacija između različitih vrsta, podvodno zvučno I farmaceutsko zagađenje, potencijalni suživot životinja i strojeva, kemijski procesi, podrijetlo života I dr.
Nevidljivo zagađenje podmorja: Aquatocene i STARTS4Water Zero Pollution Adriatic naziv je predavanja koje se održalo u Beton kinu / Dom mladih u petak (29.listopada) u 11 sati, u kojem su sudjelovali Robertina Šebjanič, Marjan Žitnik i Gjino Šutić (UR Institute – STARTS4Water)
Nevidljivo onečišćenje prisutno u Jadranskom moru (kao i u svjetskim oceanima i morima) utječe na dobrobit/zdravlje ljudi, život u moru i okoliš koji je dio toga. S projektima predstavljenim na predavanju moguće je dublje sagledati ovaj problem iz različitih perspektiva.
Robertina Šebjanič predstavila je kontekst svog rada Aquatocene, koji osvjetljava podvodno zvučno zagađenje; govorila je o novom istraživanju s Marjanom Žitnikom u kojem se bave tekućim otpadom, dok je s Gjinom Šutićem Robertina razvila rad aqua_forensic, projekt koji se bavi podvodnim farmaceutskim onečišćenjem. Projekti koji su se predstavili na predavanju kombiniraju umjetnost/znanost/građansku znanost i imaju za cilj pokrenuti rasprave o solidarnosti i empatiji s vodama izvan ljudske percepcije.
Biografije
Robertina Šebjanič (SI) je međunarodno nagrađena umjetnica čiji se rad bavi biološkim, kemijskim, političkim i kulturnim stvarnostima vodenog okoliša te istražuje utjecaj čovječanstva na druge vrste i na prava neljudskih entiteta, pozivajući pritom na usvajanje odgovornih strategija prema drugim vrstama. U svojim analizama teorijskog okvira antropocena, umjetnica koristi termin "aquatocene" i "aquaforming" referirajući se na ljudski utjecaj na vodene okoliše. Njezin rad je nagrađivan i nominiran na Prix Ars Electronica, Starts Prize, Falling Walls. Rad joj je izlagan i izvođen na okupljanjima i festivalima kao što su Ars Electronica Festival (AT), Prix Cube Exhibition (FR), MONOM_CTM (DE), Matadero (ES), (Onassis Cultural Center Athens (GR), Kosmica festival & Laboratorio Art Almeda (MX), Kapelica Gallery (SI), Device_art (HR), Art Laboratory Berlin (DE), Kiblix Festival (SI), Gallery of Contemporary Art Celje (SI), Museum of Contemporary Art Beograd (SRB), Eye Museum Amsterdam (NL).
Gjino Šutić (HR) je inovatoar, biotehnolog, intermedijski umjetnik i edukator. Osnivač je Universal Research Institute & Gen0 Industries za nezavisna znanstvena istraživanja i kulturu znanosti. Vodi istraživanja u nekoliko znanstvenih područja (kao što su biotehnologija, bioelektronika, eksperimentalna elekronika, ekološko inženjerstvo) kao i u novomedijskim umjetnostima vezanim uz znanost (BioArt, digitalna umjetnost, umjetnost instalacije, multimedijska i hibridna umjetnost).
Marjan Žitnik, (HR) u ranom djetinjstvu je razvio zanimanje za glazbenu umjetnost osvajajući nacionalne nagrade kao pijanist. Nakon diplome u računalnom inženjerstvu pokrenuo je nekoliko uspješnih startupova zasnovanim na mobilnim aplikacijama. Nedavno je bio produkt manager za Photomath - mobilnu aplikaciju koja koristi smartphone kameru za skeniranje i prepoznavanje matematičkih jednadžbi (nekoliko puta br1AppStore obrazovna aplikacija diljem svijeta, s više od 200 mil preuzimanja).