U Nehaju, na rubu Kaštel Štafilića, prije više od pola stoljeća izgrađena je zgrada u kojoj je danas smještena Srednja škola Braća Radić.
Zgrada škole nalazi se u pravom dalmatinskom okružju vrtova, vinograda, maslinika, mediteranskog bilja te mirisa mora i tamarisa s obližnjih plaža. Tijekom 1959. u ovu zgradu je uselio Poljoprivredni tehnikum iz Kaštel Lukšića iz kojega će nastati buduća Poljoprivredna škola. Šezdesetih godina nasljeđuje Šumarsku školu iz Splita pa mijenja ime u Poljoprivredno - šumarski centar. Na školovanje dolaze učenici iz svih krajeva Dalmacije pa je stoga 1963. godine izgrađen učenički dom, čiji se okoliš godinama kontinuirano oplemenjuje radom učenika i djelatnika.
Krajem osamdesetih i početkom devedesetih godina uložena su velika materijalna sredstva za preuređenje i opremanje zgrade škole i Učeničkog doma. Škola je dobila novo ime - Srednja škola „Braća Radić". Krajem 90-tih upisana je prva generacija učenika opće gimnazije (šk. god. 1998./1999.). Nastava za gimnazijalce bila je organizirana u prostorima osnovne škole u Kaštel Gomilici. Od školske godine 2014./2015. nastava za programe opće i jezične gimnazije odvija se u Kaštel Novom.
Škola je prepoznatljiva po brojnim izvannastavnim i izvanškolskim aktivnostima. Učenici nastupaju na županijskim i državnim natjecanjima, a na čelu svega stoji ravnateljica Marija Kezele. S njom smo porazgovarali uoči proljetnih praznika.
Koliko imate učenika te koja zanimanja sve obrazujete u školi? Koja sve zanimanja obrazujete u školi?
- Naša škola obrazuje učenike kako u strukovnim, tako i u općim obrazovnim programima. Od strukovnih programa imamo sektor poljoprivrede, prehrane i veterine. U tom sektoru postoje četverogodišnji, trogodišnji te programi za pomoćna zanimanja. U općem obrazovanju učenici pohađaju program opće te jezične gimnazije. Ove školske godine škola broji 450 učenika, od toga oko 270 u strukovnim programima. Nastava se odvija u dvjema zgradama na različitim lokacijama. Gimnazijski odjeli nastavu imaju u zasebnoj velebnoj zgradi u Kaštel Novome, zgradi s poviješću duljom od stoljeća. Nastava u gimnaziji održava se u jutarnjoj smjeni. To smatramo velikom prednošću, osobito za učenike koji paralelno uz školske udovoljavaju i različitim sportskim, umjetničkim i sličnim aktivnostima. U drugoj zgradi, u Kaštel Štafiliću - Nehaju, svoje mjesto našli su strukovni programi. Nastava u ovom dijelu škole održava se u dvjema smjenama, dok smo petkom omogućili svim učenicima rad samo u jutarnjoj smjeni. Želja nam jest smjestiti sve nastavne programe u isključivo jutarnju smjenu, no to još uvijek zbog nedostatnosti prostora ne možemo. I slobodan petak popodne našim učenicima puno znači, osobito učenicima iz udaljenijih mjesta naše i susjednih županija koji koriste i usluge našeg učeničkog doma.
Vas se nekako percipira kao poljoprivrednu školu. Što vi na to kažete?
- Tradicija obrazovanja u poljoprivredi u Kaštelima je jako dugačka, seže u daleku 1789. godinu kaka je u Kaštel Lukšiću osnovana Accademia agraria. Atribut poljoprivredna ostao je školi iz ranijih razdoblja kada su poljoprivredni programi imali veće značenje i veći broj polaznika nego danas. Poznato je da su Kaštela u prošlom stoljeću bila centrom za ondašnja vremena najnaprednije stakleničke proizvodnje, a isto tako je poljodjelstvo na bogatom Kaštelanskom polju imalo značajnu ulogu. Danas su odnosi drugačiji, a to se vidi i na programskim sadržajima škole. Usmjerenost prema turizmu rezultirala je stvaranjem međusektorskog programa Agroturistički tehničar u kojem učenici dobivaju znanja kako iz poljoprivrede, tako i iz turizma i ugostiteljstva. Isto tako kao potpora primarnim poljoprivrednim programima postoje i prehrambeni programi: Prehrambeni tehničar i Tehničar nutricionist te program Veterinarski tehničar. Kad pogledamo sve strukovne programe i stavimo ih u međusobni odnos, vidimo da se međusobno upotpunjuju te čine okosnicu uravnoteženog samoodrživog razvoja. Ako je nositelj gospodarskog razvoja naše županije turizam, istome su potrebne gospodarske djelatnosti koje će ga činiti održivim, a to su upravo one djelatnosti koje čine naše obrazovne programe.
Imate svoj staklenik. Što u njemu sadite, jeste li se možda odlučili komercijalizirati proizvodnju?
- Naša škola posjeduje staklenik površine 1.200 m2. U njemu se odvija proizvodnja presadnica povrća i ukrasnog bilja, kao i konzumnog povrća. Sve biljke su na prodaju putem Učeničke zadruge Trišnja koja ima nekoliko sekcija. Što se proizvodnje biljnog materijala tiče možemo se podičiti suradnjom i s nekim osnovnim školama koje osim što kupuju kod nas presadnice istovremeno dobivaju i savjete naših stručnjaka pri formiranju i održavanju svojih vrtova. Lokalno stanovništvo prepoznalo je kvalitetu naše proizvodnje, redovito kupuje naše proizvode, a broj korisnika stalno se širi. Naši korisnici jako su zadovoljni jer znaju da dobivaju ekološki ispravan proizvod, a nerijetko i kakav dobar savjet o uzgoju samih biljaka. Za pohvaliti se jest da smo kod pojedinaca, i to mladih, upravo mi probudili ljubav prema uređenju okućnica i samostalnom uzgoju povrća. Još smo ponosniji na činjenicu da i naši bivši učenici, sada samostalni proizvođači, upravo kod nas kupuju presadnice za svoju proizvodnju. U stakleniku je ovih dana velika gužva, kupuje se mlada kapulica, zelena salata, blitva, špinat, ukrasno bilje, presadnice, ukratko ljudi se pripremaju za dolazak uskršnjih blagdana i ljetne sezone.
Čuli smo da imate i svoj vinski podrum. O čemu se radi?
- U vinskom podrumu naš kolega Živko Skračić zajedno s učenicima radi vino i tako upućuje svoje učenike u tajne vinarskog zanata. Tijekom rada mogu vidjeti potpuni proces proizvodnje bijelog i crnog vina te opola. Odnedavna isti vinski podrum čuva i boce pjenušca proizvedenog trudom učenika i spomenutog profesora. Vino se koristi u promotivne svrhe te kao poklon našim partnerima i gostima. Na natjecanjima kaštelanskih vinara dobivamo nagrade i priznanja struke. Vinska tradicija u Kaštelima, a i širom županije je duga i time potičemo učenike na njen daljnji razvoj i unaprjeđenje. Naš vinski podrum (i općenito naša škola kao takva) iznjedrio je niz stručnjaka u vinogradarstvu i proizvodnji vina. Većina najpoznatijih vinara s područja Pelješca upravo je prva znanja stekla u našoj školi. Naročito je lijepo bilo vidjeti u vrijeme prije pandemije susrete vinara, naših učenika koje smo organizirali, u našoj školi susretali su se zaista najznačajniji vinari iz naše i susjednih županija.
U dvorišnom dijelu imate veterinarsku stanicu za male životinje? Opišite nam...
- I to je mjesto praktične nastave, u programu Veterinarski tehničar. Ondje učenici primjenjuju stečena znanja na modelima životinja, a nerijetko i na vlastitim ljubimcima koje dovedu na „tretman“. Nastavnici koji rade s učenicima došli su redom iz realnog sektora i u mogućnosti su prenijeti svoja iskustva na mlade.
Jeste li vi osjetili pad broja učenika, s obzirom na trend u RH? Je li vas strah da vam se u budućnosti možda učenici neće upisivati u zadovoljavajućem broju?
- Pad broja učenika realnost je s kojom se suočavamo zadnjih godina. Broj slobodnih mjesta premašuje broj učenika koji se upisuju u prve razrede. U takvoj situaciji u prednosti su programi općeg obrazovanja te atraktivnije struke. Naši programi predstavljaju obrazovanje kod kojeg je na prvi pogled vidljivo da treba dosta zasukati rukave i biti izložen fizičkom radu. Međutim, javnost često ne vidi da su naši programi temelji održivosti gospodarstva, temelji održivosti i najznačajnije gospodarske grane turizma, osobito u današnjem trenutku zbog kojeg smo sve svjesniji da su primarne djelatnosti ključ svakog mirnog i uravnoteženog razvoja.
Što radite, izuzev nabrojanog, za bolju promociju škole?
- Škola je uključena u život lokalne zajednice, sudjeluje u brojnim manifestacijama, surađuje s gradskim institucijama na kulturnom planu, ima razgranatu suradnju s obrazovnim ustanovama, gospodarskim subjektima, organizira razmjene učenika (Italija i Argentina), provodi Erasmus+ projekte te brojne druge aktivnosti koje je teško pobrojati. Treba istaknuti partnerstvo s Turističkom školom Split na projektu Uspostava regionalnih centara kompetentnosti koje je u tijeku. Aktualan je i projekt splitske udruge Sunce Održiva učenička poduzeća u hrvatskim srednjim školama u koji je SŠ Braća Radić uključena s još dvjema školama, a čiji je finalni proizvod veganski umak A'la pašticada. U tijeku je sudjelovanje u projektima Centra izvrsnosti Dalmatinski suvenir te Čuvari baštine. Škola je aktivna u programima Globe, Plave škole, SEMEP, E-medica, EDIT, SALL i tako dalje. Škola je bila partner u uspješno završenom projektu FENIKS, projektu pošumljivanja požarom opustošenih područja, bila je nositelj projekta Revitalizacija vinogradarstva u Splitsko-dalmatinskoj županiji gdje je obrazovala grupu nezaposlenih u programu Vinar, vinogradar, voćar. Pandemijske godine donijele su mali zastoj u aktivnostima, to se posebno odnosi na projekte Erasmus+ koji su izostali zadnje dvije godine, dok smo prethodno svoje učenike slali na mobilnost u zemlje EU. Očekujemo i nastavak bogate suradnje sa školama u inozemstvu, posebno se možemo pohvaliti jedinstvenom suradnjom sa školom sličnog strukovnog karaktera u dalekoj Argentini te s gimnazijom u gradu Altamura u južnoj Italiji.
Ostvaruju li vaši učenici uspjehe na županijskim i državnim natjecanjima?
- Svake godine imamo učenike na državnim natjecanjima, ove godine primjerice imamo natjecatelja na natjecanju WorldSkills u programu Agro te mušku odbojkašku ekipu. Prethodnih godina sudionici državnih natjecanja bili su u području matematike, filozofije, stranih jezika, veterinarski tehničari, pekari i sl. Isto tako učenici našeg učeničkog doma redovito sudjeluju na državnim domijadama.
Zašto bi jedan učenik osmog razreda osnovne škole trebao upisati vašu školu?
- Ovdje je svakom učeniku omogućen obrazovni i osobni napredak. O tome svjedoče ne samo rezultati učenika postignuti u okviru naše škole, već i njihovi osobni rezultati na sportskom i umjetničkom području. Nastava gimnazijskih odjela u jutarnjoj smjeni omogućuje učenicima bavljenje raznim aktivnostima. Naši su učenici nositelji državnih nagrada u glazbi i sportu, članovi državnih reprezentacija, uspješni na međunarodnim natjecanjima. Škola je namijenjena ne samo učenicima iz Kaštela i bliže okolice, već i onima s područja naše županije i šire. Takvu pristupačnost omogućava postojanje učeničkog doma kapaciteta za 80 korisnika. Tijekom ove školske godine završena je rekonstrukcija učeničkog restorana. Uspješno obrazujemo i djecu s teškoćama u programima pomoćnih zanimanja: pomoćni cvjećar, pomoćni vrtlar te od sljedeće školske godine i pomoćni pekar.