Danas je u Atriju splitskog HNK-a održana je konferenciju za medije na kojoj je predstavljena baletna premijera 70. Splitskog ljeta, „Gospođa Bovary“.
Predložak za ovaj balet, u koreografiji i režiji renomirane koreografkinje Valentine Turcu, istoimeni je roman Gustava Flauberta. Premijera će se održati na Prokurativama 2. kolovoza.
"Gospođu Bovary" doveli smo kući
Naslovnu ulogu Emme Bovary tumači prvakinja splitskog Baleta Irina Čaban Bilandžić, a Charlesa Bovaryja utjelovit će gostujući plesač velike međunarodne reputacije Tamás Darai. Ostali protagoisti su Danil Podhruško, Valerij Ljubenko, Eva Karpilovska, Leonardo Souza, Ajla Yusupzhanova, Jake Milston, Matea Milas, Igor Gluškov i ostali članovi ansambla Baleta HNK Split.
Intendant i ravnatelj 70. Splitskog ljeta Vicko Bilandžić otvorio je press konferenciju: „Dobro došli na predstavljanje naše bitne i velike premijere. Uklopili smo se u ovu priču od početka Olimpijskih igra, o francuskoj ljubavi, sve ono što Francuska predstavlja.
„Gospođu Bovary“ doveli smo kući, ispod lukova Prokurativa izgleda fenomenalno. Svu bol i ljubav koju donosi stavili smo na lijepu pozornicu. Ne znate što će vas pogoditi na Prokurativama, nož, ramstek ili ludi susjed. Naša je suradnja s ugostiteljima na visokom nivou. Imaju mogućnost ponuditi svojim gostima što malo koji grad na svijetu može ponuditi – gledanje proba baleta. Oni čak i plješću iza ograde, traže mjesto odakle bi nešto pogledali.
Pronašli smo trajno rješenje za balet unutar centra grada. Ne smeta nam buka, a ni mi ne smetamo i ne stvaramo buku. Ne znam koji će biti sljedeći balet, to nam je izazov i jako smo sretni ako pogodimo. Prošli smo suludi proces kreacije koji se događao, što se događa i danas. Ja mislim da znam sve, Valentina zna sve, a Irina vjerojatno također. To je kazalište iza kazališta. Možda je malo neobjektivno, ali definirali smo tko je bitniji, umjetnik ili intendant, ja perem sude, usisavam kuću kako bi umjetnici mogli rasti.
Valentina je iz svoje ljubavi prema Splitu došla ovdje raditi. Ona je naše splitsko dite i ne dam da itko kaže da je Slovenka. Spremamo još nešto, a to ćemo vidjeti za nekoliko godina. Svaki su dan različiti uvjeti, ona zajedno s ansamblom daje sve od sebe, netko tko nije iz Splita rekao bi da je nemoguće vidjeti ovo što smo mi uspjeli napraviti.“
Riječ je potom preuzela Valentina Turcu, koreografkinja Gopođe Bovary: „Posebna mi je čast da sam dio 70. Splitskog ljeta. Nismo imali prostora za sumnje, ovo je moja 147 premijera u životu, mislim da ste u dobrim rukama. Brojim 43 dramske predstave koje su obilježili moju karijeru koji se mogu transcendirati u baletni jezik. Ne da je zadovoljen moj kreativni ego, već je publika uvučena u predstavu. Tražim teme koje provociraju, koje angažiraju gledatelja i da balet ne doživljavaju estetski privlačno ili dopadljivo. Tema „Gospođe Bovary“ nije dopadljiva, ali balet je umjetnost koja je lijepa.
"Flaubert je rekao da smo svi mi Bovary"
Cijeli splitski ansambl jako je talentiran, oni se usuđuju sve raditi. Moj je prvi rukopis nastao 2009. s Bolerom, tada je Almira Osmanović bila ravnateljica Baleta, a tada smo napravili „Carmen“ i tada je Irina bila moja muza, Carmen. Njeno je tijelo moj rukopis, a sve je dignula za deset razina u ovoj izvedbi. Za Irinu bih rekla da je izvanserijska umjetnica, balerina, dragocjena je za našu kulturu i sigurna sam da će publici donijeti ono što nikad nisu vidjeli.
Za njih dvoje (op.a. Irinu Čaban Bilandžić i Tamása Daraija) specifično je da nisu u celofanu, koji usprkos vjetru idu, za to treba imati kalibar, a ne samo talent za izići na pozornicu. Milka Hribar pomogla mi je ovo realizirati, a uz nju i Antun Bogov, George Stanciu i Sytze Jan Luske i sa mnom rade već deset godina. Mislim da su Splitu donijeli valentinizam, mislim da su plesači nahranjeni nekim novim supstancama i jako mi je bitna umjetnička pa ljudska interakcija.
Ono što je bilo skandalozno u 19. st ne može biti skandalozno i sada. Sada je sve lažno, djeca odrastaju na porno-filmovima, a to sve radimo iz psihološkog motiva. Dramski princip rada uvijek uvodim u svoj rad, a balet je naš zanat koji ima svoju tehniku i svoje razine koje moramo dosegnuti. Unutra svega toga protkana je snažna kazališna supstanca. To mi je drago što mogu naći u splitskom teatru.
Flaubert je rekao da smo svi mi Bovary. Ovo je suludi svijet u koji smo stavili Emmu. Zanima me kako današnjem čovjeku približiti stanje u kojem se Emma nalazila. Duboko vjerujem da Balet ima moć da onostran svega, sa svim minimalizmom i minimalnim sredstvima, ne samo financijskim, nadilazi druge scenske forme. Mislim da ples ima tu moć koji u kombinaciji s glazbom priča jedan jezik koji je, bez uvrede, glumcu s tekstom nedostižan i publici otvara magični dio. Može mu dati sve ono što nije očekivao. Jako teško podnosim blef na pozornici, pa je zato ova predstava oguljena. Prokurative su nam pomogle skinuti sve lažne situacije, tako da kada predstava bude u zgradi HNK bit će potpuno drugačija predstava.
Mislim da je Emma Bovary nepredvidljiva, energična, da takvih Emma imamo svakih 50 metara. Predstava ima melankoliju, nosi, a čujem da je nuklearka, ne treba se toga bojati. Bi' će lipo što se tiče scene i kostima, s tim ljudima radim dva desetljeća. Plesači su sasvim pogođeni, stvoreni su za ovo. Pričamo o konzumerizmu, o toksičnim odnosima, a s druge strane pričamo o ljubavi koja nam je religija. Završavamo s dosadom i prazninom i da se u svom vlastitom svijetu bavi s onim što smo mi htjeli pogoditi.
Riječ je potom preuzela Irina Čaban Bilandžić, glavna protagonistica: „Mislim da se i dan-danas može raspravljati o svom liku. Ona je visoka i krhka duša u svoj romantici, a s druge je strane osoba koja se udubila u svoje romane i ne vidi što se događa oko nje. Njoj sve nedostaje, ali ona je jaka žena. Osjećam se dobro u ulozi, nadam se da se to vidi i osjeti. S Valentinom se ne moram puno dogovarati, to sve jako dobro funkcionira.“
Održat će se na Prokurativama
Novinarima se potom obratio Tamás Darai koji utjelovljuje Charlesa Bovaryja: „Jako sam zahvalan što sam ovdje, počašćen sam što plešem na 70. Splitskom ljetu. Svoje sam obrazovanje prvo započeo u rodnoj Mađarskoj pa nastavio u Zagrebu 3 godine. Onda sam se preselio u Njemačku i upoznao Valentinu kada sam plesao u Carmen, a u Zagrebu sam plesao Anu Karenjinu. Plesao sam i u Frankfurtu u kompaniji koji se bavi suvremenim plesnim izrazom, a ja sam školovan neoklasično ili klasično. Zadnjih pet godina bavim se freelanceanjem. Nije lako, ali jako sam sretan, držim radionice, bavim se i koreografijom. Igrao sam i ovu ulogu u HNK-u Zagrebu koja mi je jako draga.
Charles je izazovan za mene jer su sposobnosti različite, ali vjerujem da svi imamo različite osobnosti i možemo ih izvući kada je potrebno. Imam dosta zajedničkog s Charlesom, a zbog moje potisnute prirode, karakter je bio izazovan za mene. Iako je čudan odnos s Emmom, od zaljubljenosti do potisnutosti, on na kraju eksplodira. Moram biti iskren i dinamičan u plesu, ali to nije teško jer smo se u jako malo vremena jako dobro povezali. Uistinu uživam u radu s Irinom.“
Press konferenciju zaključila je Valentina Turcu riječima: „Nikad nisam vidjela dvoje ljudi koji su se dodirnuli, a da je to odmah bila najbolja moguća veza.“
Premijera „Gospođe Bovary“ održat će se 2. kolovoza na Prokurativama u 21:00 sat, a publika će repriznu izvedbu moći pogledati 3. kolovoza u 21:00, također na Prokurativama.