Posljednja premijera Hrvatskog narodnog kazališta ove sezone, baletna predstava Onjegin glasovitog redatelja i koreografa Vasilija Medvedeva, predstavljena je na konferenciji za medije u splitskom teatru. Libreto je po motivima romana u stihovima Evgenij Onjegin Aleksandra Sergejeviča Puškina napravio Valerij Modestov.
Uz ulomke iz različitih djela Petra Iljiča Čajkovskog u izvedbi Orkestra Opere HNK Split pod ravnanjem maestra Harija Zlodre, oživjet će ga balerine i baletani splitskog Baleta. Dvije su postave protagonista pa će se tako u naslovnoj ulozi Onjegina izmjenjivati Aubin Le Marchand i Ivan Boiko a kao Tatjana nastupit će Irina Čaban Bilandžić i Nozomi Miura.
Balet Onjegin Vasilija Medvedeva praizveden je 1999. u Nacionalnom kazalištu u Pragu, a nakon toga postavljan je u Santa Fe Opera Theatre u Sjedinjenim Državama, českom Olomoucu, u estonskom gradu Tartu, Narodnom kazalištu u Bratislavi te u Košicama u Slovačkoj, u Łódźu u Poljskoj. Pored toga, fragmenti predstave izvođeni su u različitim prigodama na baletnim gala-večerima u Montrealu, Spoletu, Donjecku, St. Petersburgu, u Japanu, u Bratislavi. Vasilij Medvedev je 2020. za koreografiju Onjegina u Sjedinjenim Državama dobio Pushkin Legacy Ballet Award koju dodjeljuje US Pushkin Legacy.
Libreto baleta prati osnovnu liniju Puškinovog romana u stihovima kojim je jedan od najznačajnijih ruskih književnika u literaturu uveo, kasnije često korišten, prototip suvišnog čovjeka koji zbog društveno-političkih promjena ostaje na marginama društva i propada lišen smisla postojanja. Plemić Evgenij Onjegin navikao na udobnost i besposličarstvo život shvaća olako i uslijed toga ostaje bez ljubavi svog života.
Kao glazbenu podlogu ove baletne drame Medvedev je izabrao ulomke iz različitih djela Petra Iljiča Čajkovskog, iz Prve, Druge i Treće simfonije, Simfonije Manfred, Drugog klavirskog koncerta, fantazije Francesca da Rimini i nekih drugih djela jednog od najvećeg skladatelja romantizma.
Na početku konferencije za medije intendant splitskog HNK Srećko Šestan istaknuo je svoje zadovoljstvo što ovako veliku i zahtjevnu produkciju poslije dulje pauze uvjetovane pandemijom možemo izvesti uz glazbu orkestra. „Veliki rad baletnog ansambla, orkestra, kazališne tehnike stoji iza predstojeće premijere. Nadam se da će biti sve u redu na premijeri i da ćemo na lijep način završiti ovu izazovnu i napornu sezonu, Nakon uspješno održanih Marulićevih dana slijede nam pripreme za 68. Splitsko ljeto čiji je program gotovo u potpunosti definiran. Mogu obećati da će tu biti značajnih kazališnih poslastica.“
„Veliko mi je zadovoljstvo što smo nastavili suradnju s takvim baletnim velemajstorima kao što su Valerij Medvedev i njegov asistent Stanislav Fečo. Zahvaljujem se našem odličnom ansamblu, plesačima koji su jako puno emocija uložili u rad na predstavi tijekom zadnja dva mjeseca. Zahvaljujem se upravi Kazališta na prilici da realiziramo ovako složenu produkciju potpuno u vlastitoj izvedbi, bez posuđivanja dekora ili kostima. S Onjeginom imamo svjetsku produkciju koja nikad nije bila postavljana u Hrvatskoj i zbog toga sam sretan“, naglasio je ravnatelj splitskog Baleta Ilir Kerni.
Koreograf, redatelj, dramaturg i autor glazbene koncepcije predstave Vasilij Medvedev: „Ova predstava ima veliki značaj u mojoj profesionalnoj karijeri. Njome je počela moja karijera s velikim baletima i ona mi je otvorila vrata velikih kazališta. Praizvedena je prije 23 godine a moj današnji asistent Stanislav Fečo igrao je naslovnu ulogu Onjegina. Za razliku od opere Čajkovskog Evgenij Onjegin u kojoj je središnji lik Tatjane u baletu je, kao i u Puškinovom romanu, sve koncentrirano oko samog Onjegina. Ansambl već poznajem i s velikim sam zadovoljstvom došao opet raditi ovdje. Plesači odlično odgovaraju ulogama koje tumače, gotovo kao da su napravljene baš za njih.
„Ove dvije pandemijske godine nije me, iz opravdanih razloga, bilo za dirigentskim pultom u HNK Split. Sretan sam i zadovoljan što ponovo mogu raditi s orkestrom koji zovem mojim, kojeg sam zatekao u odličnom stanju i kondiciji. Glazba Čajkovskog je majstorski izabrana i složena. Brojevi se slažu jedan na drugi bez ikakvih glazbenih ili harmonijskih incidenata i slušatelj ima dojam da se radi o jedinstvenom djelu. Budući da se radi o nešto manje poznatim djelima, u glazbenom smislu ovo je pravi mali biser jer će publika, osim sjajne Puškinove fabule uživati i u glazbi koju se gotovo može nazvati novim djelom Čajkovskog“, kazao je dirigent Hari Zlodre.
„Lijepo je što opet možemo raditi u 'normalnim' uvjetima. Kad smo prošle godine pripremali Esmeraldu, uvjeti su bili pandemijski i to je bilo jako stresno. S obzirom da sam u prošlosti plesao glavnu ulogu u ovoj predstavi zanimljivo mi je prenositi svoja znanja, iskustva i emocije mlađim plesačima koji danas igraju u predstavi. Drago mi je što smo u splitskom ansamblu pronašli dvije gotovo idealne podjele za likove Onjegina. Ivan Boiko u različitim podjelama igra dvije glavne muške uloge, sasvim različite likove i to je posebno velik izazov na koji je on odlično odgovorio“ rekao je asistent koreografa Stanislav Fečo.
„Iznimno sam sretan što plešem baš ulogu Onjegina. Kad smo započeli s pripremama gledali smo snimku praizvedbe iz 1999., godine u kojoj sam rođen, u kojoj je Stanislav Fečo igrao tu ulogu. Veliki je privilegij što na ulozi mogu raditi s njim i gospodinom Medvedevom.“ kazao je solist Baleta HNK Split Aubin Le Marchand. „Ovo je balet o odnosima, a to je upravo ono najinteresantnije i najteže u životu. Pripremam dvije uloge, Onjegina i Lenskog, dva sasvim različita karaktera. Osnovna poruka djela po meni je da snosimo odgovornost za svaki postupak i svaku izgovorenu riječ“, kazao je Ivan Boiko.
„Tatjana je sasvim poseban ženski lik. Jako dobra, iskrena, nježna i skromna osoba. Zatvorena je u svijet vlastitih misli, voli čitati i otvara se tek kroz svoja pisma u kojima otkriva svoje emocije. To je lik koji se razvija tijekom predstave, tek na kraju, nakon proteka godina potpuno se otvara. Zbog svega toga lik Tatjane mi je posebno drag i zahvaljujem koreografu koji mi je dao priliku da ga tumačim“, riječi su Irine Čaban Bilandžić.
Eva Karpilovska u predstavi tumači lik Tatjanine sestre Olge: „Velika mi je čast raditi s takvim umjetnicima kao što su Vasilij Medvedev i Stanislav Fečo. Uloga Olge mi je jako brzo i dobro 'legla' jer je i moj karakter sličan njenom, obje smo vedre, živahne, pa i koketne. Pokušavam pronaći u sebi nešto novo kako bih mogla ulogu iznijeti što bolje.“
Neven Mihić autor je kostima i scenografija: „Velika mi je čast i važan doživljaj za mene kao umjetnika ovaj rad s velikim umjetnicima Medvedevom i Fečom. Važno je to i dragocjeno iskustvo. Radili smo sasvim novu scenu i kostime.“