Ministarstvo mora je izvijestilo u subotu 12. listopada da je tog dana u 05.11 sati služba MRCC Rijeka zaprimila dojavu o nasukavanju zapovjednika putničkog broda kod Splitskih vrata tijekom plovidbe iz Bola u Kaštela, sa ukupno 30 ukrcanih osoba (posada i putnici). Od čitatelja doznajemo da je brod već više puta viđen kako glisira uz samu obalu, a nazvali smo i zapovjednika koji to uopće ne poriče i za Morski HR je ispričao svoju verziju događaja.
Od Ministarstva smo doznali da je nakon prve dojave zapovjednik nasukanog broda izvijestio MRCC Rijeka o troje ozlijeđenih putnika za koje je zatražena hitna medicinska evakuacija.
Mnogi građani s pravom su se pitali zašto se u izvještaju ne spominje i naziv broda, odnosno pravne osobe koja upravlja plovilom za prijevoz putnika, kad je ovakva vrsta havarije u pitanju.
U međuvremenu, Morski HR doznaje da se radi o tvrtki Frane u vlasništvu Dinka Marinkovića, registrirane u Bolu na Braču, a prema podacima Fina-e, pretežita djelatnost tvrtke sa šest zaposlenih osoba je Pomorski i obalni prijevoz putnika.
- Cijelo ljeto vozi svaki dan vozi na južnoj strani Brača iz Bola prema Milni i glisira maximalno 40-50 m od obale. Brod se zove Frane Express. U prilogu slika iz Vele Farske - šalje nam čitatelj fotografiju, na kojoj se vidi spomenuti brod koji glisira uz samu obalu.
Nazvali su Franu Marinkovića, zapovjednika plovila, i sina vlasnika tvrtke, koji nam je ispričao svoju stranu priče i nije skrivao da je plovio velikom brzinom.
- Ja sam poveo ekstra kolegicu da bude sa mnom i da gleda na stroj jer po noći ne volim plovit ni prazan. Noć je bila bez miseca, a vani su bile plivarice, meni su oni ploteri svitlili. Preda sam kolegi, on mi je gledao naprid i ona. Ja sam išao unutra, a vani je bilo tramuntane, bilo je već mora. Ja govorim da imamo još pet minuta do Splitskih vrata, odnosno bonace. I onda smo išli smanjit gas, a kako smo smanjivali, dok sam namišta ove plotere da mi ne blješte, da mogu gledat na njih i ovo, slučajno sam sve zumirao. Kako sam zumira, on je oko mene sve zaplavio, kao da je more. Ja sam smanjio svjetlinu, a vani je bio mrkli mrak. Mornar koji je drža timun, on je zavika "ŠKRAPE!", nije stigao ni zavikat, smotali smo ga, inercija je brod odnila bočno i uvatili smo jednu škrapu i to je okrenilo brod i diglo ga na provu gore.
Koliko brzo ste plovili tada?
- 16-17 milja (op.a. = čvorova). Smanjili smo brzinu, ali isto nismo smili ispod 15 da ne zakasnimo na avion - priča Marinković.
Vaš brod je već snimljen da glisira uz samu obalu ovo ljeto. Imamo i slike.
- A to je vjerojatno kod Visa ili di je oni prolaz kod Budihovca, di je između otočića ni 500 metara, ni vamo ni tamo, ali to je jedan od 300 dnevno koji tako prolaze. Ali ja sam putnički brod, pa računaju da mi nešto mogu, dok ovi mali se izvlače. Tako da... to je standard di su velike dubine i veliko more, ja ovo radim već 22 godine. Znam napamet svaku valu, di ko roni, di ko radi, di su ribari, di šta može bit. Sve znam napamet, tako da mi je ovo prva iti mala nesreća da sam imao išta i s čim.
"Glisiram radi udobnosti putnika, moja je pretpostavka da nitko normalan ne roni u 4 ipol sata ujutro"
Ali sad znate sigurno da glisiranje uz obalu niti je dozvoljeno, niti je rješenje? Zašto ste onda glisirali uz samu obalu i doveli u opasnost i putnike i potencijalne ronioce/kupače i druge sudionike u prometu?
- Ma je, normalno. I tko je na cesti, prilagodi uvjete vožnje, a za ugodnost putnika ujutro u 4 i pol sata, moja pretpostavka da nema nitko normalan da roni, pogotovo na tom području di se ni brodovi ne zadržavaju. Tako da sam se ja prid sama Splitska vrata zalipio da mi ne dolazi veliki val, jer tu raskopa veliki val, onda bi goste slomio. Kad sam sa starijim brodom tuda išao, onda bi se tu izrigali i izmučili, pa računam imaju sad avion, ne treba im da se sad muče i da čekaju avion na aerodromu.
Ipak, troje je teško ozlijeđenih nakon ovoga. Što se dogodilo?
- Troje je teže ozlijeđenih, imaju puknuće rebara, koliko sam saznao od doktora. A od njih troje samo je jedna starija gospođa zadržana, dok sam sve druge poslao kolima na hitnu, da ne bude nakon što sve prođe da nekoga počne bolit ruka, da ne prođe šok pa da nešto bude. Neka svih pregledaju, svi su snimljeni i sve su druge lakše ozljede. Neki su se ozljedili i dok su izlazili na škrape. To je bila mrkla noć, ja sam morao svjetlo paliti na brodu, onaj reflektor da bi uopće vidjeli di smo. Nije se vidio prst ispred sebe.
Što su vam rekli u policiji kapetaniji, jesu li vam već ispisali neku kaznu?
- Sve sad ide u proceduru. Najprije se radi zapisnik. Bila je prvo policija, pa onda kapetanija, pa opet kasnije policija. Nije ovo kao glisiranje uz kraj, da bi se odmah ispisala kazna. Ovo je već puno ozbiljnije - iskreno je ispričao zapovjednik Frane Marinković.
Poželjeli smo mu da više ne bude ovakvih havarija i da više ne plovi brzo uz obalu.
Inače, na stranicama tvrtke Frane možemo doznati da grupni transfer od splitske zračne luke do Bola na Braču košta čak 799,00 €, na brzom brodu Frane Express čija je brzina 18 čvorova, a brod je registriran na kapacitet od 30 osoba. Tvrtka je navedena i kao krajnji primatelj financijskog instrumenta sufinanciranog iz Europskog fonda za regionalni razvoj u sklopu Operativnog programa "Konkurentnost i kohezija".