Nekad se govorilo, sjetit će se oni stariji, da kad 'škver kihne, cili se Split razboli'. Davno su, bojimo se, prošla ta vremena: eno je Brodosplit već godinama u mukama (u redu, vlasnik tvrdi da je problem nastao zbog korone, rata s Ukrajinom i sankcijama prema ruskim tvrtkama, konkretnije bankama, poskupljenju praktički svega, dok objektivniji analitičari poneku grešku nalaze i u postupcima uprave), već godinama se smanjuje broj zaposlenih, a rezultati s navoza su sve mršaviji.
Da se razumijemo, ni onaj socijalistički princip nije baš bio bajan, princip po kojem su one famozne knjige narudžbi bile pune godinama unaprijed, samo da bi država svako dvije-tri godine morala intervenirati s par stotina milijuna kuna sanacijske love, princip u kojem su brojne kuće, terace i brodovi ukrašeni inoksom i pocinčanim proizvodima iz škvera…
Ostalo 500 radnika?
Pa se prije nešto više od deset godina splitski škver prodao DIV Grupi (core business im je proizvodnja vijaka) Tomislava Debeljaka – vrijedi podsjetiti, tada je premijer bio Zoran Milanović, a ministar gospodarstva Ivan Vrdoljak – uz državno sufinanciranje od 1,5 milijardi kuna u pet godina, ali i uz obavezu da DIV investira u Brodosplit 2,4 milijarde kuna. Pa su u škveru zaposlene djevojke-nadzornice, i toga će se sjetiti stariji, a vlasnik i članovi njegove uprave su od tada govorili kako je ključ uspjeha u poslovanju sklapanje samo i isključivo profitabilnih poslova. Na sve kritike kako se ne proizvode 'pravi' brodovi nego poslovanje brodi prema nekakvim čeličnim ustavama za Veneciju, odgovor da se mora ostvariti zarada bio je uobičajen.
U međuvremenu se nekako i smanjivao broj zaposlenih, davno smo zaboravili vremena kada je smjena u Brodosplitu značila pet tisuća radnika, a u tri sata popodne bi se stvorio pravi prometni čep na cestama oko škvera. Danas, prema neslužbenim, ali provjerenim informacijama, nema niti tisuću radnika koliko su se pohvalili na škverskim Internet stranicama prije tek nešto više od pola godina: ukupno je u svim povezanim firmama ostalo možda pet stotina ljudi!
Smanjenja i kašnjenje plaća
A i oni su praktički dovedeni na prag egzistencije: na žalost, nakon ovog podsjećanja na slavne dane, moramo vam reći da plaće u Brodosplitu kasne, a neki još ni danas nisu primili dohodak za mjesec studeni!
Iz Brodosplita, a pričekali smo tjedan dana, nisu željeli službeno odgovoriti na naš upit. Niti o plaćama, niti o stanju projekata kojima bi se trebali baviti i o kojima prilično redovito izvještavaju – prvenstveno je tu obalni ophodni brod (dapače, cijela serija ratnih plovila) za MORH, zatim autonomni besposadni brod koji je pompozno najavljen ima i više od dvije godine, golemi kruzer MV Narrative,…
Mi smo ipak od ljudi iz škvera doznali što se događa, uostalom u prvim danima 2025. godine upravo su nas radnici Brodosplita zamolili da ispitamo što se događa jer nisu dobili plaće. A primanja su već dva mjeseca umanjena svima za 30 posto! Dakle za 10. i 11. mjesec, s time da plaće za studeni nisu dobili svi zaposlenici Brodosplita! A već je praktički sredina siječnja. O Božićnicama nije ni bilo govora…
Nekih stotinjak zaposlenika je dobilo te umanjene plaće za studeni, dok radnici na navozu nisu dobili ništa praktički do jučer, kada je zahvaljujući novcima koji su sjeli na račun škvera od preplaćenog poreza iz prethodnih razdoblja nekima ipak isplaćen dohodak za studeni. No, dobar broj radnika još nije dobio ništa za taj mjesec, dapače rečeno im je kako će 'dobiti minimalac preko državne agencije'.
Od ponedjeljka - na čekanju?
Na žalost, posljednje informacije su još tmurnije: svi radnici iz pogona od ovog ponedjeljka idu na čekanje!
Prema našim informacijama, na čekanju su i svi projekti osim Novogradnje 541, obalnog ophodnog broda. A ne može se reći da planova i projekata nije bilo. Makar, neki od njih su na granici fantazije, poput luksuznog kruzera MV Narrative.
Zapravo je riječ o luksuznom rezidencijalnom brodu, praktički 233 metara dugoj golemoj jahti na kojoj bi se prodavale privatne rezidencije (njih 531 po početnim nacrtima), a za pogon bi se koristio tekući prirodni plin. Iako je i Brodosplit taj projekt 'reklamirao', nositelj posla je firma Storylines, koja prodaje smještajne kapacitete MV Narrativa. Uz dvojbenu uspješnost, jer po informacijama iz stranih, renomiranih medija, dio i onog malog broja kupaca koji su iskeširali prilične svote za luksuzne rezidencije na MV Narrativu, traže svoj novac natrag.
Ali dobro, u tom poslu je potpisan ugovor o gradnji broda koji još nije aktivan te nema pravnu snagu. Ali ostala tri broda iz serije obalnih ophodnih brodova su pod upitnikom – 'Umag' kao prvi brod iz serije ('Omiš' je isporučen ima šest godina, no vodi se kao prototip, dakle ukupno bi naručitelj trebao dobiti pet brodova) od konca ovog ljeta je na testnim vožnjama i uskoro bi trebao biti isporučen MORH-u.
Nadajmo se da će pregovori s predstavnicima Vlade RH o gradnji (i najbitnijoj stavci, financiranju tj. plaćanju) ostala tri broda za Obalnu stražu (a može se reći da bi nam u Jadranu dobro došlo sposobno plovilo duljine preko svega od 43,16 metara, opremljen automatskim topom 30 mm i s dvije ručno upravljive strojnice 12,7 mm, te četiri ručna prijenosna protuzrakoplovna raketna sustava, nepotopiv, za 16 ljudi) doći do sretnog kraja. Da će te brodove ipak raditi u splitskom škveru, da će se radnici vratiti sa čekanja i da u Uvali Supaval neće za koju godinicu niknuti neko novo stambeno-turističko naselje…