OŽUJAK 2024.
Sinoć, 26. ožujka 2024.godine je na cesti D56 u mjestu Ramljani, općina Muć na mjestu događaja obavljen očevid kojim je rukovodila zamjenica općinskog državnog odvjetnika uz asistenciju policije. Zbog obavljanja očevida cesta je bila zatvorena za promet do 01:50 sati. Tijelo je prevezeno na odjel patologije radi obavljanja obdukcije. Nastavlja se provođenje kriminalističkog istraživanja.
U cilju utvrđivanja svih činjenica i okolnosti pozivamo svjedoke/očevidce prometne nesreće da osobno pristupe u Postaju prometne policije Split, Put Plokita 81 ili na broj telefona 504-036 ili 504-010, izvijestili su iz PU splitsko-dalmatinske.
Podsjetimo, u utorak, 25. ožujka, oko 22 sati u mjestu Ramljane, na državnoj cesti DC 56, pronađeno je mrtvo tijelo. Prema prvim informacijama s terena osoba je stradala u prometnoj nesreći kao pješak kojeg je oborio nepoznati vozač koji je upravljao nepoznatim vozilom. Pješak je od posljedica ozljeda preminuo na mjestu nesreće.
U tijeku je traganje za nepoznatim vozačem koji se udaljio s mjesta događaja.
TRAVANJ 2024.
Danas se na Županijskoj prometnici Dugopolje - Bisko (stara cesta) dogodila teška prometna nesreća sa smrtnim ishodom.
Kako doznajemo, u prometnoj nesreći život je izgubio vozač motocikla. Neslužbeno saznajemo da je navedena prometnica zatvorena za sva vozila i vozači se mole za oprez i strpljenje te se preusmjeravaju na alternativne pravce.
"Vozač motocikla sletio je s prometnice, a sve se dogodilo oko 18 sati. U tijeku je očevid", otkrili su za Dalmaciju Danas iz Policijske uprave splitsko-dalmatinske.
U priopćenju za medije su otkrili nešto više detalja.
"Danas oko 17 sati i 55 minuta u mjestu Dugopolje, na kolniku Županijske ceste broj 6260 (Dugopolje – Bisko) došlo je do prometne nesreće, slijetanje motocikla izvan kolnika. Jedna osoba je smrtno stradala. O događaju je izviješteno nadležno državno odvjetništvo, te je u tijeku očevid. Navedena dionica ceste je zatvorena za sav promet. U cilju utvrđivanja svih činjenica i okolnosti koje su prethodile prometnoj nesreći molimo svjedoke/očevice prometne nesreće, kao i sve osobe koje imaju korisnih saznanja o navedenom događaju da se jave osobnim dolaskom u Postaju prometne policije Split ili na telefon broj: 021/ 504 010 ili 021/ 504 036", javili su iz splitske policije.
SVIBANJ 2024.
Danas oko 13 sati i 10 minuta dogodila se teška prometna nesreća u Splitu. Kako doznajemo, na splitskim Mejama u Ulici Pod Kosom smrtno je stradao vozač motocikla.
"Na mjestu događaja bili su i djelatnici iz Hitne medicinske pomoći. Nesretnog vozača pokušali su reanimirati, ali ubrzo nakon toga su utvrdili smrt. Na mjestu nesreće će se obaviti očevid", kazali su nam iz Policijske uprave splitsko-dalmatinske.
Na mjestu događaja su policijski službenici i dio prometnice je blokiran.
Nagledali smo se prošle godine ovakvih tekstova. Stradavali su na prometnicama Splitsko-dalmatinske županije i pješaci i vozači. Cesta je odnijela ukupno 23 života, ali važno je naglasiti da je ta brojka ipak manja u odnosu na godinu prije. 2023. godine na prometnicama naše županije ukupno je stradalo 39 sudionika u prometu.
Najviše stradalih u prometu bilježi se na području Postaje prometne policije Split – njih čak 9 (usporedbe radi, godinu prije bilo ih je 16). Po troje ljudi izgubilo je živote na području PGP Imotski, PP Sinj i PP Trogir (godinu ranije bilo ih je redom 2, 5 i 4). Na Braču je život u 2024. godini izgubila jedna osoba, za razliku od godine prije kada je ta brojka iznosila – nula. Po dvoje poginulih bilježe PP Makarska i PP Omiš, dok ih je godinu ranije bilo po troje. Lijepa vijest stiže iz PGP Vrgorac, PP Hvar i PP Vis gdje u 2024. nije bilo smrtno stradalih u prometu, za razliku od godinu ranije kada ih je bilo troje na vrgoračkom području, dvije osobe na Hvaru te jedna na Visu.
Crni ožujak
Kada gledamo statistiku po mjesecima, možemo vidjeti da je cesta odnijela najviše života u ožujku – stradalo je ukupno pet ljudi, za razliku od godinu ranije kada je ta brojka iznosila 1. Više ljudi poginulo je u mjesecima turističke sezone. Tako je tijekom lipnja, srpnja i kolovoza smrtno stradalo ukupno osam ljudi – četiri u lipnju, jedna osoba u srpnju te tri u kolovozu. Tu se bilježi pad u odnosu na godinu ranije kada je u lipnju i srpnju živote izgubilo po šest ljudi, a u kolovozu njih četiri.
Siječanj i veljača imaju po jednu poginulu osobu (2023. godine u siječnju je bila jedna poginula osoba, a u veljači dvije). U travnju je bilo troje smrtno stradalih, mjesec kasnije dvoje (godinu prije bilo je manje slučajeva – u travnju su stradale dvije osobe, u svibnju niti jedna).
Rujan ove godine bio je dobar po tom pitanju, nije bilo stradalih u prometu, što je pad u odnosu na godinu ranije kada ih je bilo dvoje. Listopad, studeni i prosinac ukupno su imali troje mrtvih (jedna osoba u listopadu, nula u studenome te dvije u prosincu). Zabilježen je pad, i to zamjetan, u odnosu na isto razdoblje 2023. godine – u listopadu je bilo sedam poginulih, u studenom dvoje te u prosincu šest.
Ukupno je od 23 poginulih u prometu 2024. godine bilo troje pješaka, 18 vozača te dvoje putnika. U 2023. godini te brojke su bile sljedeće – 25 vozača, 9 putnika te 5 pješaka.
Donosimo i najčešće uzroke prometnih nesreća. Na provom mjestu je brzina neprimjerena uvjetima na cesti.
Greške vozača: 2023. 2024.
nepropisna brzina 2 4
brzina neprimjerena uvjetima 16 8
nepropisno pretjecanje 1 2
nepropisno obilaženje 1 0
nepropisno uključivanje u promet 2 1
nepropisno skretanje 1 0
nepropisno prestrojavanje 1 0
nepoštivanje prednosti prolaska 2 1
nepoštivanje svjetlosnog znaka 2 2
nemarno postupanje s vozilom 2 0
ostali propusti vozača 0 1
nepropisno kretanje vozila na kolniku 6 2
Greške pješaka:
nepoštivanje svjetlosnog znaka 1 0
nekorištenje obilježenog pješačkog prijelaza 1 1
Ostale greške:
ostali propusti 1 1
Od ukupnog broja poginulih ukupno je 15 smrtnih slučajeva bilo vezano uz motocikle (bilo da su vozači ili putnici na motociklu), za razliku od godinu ranije kada ih je bilo 12.
Od te brojke najviše ih je sa područja koje pokriva PPRP Split – ukupno četiri osobe (godinu ranije bile ih je pet), slijedi PP Trogir sa tri smrtno stradale osobe (godinu ranije bila je jedna), po dvije smrtno stradale osobe bilježe PGP Imotski, PP Omiš i PP Sinj (godinu ranije bilo je nula u Imotskom, jedna osoba u Omišu te dvije u Sinju). PP Brač i PP Makarska imale su po jednu poginulu osobu (godinu ranije niti jedan slučaj na Braču te dva u Makarskoj. PP Vrgorac, Hvar i Vis ove godine nisu zabilježile niti jedan slučaj osobe poginule na motociklu – u Vrgorcu i Visu je situacija bila jednaka i godinu ranije dok je Hvar tada imao jednu poginulu osobu na motociklu.
Riječ prometnog stručnjaka
Velik broj poginulih motociklista nam je još sredinom lipnja komentirao prometni stručnjak Željko Marušić. Evo što nam je tada kazao.
Problem je što većina motociklista, praktički u svakoj vožnji krši prometne propise, prvenstveno ograničenje brzine (Zakon o sigurnosti prometa na cestama čl. 53. i čl. 54.) i prilagodbu brzine uvjetima vožnje (čl. 51. st. 1). Prevelika i neprilagođena brzina glavni je uzrok nesreća motociklista. Usto motociklisti često nepropisno pretječu (čl. 66, čl. 67., čl. 68., čl. 69.), ne poštuju prava pješaka (čl. 38), nerijetko i prolaze kroz crveno svjetlo (čl. 59. st. 1).
Teškim kršenjem ograničenja brzine (za više od 50 km/h) motociklisti često čine i kazneno djelo Obijesna vožnja (Kazneni zakon, čl. 226). Motociklisti se tako ponašaju jer znaju da je mali rizik da će za to biti kažnjeni, a nerijetko i skrivaju registarske pločice.
Zbog toga bi trebalo uvesti sljedeće mjere:
- Intenzivirati kontrole brzine motocikala, postavljanjem radarskih kamera i policijskih patrola sa specijaliziranom opremom i postupcima za hvatanje i zaustavljanje prebrzih motociklista.
- Pravo prvenstva prolaza oduzima se vozaču motocikla koji počini prekršaj po Zakonu o sigurnosti prometa na cestama čl. 54. st. 2 ili kazneno djelo Obijesna vožnja, Kazneni zakon, čl. 226.
- Za motocikliste do 24 godine treba uvesti odredbu Mladi vozač, s ograničenjem snage motora na 50 kW (68 KS), privremenom vozačkom dozvolom (trajna bi se izdavala nakon 24. godine ako ne bi skupili 6 kaznenih bodova) i nultu toleranciju na alkohol.
- Za razdoblje od 15. studenoga do 15. travnja uvesti dodatnu osiguravateljsku premiju za svaku regiju, ovisno o povećanju rizika prometne nesreće te progresivnu sa snagom motora.
- Za skrivanje ili uklanjanje tablice, u svrhu onemogućavanja njenog snimanja policijskim uređajima kažnjavati oduzimanjem motocikla, bez obzira tko je vlasnik i oduzimanjem vozačke dozvole.