Po uzoru na brojne svjetske turističke destinacije splitski Promet je gostima, ali i građanima, odlučio ponuditi jednodnevne i trodnevne karte za svoje autobusne linije.
Cijene su pristupačne, pa će tako putnici odsad moći kupiti jednodnevnu kartu za prvu zonu za 30 kuna, trodnevnu za 75 kuna, a za sve ostale zone jednodnevnu za 60, a trodnevnu za 150 kuna. Karte su nedavno krenule u distribuciju, a kako nam kaže direktor Prometa Miroslav Delić, već su jako tražene.
- Često smo dobijali upite za njima, pogotovo u sezoni, pa smo odlučili na ovaj način omogućiti našim gostima i građanima lakšu i bolju uslugu, ali i povećati prihode tvrtke - objašnjava. Karte će, kaže, ostati u stalnoj ponudi Prometa, jer namijenjene su ne samo turistima, već i građanima.
Planirate li nove karte razvijati u zaseban brend po uzoru na Dubrovnik Card koji uz karte za autobus nudi i besplatan posjet znamenitostima i turističkim atrakcijama?
- Naravno, ovo je tek početak kojim se nadamo gostima i građanima učiniti naše usluge pristupačnijima. Na karte smo zasad otisnuli znamenitosti koje se nalaze na područjima na kojima pružamo svoju uslugu s namjerom promocije naših gradova i općina. A na taj način i turistima dajemo ideju što bi mogli posjetiti. S vremenom se nadamo omogućiti našim putnicima da se ove karte koriste za posjet turističkim atrakcijama, muzejima i slično.
Dugo najavljivani sustav e-ticketinga bi napokon trebao biti realiziran. U kojoj je fazi?
- Pri kraju smo svih priprema za raspisivanje natječaja. Radi se o novom, potpuno informatičkom sustavu koji bi bio instaliran u sve autobuse i autobusna stajališta, a putem njega postoje različiti sustavi korištenja od beskontaktnih kartica do svih drugih načina plaćanja. Očekujemo da će sustav biti u funkciji u proljeće iduće godine.
Hoće li takav sustav omogućiti, na primjer, kupnju karata i produženje pokaznih putem interneta?
- Tako je, upravo sustav e-ticketinga bi trebao riješiti one gužve koje se stvaraju na biljetarnicama. One su prvenstveno u rujnu i listopadu kada se pokazne vade po prvi put, ali stvarno su enormne i ovaj sustav je idealno rješenje. Postojat će mogućnost različitih vrsta plaćanja i nadoplate.
Novost je i ideja integriranog prijevoza putnika, prvenstveno od Zračne luke Resnik do Gradske luke Split. Kada možemo očekivati da bi se to moglo ostvariti?
- Trenutno imamo zajedničke karte s HŽ-om koje se mogu koristiti za prvu zonu u gradu Splitu i korištenje metroa, a i svi naši korisnici koji imaju pokazne karte mogu koristiti metro. Nastojat ćemo ove sezone, ali to ne ovisi o nama već o uređenju željezničke postaje u Kaštel Starom, napraviti integrirani i ujedno najbrži prijevoz od zračne do trajektne luke. Putnici bi u tom slučaju autobusom stizali od novog terminala zračne luke do željezničke postaje u Kaštel Starom, a dalje do splitske trajektne luke, vlakom. Ukupno predviđeno vrijeme putovanja bi bilo 35 minuta, što je daleko najbrži oblik prijevoza. Za realizaciju ovog projekta trebamo ispuniti nekoliko preduvjeta, jedan je bio otvaranje novog putničkog terminala zračne luke, a drugi se odnosi na određene dorade na željezničkoj stanici Kaštel Stari, pa sve ovisi hoće li HŽ to moći osposobiti ovu sezonu.
Koliko bi putnici plaćali ovu uslugu?
- Planiramo cijenu od 25 kuna, koja bi bila i jeftinija od trenutne cijene prijevoza autobusom između zračne i gradske luke. Već smo pripremili ugovor s HŽ-om u tom smjeru.
U razgovorima ste sa Split parkingom oko još jedne vrste integriranog prijevoza?
- Gledamo kako građanima i gostima omogućiti lakši i ugodniji prijevoz po gradu, pa razgovaramo sa Split parkingom o mogućnosti zajedničkog korištenja karte za parkiranje automobila i vožnju autobusima. Na taj način građani i gosti bi imali mogućnost parkirati van centra grada i izbjeći gužve, a dalje nastaviti autobusom.
Nedavno ste krenuli u potpisivanje ugovora s općinama i gradovima koji koriste usluge Prometa. Neke općine i gradovi odbili su potpisati ponuđene ugovore?
- Ugovori unutar naše županije nisu potpisani s općinom Dugi Rat i Seget, a izvan naše županije s gradom Drnišom i općinom Ružić. Potpisivanje ugovora o pružanju usluge prijevoza preduvjet je za korištenje sredstava Europske unije, odnosno korištenje novih autobusa i sustava e-ticketinga koji uskoro stižu na područjima tih općina i gradova. To je nešto što svi koji misle koristiti naše usluge moraju potpisati. Za svaki grad i općinu ti ugovori reguliraju podmirivanje svih onih troškova koji prelaze prihode koji se na nekom području ostvaruju kroz prodaju karata. Primjer su općina Ružić i Drniš koji nemaju velik broj stanovnika, pa postoji velika razlika između naših troškova u svakodnevnom radu tih linija i prihoda od građana koji tamo žive i putuju. Svrha ugovora je da gradovi i općine podmire te razlike, a iznosi se razlikuju ovisno koliko općina ili grad želi linija, dnevnih polazaka i tako dalje.
Općina Dugi Rat je definitivno odustala od potpisivanja ugovora s Prometom ili su pregovori još u tijeku?
- Pregovori su bili dugotrajni, potrajali su oko godinu dana, a prema zadnjim informacijama odlučili su se za nekakve druge opcije. Građani nam se obraćaju, ne slažu se s tim, ali svaka općina i grad donosi svoje odluke. Nama je žao, ali odluka nije na nama.
Kako će to sada funkcionirati? Autobusi na području cijele općine Dugi Rat neće vršiti ni ukrcaj ni iskrcaj putnika?
- Tako je. Sukladno odluci Skupštine Prometa, a koja se morala prilagoditi uvjetima Europske unije, na tom području se neće uopće pružati usluga javnog prometa. Podnijeli smo Županiji zahtjev za mijenjanje dozvole na liniji za Omiš na način da se sve stanice na području općine Dugi Rat brišu. Radi se o 14 stanica u jednom i 14 stanica u drugom smjeru. Kada Županija donese odluku sukladno njoj ćemo i postupati, pa na području Dugog Rata neće biti zaustavljanja.
Kakva je trenutna situacija s općinom Ružić i Drnišom?
- Morat će se donijeti nekakva odluka do 1. kolovoza, jer tada stiže prvi kontingent novih autobusa koji bi već početkom rujna trebali krenuti u eksploataciju, pa moramo znati na kojim će područjima moći obavljati uslugu prijevoza.
Kada stižu novi autobusi? Čime će sve biti opremljeni?
- Autobusi su zadnja riječ tehnike, imaju Euro 6 pogon, klimatizaciju, u njima su već provedene sve instalacije za sustave poput e-ticketinga. Dakle, radi se o najmodernijim autobusima koji se trenutno proizvode i koje koriste brojni javni prijevoznici diljem Europe. Nedavno smo bili u obilasku tvornice u Poljskoj gdje se proizvode MAN-ovi, a do kraja ovog mjeseca trebamo ići u Njemačku pogledati Mercedese. Prema svim informacijama, do kraja mjeseca 34 autobusa bi trebala biti isporučena i nakon obavljanja svih procedura poput registracije, početkom rujna bi trebali biti u funkciji. Vršimo zamjenu staro za novo, pa ćemo ukloniti 34 stara autobusa. Potpisujemo i ugovor o nabavci dodatnih 18 novih autobusa, koji bi trebali stići u proljeće sljedeće godine, a do tada se nadamo i da će profunkcionirati sustav e-ticketinga.