Poltilika splitske gradske uprave je dizanje svih aktivnosti oko izgradnje cesta na sami vrh prioriteta, friška je izjava Tea Vojkovića, pročelnika Upravnog odjela za urbanizam.
"Obzirom na složenost, kompleksnost i značaj ovog pitanja gradonačelnik je u postupku formiranja specijalnog radnog tima koji će biti fokusiran na izgradnju cesta", dodao je.
U kojoj je fazi Vukovarska, njeno produženje do Stobreča koje se čeka desetljećima, a procijenjuje se da bi značajno smanjilo pritisak prometa niz Sirobuju, ali i rasteretilo lokalni, kvartovski promet istoka Splita, trenutnog u potpunom kaosu?
"Za dionicu Vukovarske do Kamenske ulice (iza R3 zone po GUP-u) je izrađen idejni projekt, te je u tijeku postupak izdavanja građevinske dozvole. Projekt ima određene nedostatke pa kad se isti otklone izdat će se lokacijska dozvola. Vremenski će to trajati cca dva mjeseca od urednosti dokumentacije.
Grube procjene za buduće uvjete
Postupak otkupa zemljišta pokrenut će se nakon što lokacijska dozvola postane pravomoćna. U ovom trenutku nitko ne može prognozirati kad će se to dogoditi, jer stranke (vlasnici zemljišta na trasi) mogu pokrenuti žalbeni postupak pred Ministarstvom, a nakon toga upravni spor u dva stupnja. Dakle projekcije iznosa (oko 13 milijuna eura op.a.) za 2025. i 2026. su grube procjene koje će se prilagođavati budućim uvjetima", oprezan je s razlogom Vojković.
Naime, po internetu se može naći više gradskih dokumenata, a i obećanja političara o završetku radova. Prezentirat ćemo jednog iz doba dok je gradonačelnik bio Željko Kerum. Bio je to prosinac 2011. godine. Završetak gradnje predviđen - 2012.
"OPIS POSLOVA PO OBJEKTIMA PLANIRANIM U 2012. GODINI
....
1.1.1 VUKOVARSKA ULICA
Dionica od Lovrinačke ulice do Put kamena
Vukovarska ulica će se protezati od samog centra do krajnjeg istočnog dijela Grada (do Stobreča). Ona predstavlja jedan od tri značajnija pravca koji se radijalno pružaju od samog centra Grada.
Predmetna dionica dužine 1.000 m predstavlja nastavak već izvedenog dijela Vukovarske ulice, a proteže se od križanja sa Lovrinačkom ulicom do križanja sa Ulicom Put Kamena. Naselje Dragovode i Kamen, preko križanja priključene su na ovu dionicu Vukovarske ulice.
Predmetna dionica ima dva kolnika koji su najvećim dijelom međusobno odvojena pješačkim otokom širine 2,0 m, odnosno 3,0 m. Svaki kolnik je dvotračan u poprečnom profilu širine 2 x 3,5 m, sa obveznom trakom za lijevo skretanje na križanjima, širine 3,0 m.
Nogostupi su širine 3,0 m i od kolnika su odvojeni zaštitnim zelenim pojasom širine 3,0 m.
Na svim križanjima predviđena je svjetlosna prometna signalizacija. Ugibališta odnosno stajališta autobusa JGP-a planirana su obostrano duž oba kolnika. Duž prometnice predviđeno je u južnom dijelu kolnika položiti vodoopskrbni cjevovod visoke zone.
U osi ulice potrebno je položiti cjevovod za fekalnu kanalizaciju kao i cjevovod za oborinsku kanalizaciju, obzirom da je predviđeni razdjelni sustav kanalizacije. Otpadne vode se sustavom crpnih stanica prepumpavaju na uređaj za pročišćavanje “Stupe” i podmorskim ispustom ispuštaju u Brački kanal dok će se oborinske vode ispuštati u Kaštelanski zaljev.
Visoki napon (110/35 KV) smješten je u sjevernom pločniku prometnice, niski napon (0,4 KV) kroz zelenilo u južnom pločniku, a DTK u južnom pločniku prometnice.
Izveden je završni sloj asfaltbetonskog zastora na cijeloj dionici u punom profilu gdje su rješeni imovinsko pravni odnosi. Pod režimom ceste u izgradnji i privremene prometne signalizacije izgrađeni dio je pušten u promet.
U 2012. godini planira se rješavanje preostalog dijela imovinsko - pravnih odnosa, te završetak gradnje predmetne dionice."
1.1.2. PRISTUPNE CESTE NA SIROBUJI
Izgradnjom III dionice obilaznice Splita, i skorom izgradnjom Vukovarske ulice, dionice od Lovrinačke ulice do Put Kamena, otvoren je problem pristupa izgrađenim područjima kao što je Sirobuja potrebnom prometnom mrežom.
Zbog brzog i sigurnog odvijanja prometa kao preduvjeta gospodarskom i inom razvoju potrebno je izgraditi mrežu zamjenskih i pristupnih cesta koje s obilaznicom čine neodvojivu cjelinu u novoj slici tog područja, cijelog grada i šire..."
Krivi političari svih opcija
- Političarima je u interesu da ljudi ne znaju da je Institut građevinarstva Hrvatske IGH krenuo s rješavanjem prometnih gužvi na istoku Splita još prije Domovinskog rata i da su s time nastavili kad je rat završio. U sklopu rekonstrukcije treće etape splitske zaobilaznice (Jadranske magistrale) izdane su lokacijska i građevinska dozvola za izgradnju nadvožnjaka Sirobuja (Put Kamena) i Vukovarska, pješačkih pothodnika Pazdigrad -Sirobuja i Stobreč - Šine, te podvožnjaka Duilovo - Lovrinac.
Primjerice, Idejni projekt nadvožnjaka Vukovarska je iz 1995. godine jer su i tada još bile velike gužve na magistrali. Svi su me uvjeravali da ga neću nikad pronaći, ali u arhivu Hrvatskih cesta pronašla sam lokacijsku i građevinsku dozvolu, a u arhivu Banovine Idejni projekt nadvožnjaka.
Značajnija sredstva su predviđena tek u 2025. i 2026. godini. Kako to tumačite?
- Krajnja je sramota za ovu gradsku vlast, ali i sve prošle, da je dovršetak Vukovarske ulice ponovno izbačen iz proračuna Grada Splita za 2024. godinu. To nema nigdje na svijetu da se gradska vlast bavi kioscima, a da mjesna samouprava i građanske inicijative moraju voditi računa o ključnim prometnicama i nadvožnjacima na državnoj cesti.
Krivnja je političara svih opcija, a u Gradu su se izredale nema koja nije, što nadvožnjak Vukovarska nije izgrađen jer nije dovršena Vukovarska ulica, te što izgrađeni podvožnjak Duilovo - Lovrinac nije stavljen u funkciju, odnosno što Grad Split nije otkupio preostalih 10% zemljišta za pristupne ceste. Primjerice, sa Sućidra biste mogli doći Vukovarskom ravno u Stobreč preko nadvožnjaka Vukovarska bez uključivanja na magistralu. S Mejaša do plaže na Duilovu dolazite bez uključivanja na magistralu, već idete ispod nje podvožnjakom koji je već izgrađen i duplo je širi od Marjanskog tunela, samo ga Grad Split ne želi staviti u funkciju. Isprojektiran je i izgrađen jer se već tada znalo (prije 22 godine) da će nadvožnjak Sirobuja biti jako opterećen, i to pod pretpostavkom da je izgrađen i nadvožnjak Vukovarska! A iz pravca Splita za TTTS (tu je sad traka zatvorena zbog radova), također bi trebao biti nadvožnjak iznad raskrižja kako bi promet prema Podstrani tekao nesmetano. Tako je planirao i projektirao IGH prije trideset godina jer su već onda bile velike gužve!
Kapital je prodorniji u svojim zadovoljavanjima nego potrebe građana?
- Kad je trebalo šoping centru i stranom kapitalu da im dođe Vukovarska ulica, Grad Split je u munjevitom roku odriješio kesu, otkupio zemlju i izgradio cestu s kompletnom infrastrukturom. A sada, kada su životi građana ugroženi jer se hitna pomoć, policija i vatrogasci jedva probijaju kroz gužve, Grad spava. Dvadeset i dvije godine stoje betonski new jerseyi kao barikade na nedovršenoj Vukovarskoj, a političari jednostavno ne žele komunicirati konstruktivno, o kojoj god da se opciji radilo. Dalmatinski saborski zastupnici dođu u Zagreb i u potpunosti zaborave na Split. Država ulaže u prometnu infrastrukturu Istre i Kvarnera po sistemu jedan glas - jedan metar ceste, a u Dalmaciji jedan mandat - jedan metar ceste! I to u Vučevici! U ime Građanske inicijative "Split je naš!", ponovno upućujem apel istarskim i kvarnerskim saborskim zastupnicima da skrenu pažnju kolegama iz Dalmacije da su životi u Splitu i okolici ugroženi, jer se naši Dalmatinci kad sjednu u saborske klupe bave isključivo jedni drugima i samima sobom!
Iz Grada tvrde da im je zakon što se tiče izvlaštenja vezao ruke.
- Jedino rješenje za Vukovarsku ulicu jest da je preuzme država i da ona obavi izvlaštenja, jer kad država izvlašćuje, radovi idu odmah, a novci od otkupa zemlje čekaju deponirani na računu dok se ne okončaju sudski postupci. Kad to čini Grad, prvo se čeka 20-30 godina okončanje sudskih postupaka, onda se pale bageri, ako i tada, a u međuvremenu vrijednost zemljišta samo raste. Opcija da Grad Split sam i o svom trošku dovrši Vukovarsku je sanak pusti. Mandati gradonačelnika Opare i Puljka su potraćeni na politička prepucavanja, kao i uostalom zadnjih dvadeset i dvije godine. Političari ne žele dovršiti ceste u Splitu jer onda ne bi znali što biračima obećavati svako četiri godine.
Ipak se nešto gradi, sporo, ali...
- Izgradnju čvorova Mravince i Karepovac do TTTS-a pozdravljam, oni su itekako potrebni, ali što dalje? Nema spomena o izgradnji rotora na TTTS-u, nema spomena o širenju ulice Četvrte gardijske brigade, nema spomena o nadvožnjaku iznad raskrižja u pravcu TTTS-a… Na najprometnijem raskrižju u državi dnevni protok vozila su prije par godina u Hrvatskim cestama izmjerili da je 97.000, a vjerujem da smo ga odonda premašili i došli barem na okruglih 100.000. Kuda sa svim tim vozilima kad prođu čvorove Mravince i Karepovac? Na dvije trake Četvrte gardijske koje su za svake veće kiše potpuno pod vodom! Kuća gori, baba se češlja.
A dida priča sam sa sobom?
- Mi imamo fenomenalnu građevinsku operativu koja zna i može isprojektirati i izgraditi rješenja za sve naše probleme prometne infrastrukture, samo je potrebno sjesti za stol na razini Grad - država kao što se to učinilo za Rijeku i Novi Vinodolski. Političari koji ne pričaju s drugim političarima (bilo s drugom strankom ili s drugom frakcijom unutar iste stranke) postali su nam preskupi jer ćemo njihov nemar i nerad, nažalost, plaćati u životima.
Triba imat muda
Čuvenog dalmatinskog mostograditelja dr. Juru Radnića, profesora emeritusa sa FGAG-a pitali smo tko vuče konce.
- Ima dvi godine da Hrvatske ceste ostavljaju novce za raspis natječaja za most preko Kaštelanskog zaljeva, a Grad Split nema planove. Znači, prvo mora napravit plan... jer taj je most jedini način da se nešto rastereti promet, da ne ide sve na istočnu stranu nego jedan dio preko Stinica. Druga bitna stvar je šta se ima dvije godine počeo raditi most u Solinu, na Širini. To je ključna stvar, to je ugovoreno. Kakva je ovo država, tko to vodi, tko su ti urbanisti? Tko vuče konce? Onog iz brodogradilišta, njega nije briga, oni nema para, nisu mu platili, radit se ne može jer su još tu arheolozi.
Bitna je stvar da se radi tunel Vučevica, a ne radu se dvije cijevi nego jedna. To je za 20 godina zacementirano i platit će se više novaca, umjesto da se odmah rade dvije cijevi. Ove kaskade, serpentine za sić u Kambelovac to je tragedija. Ne samo za poljoprivredu nego suštinski. Umjesto da se ide ravno i trajno brzom cestom kroz kave sad se mažu oči ljudima. Reći ću vam tko je kriv: naša politika i naša struka. Politika koja sluša slipo Zagreb i svi se boje Hrvatskih cesta. Nema niko muda. Nemamo u Splitu ni struke koja može nešto reć. Ja sam se bavio sa znanošću. Ima stručnjaka ali bez muda. Nema ono "nitko me nije pitao", sam moraš reć. Da nije mene most u Omišu iša bi kroz grad... Puna mi je glava te politike, a nisam u politici.
Zvala me od gradonačelnika Puljka supruga pa sam joj reka da ću mukte napravit projekt za most od Mertojaka do Visoke, tamo di je zid ubio troje ljudi. Ne mogu to ruglo gledat. Nikad mi se nije javija. Onda znam Domazeta, predsjednika Gradskog vijeća... pa sve ... to su Hrvatske ceste. Nisu, njhova je cesta, a naše je poviše, s gornje strane. Sve, "vidit ćemo šta ćemo". Zadar ima tri priključka na auto-cestu i Šibenik ima sada tri priključka, Split ni jednog. Vučevica je ništa. A ne bi imali ni Dugopolje da nije Bosne i Hercegovine i Hercegovaca koji su navlačili, ni to ne bi imali. Šta se u Klisu nije smotalo livo? Nema ljudi. Moš imat muda samo ako si jak u struci ili si u politici. Mene politika nikad nije zanimala.