Renato Čupić, vijećnik stranke Pametno na svom je Facebook profilu iznio niz prijedloga kako bi se trebala povećati transparentnost Grada Splita. Korak po korak.
Post prenosimo u cijelosti:
"Najveći politički problem u Hrvatskoj i Splitu je transparentnost. Iz toga se gradi sve ostalo ... nepoštenje, nepotizam, korupcija ... Internet stranica grada Splita je jedan od takvih "sjajnih" primjera. Iako zakonski na njoj mora sve biti objavljeno, najčešće to bude na nekakvim skrivenim podstranicama ili u nečitljivim formatima (skeniran .pdf ?!). Open data stranica je naučna fantastika. U prijevodu, ono što vidimo na Prometovim biljetarnicama jednako je informatizaciji gradske uprave. Gotovo tragično zvuče riječi gradonačelnika "ukidamo umirovljenicima dio naknade jer nemamo nikakvu evidenciju umirovljenika, naknadu su primali i mrtvi" ili "nemamo nikakav sustav pregleda nenaplaćenih potraživanja" ... to je jednostavno za zatvoriti nekoga tko je za to bio odgovoran u prošlosti.
U zadnje vrijeme pokušavam s gradskim službama doći do različitih nacrta javnih površina. I ništa nisam dobio. Niti jedan nije ažuriran niti je kompletan, niti jedan nije u grafičkom prikazu. Objašanjavam im da to želim napraviti za njihovo dobro kako bi komunalni redar išao s tabletom na uviđaj i tamo imao sve. Kako bi pisarnica njihov zahtjev gradskoj upravi isti trenutak skenirala i proslijedila na pravo mjesto:
**************************
1. Grafički prikaz pješačke zone s prometom u istoj
2. Grafički prikaz svih cesta u vlasništvu grada Splita
3. Plan rasporeda parkirnih mjesta s korisnicima i cijenom
Grad Split posjeduje samo POPIS nerazvrstanih cesta i TABLIČNI iskaz uličnih i izvanuličnih parkirališta s brojem parkirnih mjesta. Split parking tek ažurira i dopunjava te podatke u suradnji s Policijskom upravom.
Dakle, postoji potreba za izradom KATASTRA nerazvrstanih cesta (Pored podataka o samoj građevini nerazvrstanih cesta, nogostupa, biciklističkih staza i drugih površina na pripadajućem zemljištu, opremi za upravljanje i nadzor prometa, javnoj rasvjeti i opremi ceste, katastar bi nužno obuhvatio i podatke o građevinskoj čestici, ali i procijenjenoj vrijednosti, stanju, te načinu korištenja same nerazvrstane ceste.)
**************************
4. Plan rasporeda štekata, kioska, štandova, pokretnih naprava, reklamnih plakata, mjesta za plaketiranje, poslovnih prostora s korisnicima i cijenom
Naravno, od toga nema ništa. Zamislite, komunalni redar na teren ide s ugovorom u kojem na papiru ima nacrt kako bi trebao štekat izgledati. U 2017. godini. Na kamenoj ploči pišemo klinastim pismom. Već prije smo izradili taj popis prostora na osnovu jednog dokumenta koji se dobro skriva na stranicama grada. Naravno, tamo je u .pdf-u, a mi smo napravili vizualno: http://
Dakle, postoji potreba za izradom kompletno novog GIS sustava, s nacrtima
**************************
5. Plan svih čestica u vlasništvu grada Splita s katastarskim i zemljišnim dokumentima, kao i onih koje su u procesu rješavanja s jasno naznačenim sudskim predmetima
Ogromno bogatstvo grad Split ima u česticama koje nisu uknjižene i za koje se može pretpostaviti da se ne uvođenjem informatizacije, neradom i neredom praktički čuvaju za nekoga. Za koga ili što, možemo samo pretpostaviti.
**************************
6. Zeleni katastar, grafički prikaz odlagališta otpada, autobusnih stanica, polazaka autobusa, grobnih mjesta, plaža, koncesija, taksisti, vodovodna mreža, raspored hidranata ... Uz link na sve ugovore, preglede, raspored održavanja i potrebne ateste
To je katastar svih zelenih površina koje bi trebale održavati gradske službe te svih ostalih površina i raspored održavanja.
**************************
7. Grafički prikazan Proračun grada Splita s linkovima za svaku potrošenu kunu na ugovore, natječaje, zapisnike o odlukama, uključujući bagatelnu nabavu. Odgovorne za provedbu natječaja, uz jasne kriterije odlučivanja.
Dokumentima u .pdf-u i raštrkanim i vremenski ograničenim prikazom linkova nema nikakve transparentnosti. Jednostavno jako teško je i nekome tko se bavi ovakvim stvarima (ja ) pronaći sve, a kamoli običnom građaninu. Time imamo gomilu sumnjivih natječaja koji protežiraju određene tvrtke i osobe.
**************************
8. Javne rasprave i suradnja s udrugama civilnog društva i građanima pojedinačno
Na webu grada jasno mora biti naznačena stranica suradnje sa zainteresiranom javnošću. Gradonačelnik je imao jedan facebook komentar kakav može biti i služben. Građanka mu je prigovorila na buku kotačića kufera turista. Od kotačića do GUP-a, takav to portal grada mora biti.
**************************
9. Transparentnost rada svih gradskih tvrtki
Sve gore navedeno treba biti jednoznačno i kod svih gradskih tvrtki s mjesečnim izvještajem svake utrošene kune, s linkovima na natječaje, zapisnike o rješenju natječaja i ugovorima, s jasnim objavama natječaja, i to sve na gradskim stranicama.
**************************
10. Pisarnica sa skenerom koja odmah zaprima dokument i šalje ga na pravu sobu. Digitalno nadgledanje predanog dokumenta na webu, tko ga je i kad zadužio, i gdje se nalazi i u kojoj je fazi trenutno.
Time se postiže odgovornost svih službenika i transparentnost procesa, a građani su informirani o svemu u svakom trenutku i znaju koga trebaju pozvati ili prozvati.
##########################
Gradonačelnik mi je u razgovoru i rekao da sve to informatički izgleda tragično. Na nekim stvarima se ipak već počelo raditi. Raspisan je natječaj za uslugu implementacije centraliziranog, jedinstvenog, integriranog sustava (programskog rješenja) za informatizaciju poslovanja Grada Splita i proračunskih korisnika, uključujući prijepis podataka iz postojećih aplikacija Grada Splita, integraciju sa vanjskim sustavima, edukaciju korisnika i podršku korisnicima u radu. Sve je to sporo i malo, s malim iznosima u proračunu.
Šteta je što u planu odmah nisu Open data i gradske tvrtke, već samo Grad Split i proračunski korisnici.
Ovdje je usporedba kako to izgleda u Danskoj, u Kopenhagenu, ali tamo je nešto trulo, zar ne. Na njihovoj stranici gradonačelnik traži prijedloge građana za poboljšanje grada pa je tako na pitanje o biciklizmu u 12 dana dobio 10.000 prijedloga. E to je transparentnost.
http://kbhkort.kk.dk/spatialmap