Dubrovački pomorac porijeklom s Mljeta, Teo Stražičić (62), prvi put se na brod ukrcao sa samo 17 godina. Bilo je to davne 1980. godine kada je postao kadet na Atlantskoj plovidbi. Zahvaljujući svom poslu kroz godine je upoznao dosta dobrih ljudi i lijepih mjesta, te obišao svijet. Uz ljubav prema moru suvereno održava i onu, nama je otkrio tajnu, prema slikarstvu, tijekom čega je nacrtao na desetke slika od kojih neke krase unutrašnjost najvećeg putničkog broda na svijetu, Icon of the Seas, na kojem je kapetan.
U razgovoru za Dalmacija Danas prisjeća se kako se nekada, kada je bio kadet, dosta sporije živjelo. Nije bilo računala i kalkulatora već se računalo na ruke, vozilo na zvijezde i magnetski kompas, dok se sada sve promijenilo. Danas svatko ima GPS i autopilot.
- Nakon kadeture sam se vratio učenju, a zatim 1985. godine počeo navigavati na Atlantskoj plovidbi. Kada sam prošao kapetanski odlučio sam otići malo dalje u svijet. Preko Zavoda za zapošljavanje u Rijeci sam počeo ploviti vanka. Sebe sam našao na putničkim brodovima. Na prvom takvom sam bio na Royal Majesty. Na brodu su svi oficiri bili Grci, a u četiri godine koliko sam tamo proveo puno sam naučio. Potom sam prešao na kompaniju Royal Caribbean za koju plovim više od 25 godina, a preko 20 godina sam kapetan.
Čudo od broda
Potječe iz pomorske obitelji. Oba su mu brata, stariji i mlađi, na brodu. Jedan je kapetan na Oceaniji, a drugi elektroničar na Wonder of the Seas zadužen za sva navigacijska računala na brodu. Iako je Dubrovčanin ljubav ga je odvela u Biograd na moru gdje s obitelji živi od 1989. godine. Sa svojom ženom Aidom ima tri kćeri, Tea i Marta su magistri umjetnosti a Ana još studira.
Za Icon of the Seas na kojem je kapetan i s kojim plovi po Karibima govori da je 15 godina napretka u dizajnu vidljivo na svemu. Brod je drugačiji, od naprednog podvodnog oblika i hidrodinamike, do pogona na LNG. Elegantno se kreće kroz vodu, ne gura pramčani val već siječe valove sa lakoćom i klizi bez otpora.
Velik je to brod, ali skladan, vrlo brz i izuzetno stabilan. Iako ima 18.000 m2 površine izložene vjetru ima dostatnu snagu, pet thrustera i tri azipoda sa kojima sigurno manevrira. Izgrađen je u Finskoj krajem 2023. godine, ima 20 paluba, dug je 365 metara, može primiti više od 7000 gostiju. Uz to ima 2500 članova posade. Na brodu je među ostalim aquapark, sedam različitih bazena, klizalište i park. Iznenađenje je da iznad mosta, u Aquadome, postoji šest metara duboki bazen na kojem se odvija akrobatski show prilikom kojeg ljudi skaču u bazen sa 10 i 15 metara visine. Koreografija je zadivljujuća. Brod se kreće vrlo mirno zahvaljujući paraboličnom pramcu. Najveća brzina mu je 24 čvora što je zaista brzo za tu veličinu. Kompaniji je sigurnost i udobnost glavni moto.
57 dana na moru
- Najviše me iznenadilo da nigdje nema gužve. Ni na ulazu na brod ni po restoranima. Iako je veliki broj ljudi na brodu oni svi imaju dovoljno mjesta za svoje interese. A i svoju aplikaciju preko koje se rezerviraju sjedala i izleti.
Najdulje putovanje iz rane mladosti kapetanu je bilo na Atlantskoj plovidbi kada je u na brodu ostao godinu i pol dana, no prisjeća se da su u to vrijeme brodovi u lukama znali biti vezani po nekoliko tjedana. Najduži vijađ mu je bio od Novog Zelanda do Belgije koji je trajao 57 dana po moru.
Na pitanje koliko je ukupno milja preplovio u svojoj pomorskoj karijeri kaže da je nedavno samo u četiri mjeseca prošao udaljenost kao dva puta oko Ekvatora. Bio je ponosan kad je postao kapetan flote na dvije godine, radio u upravi kompanije u Miamiju kao poveznica između kapetana sa 25 brodova i kompanije, ali je uvijek znao da mu je najdraže biti na brodu.
Retriverica na brodu
Izvršni djelatnik kompanije (XO) Michael Bailey izuzetno brine o mentalnom zdravlju svojih zaposlenika, ali i putnika tako je na najveći putnički brod ukrcao zlatnu retrievericu Rover koja je član posade. Kapetan Stražičić obožava tog psa koji je, kaže, vrhunski istreniran. Dobro mu je došla jer su ga prije putnici zaustavljali po brodu pitajući ga tko vozi dok on šeta, a sada ga samo pitaju gdje je Rover, u šali će. Vjerovali ili ne Rover ima svoje radno vrijeme i to sat ujutro i isto toliko vremena popodne.
Naš svestrani kapetan je sretan na Royal Caribbean koja je stvarno međunarodna kompanija. Nema favorizirane nacije, gledaju se sposobnosti i onaj tko se dokaže u svom poslu može bez ikakvih problema napredovati. Na jednoj od tura je u posadi od 2500 ljudi imao nevjerojatnih 88 nacija. Svi se sporazumijevaju na engleskom. Kompanija zapošljava 40.000 ljudi iz više od sto država. Kada voze po Europi onda kod putnika brojčano bude više nacija nego kod posade.
- Putnici ne trebaju brinuti za svoje zdravstveno stanje jer imamo četiri doktora, šest medicinskih sestara, fizioterapeuta i stomatologa. Intenzivna skrb je jako dobra, a i brodom gotovo svaki dan pristanemo u neku luku.
Spasio 14 ljudi
Naš je kapetan i heroj jer je sa svojom posadom nedavno od sigurne smrti spasio 14 ljudi na moru. Jednog ga je dana prvi oficir Mario iz Splita pozvao da dođe na brodski most jer je nešto vidio na obzoru. Kada je uzeo dvogled i vidio da netko maše crvenom krpom zaustavio je brod, te su prihvatili brodolomce. Išli su iz Kube za Meksiko, bilo ih je 14, a na splavi su proveli devet dana. Jedan od njih je bio ozbiljno dehidriran. Spašavanje tih ljudi je bio dobar osjećaj za čitavu posadu, uvjerava nas.
Na brodu se tijekom plovidbe, ali i u lukama ne opuštaju samo putnici već i posada. Posada je kao jedna velika obitelj, žive, jedu a i zabavljaju se zajedno, jer, prisnažuje kapetan, svi su oni na istom brodu. Posebno mu je drago kada s putnicima priča o Hrvatskoj jer vidi da vrlo dobro znaju sve o našoj lijepoj domovini, koja mjesta u njoj treba posjetiti i što konkretno vidjeti, a raznježe se kada im otkrije da je rođen u Dubrovniku.
Atelje
Ploviti namjerava sve dok ga služi zdravlje, a i uživa trenirati mlađe oficire i gledati kako napreduju.
Ipak, kod kuće je najljepše. Dosta vremena provodi u svom ateljeu crtajući akrilnim bojama i uljem na platnu. Radi to za sebe i svoju dušu. Tema slika su mu šipak i smokve u velikim dimenzijama. Ovisno o tome kako se osjeća nekad je impressionist, a drugi put nadrealist. Na njegovim slikama, kao okorjelom pomorcu, ne nedostaje ni morskih površina, koje su mirne i prozirne. Crta i na brodu dok radi, pa tako unutrašnjost njegove kabine krasi nekoliko njegovih slika.
Evala kapetane i umjetniče!