Splitskoj bolnici gravitira velik broj ljudi, a taj se broj još poveća tijekom ljetnih mjeseci kada na našem području boravi velik broj turista. Stoga ne treba čuditi što se u ljetnim mjesecima često dogodi da bolnica nema dovoljne zalihe krvi.
Iako se tijekom cijele godine redovito provode akcije dobrovoljnog darivanja krvi, prošli tjedan pokrenuta je kampanja pod nazivom „12 minuta za 3 života“. Kampanju znakovitog naziva pokrenuli su Gradsko društvo Crvenog križa i Odjel za transfuziju KBC-a Split. Njom se želi ukazati na to da je svega 12 minuta nečijeg vremena potrebno za dati krv koja može spasiti tri ljudska života. A ima li ljepšeg osjećaja od onoga da ste nekome pomogli?!
Korona je po ovom pitanju učinila svoje tako da se broj darivatelja krvi smanjio za 5-6 posto. Tako je u cijeloj zemlji, ne samo u SDŽ. Sada se ljude i ovom kampanjom želi potaknuti na ovaj humani čin.
Razgovarali smo s doc. dr. sc. Dejanom Bogdanić, spec. transfuzijske medicine, voditeljicom Regionalnog zavoda za transfuzijsku medicinu KBC-a Split i zamjenicom pročelnice Zavoda za transfuzijsku medicinu, koja nam je pojasnila zašto je baš sada najveća potreba za krvim pripravcima, kao i što očekuju od kampanje „12 minuta za 3 života“.
Zašto su potrebe za krvi najveće ljeti?
„Na našem području boravi povećani broj ljudi, veća je pokretljivost i aktivnosti na otvorenom koje povećavaju rizik ozljeda. A naši kronični bolesnici i dalje trebaju svoje doze krvi. S druge strane, darivatelji krvi u manjem broju dolaze u Regionalni transfuzijski centar i manje posjećuju terenske akcije darivanja krvi u skladu s godišnjim odmorima.“
S kakvim se sve problemima susrećete u svom radu?
„Najveći problem u našem radu je nestašica krvnih pripravaka. Jedini izvor krvi je čovjek, darivatelj krvi. Ne postoji zamjena za krv. Liječenje bolesnika ovisi o dobrim i plemenitim pojedincima koji su spremni žrtvovati svoje vrijeme i darovati dio sebe. U situacijama nestašice krvi nastojimo racionalizirati potrošnju krvnih pripravaka, ali to je iznimno teško u svim situacijama.“
Koliko su ljudi na splitskom području aktivni što se tiče darivanja krvi?
„Splićani su duboko svjesni potrebe bolesnika za darovanom krvi. Svakodnevno su organizirane terenske akcije darivanja krvi na području Splitsko-dalmatinske i Šibensko-kninske županije. Također, svakodnevno se krv može darovati u Zavodu za transfuzijsku medicinu KBC Split. Dovoljno je reći da u Splitu imamo rekordera u darivanju krvi s 181 darivanjem. Za vrijeme apela zbog nestašice krvi, naši sugrađani pokazuju iznimnu empatiju i dolaze u velikom broju. Na tome smo im veoma zahvalni.“
Tko sve može dati krv?
„Osoba koja želi darovati krv mora biti punoljetna, zdrava, bez akutnih i kroničnih bolesti. Prije darivanja mora pojesti nemasni obrok i popiti dovoljno tekućine. Neke osobe zbog svog socijalnog ponašanja pripadaju skupinama s povećanim rizikom za zarazu krvlju prenosivim bolestima i one ne smiju nikada davati krv. Darivatelji moraju proći pregled koji se sastoji od provjere hemoglobina, mjerenja tlaka i razgovora s liječnikom uz ispunjavanje upitnika. Odgovori na pitanja u upitniku moraju biti iskreni kako se ne bi ugrozilo zdravlje darivatelja i primatelja krvi.“
Koji su benefiti darivanja krvi?
„Darivatelji krvi provjeravaju svoje zdravstveno stanje pri svakom dolasku. Također, svaka doza krvi se testira na uzročnike krvlju prenosivih bolesti (Hepatitis B i C, HIV i sifilis), u ljetnim mjesecima i na uzročnika bolesti Zapadnog Nila, testira na prisutnost iregularnih protutijela u krvi. Darivatelji krvi rjeđe obolijevaju od srčanih bolesti jer darivanje krvi snižava tlak i smanjuje viskozitet krvi te time reducira kardiovaskularni rizik. Osoba koja pomaže drugima razvija osjećaj samopoštovanja i zadovoljstva.“
Što je cilj kampanje "12 minuta za 3 života"?
„Naziv kampanje jasno kaže da je potrebno samo 12 minuta nečijeg vremena kako bi se spasila 3 života. Od jedne doze uzete krvi proizvedu se tri krvna pripravka: koncentrat eritrocita, koncentrat trombocita i svježe zamrznuta plazma. Cilj je informirati javnosti o potrebi za darovanom krvi i približiti jednostavnost postupka darivanja, otkloniti strah kod budućih darivatelja krvi. I svakako, biti prisutan među mladima u njima prihvatljivim i dostupnim medijima i poticati ih da misle na druge.“
Očekujete li veliki odaziv?
„Nadamo se da će poruka naše kampanje doprijeti do svijesti, ali i do srca naših sugrađana. Želimo potaknuti svih na promišljanje o potrebama drugih. Očekujemo da nećemo morati odgađati operacije bolesnika, očekujemo dovoljan broj doza za naše hematološke i onkološke bolesnike, novorođenčad i trudnice. Svima njima darovane doze znače život. Mogu reći da od naših ljudi očekujemo puno.“