Informatičar Davor Matošić, s prethodnim radnim iskustvom u OTP banci i Croatia osiguranju, preuzeo je pred nešto više od mjesec dana upravljač od Marka Bartulića koji je funkciju direktora napustio razočaran odnosom vlasnika prema tvrtki, tj. političkim igrama u Banovini koje su dovele do značajnijih prolongiranja izgradnje nasušno potrebnih i planiranih garaža. U razgovoru za DalmacijaDanas najavio je skori početak izgradnje dvije garaže, na Lokvama do kraja godine, a u Dobrilinoj do kraja veljače 2023.
Koja je vaša procjena stanja tvrtke, financijsko, kadrovsko, organizacijsko? Kakve novine planirate u upravljanju Split parkingom?
- Zatekao sam urednu, dobro posloženu i stabilnu tvrtku. Tu sam svega nešto više od mjesec dana i još sam u fazi analiziranja pojedinih segmenata poslovanja, ali generalni dojam je da sustav funkcionira. Naravno, zasigurno ću u rad tvrtke implementirati i svoje ideje i vizije, ali prije svega želim osjetiti 'bilo' tvrtke i ljudi koji tu rade i paralelno nastaviti s projektima koji čekaju. Moram reći da me je bivši direktor Marko Bartulić srdačno dočekao i pomogao mi uhodati se u prvim danima. Vidi se da mu je stalo da tvrtka nastavi u dobrom smjeru i sa započetim projektima i na tome mu hvala.
Smanjenje korištenja osobnih vozila
Split parking od osnivanja je predvodnik u novim tehnologijama, a kao prvi u Europi uveli smo i Smart City aplikaciju i postavili senzore na sva parkirališna mjesta koja su pod našim upravljanjem, između ostalog. To je smjer kojim želim nastaviti, uz to primijeniti primjerenu razinu automatizacije u poslovnim procesima i posljedično ih optimizirati. Cilj je da Split parking nastavi biti tvrtka koja dovodi novosti u Grad Split te da tako doprinesemo rješavanju jednog od najvećih komunalnih izazova u gradu Splitu. U narednom periodu očekuje nas početak izgradnje dviju novih garaža te sanacija nekoliko postojećih, ali osim izgradnje novih parkirališnih prostora, moramo razmišljati u smjeru smanjenja korištenja osobnih vozila te ponuditi alternativne oblike prijevoza. Ponavljam, imam svoje ideje i vizije te određene projekte koje bi, uz već pokrenute, želio realizirati, a kojima bi se kvaliteta života Splićana poboljšala, zato sam tu i došao - da napravimo dodatni iskorak s gradskom tvrtkom.
Samo od naplate parkinga tvrtka će po planu uprihoditi 36 milijuna kuna. Za ovu godinu planirano je da od ukupnih rashoda 62 posto ide za plaće i naknade. Hoće li tu doći do promjena za sljedeću godinu?
- Split parking je jedna od rijetkih tvrtki koja je proteklih godina preuzimala dodatne poslove, što od sustava javnih bicikli, novih parkirališta, a da smo istovremeno smanjivali broj zaposlenih. Naš cilj nije profit, već pružanje što kvalitetnije usluge građanima, a to najbolje možete vidjeti kad pogledate cijene svih privatnih parkirališta ili garaža koje su javno dostupne u gradu Splitu. Da ih primjeni Split parking onda ne bismo pričali o tim omjerima. Politika cijena javnog poduzeća je tu da građane motivira na željeno ponašanje te da istovremeno stvori sredstva iz kojih se mogu graditi i sanirati garaže, razvijati alternativni javni prijevoz kao što su javne bicikle itd.
Pravedniji model
Nakon sanacije i uređenja objavili ste poziv za fizičkim i pravnim osobama za sklapanje ugovora o mjesečnoj pretplati za garaže u Krležinoj, Ostravskoj i Tijardovićevoj gdje bi naplata parkiranja trebala početi 01.01.2023. godine. Kakav je odaziv građana i tvrtki?
- Početkom ove godine, Grad nam je na upravljanje dao tri garaže (Tijardovićevu, Krležinu i Ostravsku) i time nas obvezao da ih održavamo i njima upravljamo po modelu vanuličnih parkirališta.To znači da svi stanari iz ulice u kojoj se naplaćuje parking imaju pravo na stanarsku pretplatu, a svi ostali na građansku ili poslovnu. Točno ste naveli, naplata na sva tri navedena parkirališta kreće 1.1.2023. i do tada bi svi zainteresirani trebali podnijeti zahtjev i potpisati ugovor. Ovim putem još jednom pozivam sve zainteresirane da to naprave na vrijeme. Zahtjevi za garaže Ostravska i Krležina koji su se predavali ranije, vrijede i dalje i nije potrebno raditi novi zahtjev.
Što se tiče odaziva, on je dobar pa tako za Krležinu i Ostravsku već imamo preko 200 zahtjeva, a za Tijardovićevu oko 80. Moram naglasiti i to da pretplata u ovom slučaju ne znači i rezervirano i zagarantirano parkirno mjesto u garaži, već mogućnost parkiranja u slučaju slobodnih mjesta kao što je to u slučaju vanuličnih i uličnih parkirališta u cijelom gradu. To je pravedniji model u kojem svi stanari imaju jednako pravo na korištenje usluge, ona košta manje, a popunjenost postojećih mjesta je tako najveća. Jedino u Splitu još uvijek postoji taj model stanarskih garaža, ali barem kod novih objekata možemo od početka krenuti kako treba.
Što korisnici otvorenog parkinga na Trgu Hrvatske bratske zajednice mogu očekivati u narednom periodu? Planira li se kakvo značajnije uređenje ili investicija, još jedna etaža? Ima li Split parking rješenje za buduće korisnike zgrade Općinskog suda?
- 2021. je Split parking u to parkiralište uložio preko 500 tisuća kuna, u sređivanje i asfaltiranje površina koje su u vlasništvu Grada. Radimo sve što možemo da bi protočnost na parkiralištu bila što bolja, ali je ono jednostavno preopterećeno, a već godinama upozoravamo kako će stanje biti još zahtjevnije. Svjesni smo situacije i gužvi koje će nastati prebacivanjem Općinskog suda, ali mi smo kao tvrtka tu nemoćni jer odluke o tom prostoru nisu na nama. Nadamo se skorom rješenju prostorno planskih i imovinsko pravnih pitanja na toj lokaciji za koju znamo da prometna struka može ponuditi kvalitetno i dugoročno rješenje uz naravno apele na građane da racionalnije koriste osobna vozila, više koriste javni prijevoz i alternativne načine poput bicikli.
Koje investicije u proširenju kapaciteta garaža su pred realizacijom?
- Najvažnije je spomenuti skori početak izgradnje dvije garaže (Lokve i Dobrilina), a otvaranje radova bi trebalo biti do kraja godine za Lokve te do kraja veljače 2023. za Dobrilinu. Radovi će trajati od sedam mjeseci do najdulje godinu dana, a po završetku radova Split će dobiti više od 500 novih parkirnih mjesta, dok će obje garaže će na krovu imati i javne sadržaje, odnosno igrališta.
Također, u idućoj godini planiramo pokrenuti postupke javne nabave za odabir izvođača za sanaciju garaža Zagorski put, Pujanke 2 i Smiljanićeva te krenuti sa sanacijom na barem dvije od tri navedene lokacije. Građane ćemo o svim radovima, kao i do sada, obavijestiti o svim koracima na vrijeme, ali ih i ovih putem molim za razumijevanje kada oni počnu.
Scan car vozila
Planirana je i modernizacija parkirnih automata koja podrazumijeva i opciju beskontaktnog plaćanja na svim lokacijama. Paralelno s tim planira se i kupnja scan car vozila kako bi bili brži i efikasniji u kontroli naplate. Kroz sljedeću godinu napravit ćemo i pilot projekt postavljanja solara na jednoj lokaciji što će biti ogledni primjer i pokazati smjer kojim ćemo ići u budućnosti, kako nama tako i ostalim gradskim tvrtkama i ustanovama. Uz to smo na zamolbu KBC-a Split aktivni na njihovom projektu sređivanja prometa u mirovanju na njihovom području koji bi također trebao biti realiziran u 2023.
Građani su primijetili u zadnje vrijeme zastoje u vraćanju javnih bicikli na neke postaje bliže centru grada prijeteći preko društvenih mreža odustajanjem od pretplate. Koliko je taj problem izražen i planiraju li se nove postaje obzirom na potražnju?
- Više od tri godine sustav javih bicikli funkcionira u Splitu i rezultati su odlični, bolji nego je itko očekivao, a interes nije pao ni s dolaskom jeseni. Preko 40 tisuća korisnika u Splitu dokaz je da su Splićani jedva dočekali mogućnost korištenja ovog oblika prijevoza kojim se ujedno smanjuju gužve u gradu. Nismo zabilježili značajan broj odustajanja od pretplata, ali svjesni smo da postoje određene poteškoće, poput nedostatka raspoloživih bicikli na većem broju postaja i van vršnog perioda. Kada isključimo vandalizam, kojem se trudimo stati na kraj, nekoliko je razloga za to: veliki je broj bicikli na popravku, ograničenost jer smo u novu djelatnost krenuli s jednakim brojem ljudi te kašnjenje novih bicikli iz EU projekta čiji je dolazak davno najavljen.
Novih 145 javnih bicikli
Svjesni smo da postoji mogućnost za unaprjeđenje usluge i na tome aktivno radimo. Krenuli smo u interventnu nabavu 45 bicikli do kraja ovog mjeseca, a iz grada kažu da bi do kraja godine trebalo stići i tih 70 koje su najavljene iz EU projekta. U poslovni plan za iduću godinu stavit ćemo nabavku dodatnih 145 komada od čega dobar dio već za proljetnu sezonu, čime bi se broj bicikli praktički udvostručio u odnosu na ono što imamo danas. Uvodimo i promjene u organizaciji i kapacitetima servisa, no zbog garancija, pogotovo električnih bicikli, kod velikog dijela popravaka ovisimo o proizvođaču s kojim smo također odradili sastanke s ciljem ubrzanja rada njihovog servisa. Ono što mi kao Split parking dodatno možemo je osposobiti dodatne djelatnike i nabaviti adekvatno vozilo za redistribuciju bicikli tijekom dana i njihovo vraćanje na ishodišne postaje, a jednako tako planiramo i model kojim bi stimulirali korisnike da odrade isto.
Sustav je do danas narastao na ukupno 51 postaju, a u sklopu projekta Biraj biciklu Grad Split sa sedam okolnih gradova i općina (Solin, Trogir, Klis, Kaštela, Klis, Podstrana, Dugopolje, Dicmo) dobiva ukupno 41 novu postaju s 242 bicikla, od kojih će sam Split dobiti 16 novih postaja i 70 bicikli.