Danas, u ponedjeljak 25. ožujka je u prostorijama hotela "Le Meridien Lav" održana VIII. redovna sjednica Skupštine Turističke zajednice Splitsko-dalmatinske županije s početkom u 12 sati.
Sjednicu je otvorio dožupan Stipe Čogelja.
"Neću oduzimati puno vremena, s obzirom da smo već zakoračili u sezonu i danas je vani predivan dan. Zahvaljujem svima što ste došli i prenosim pozdrave župana, gospodina Blaženka Bobana koji je hitno išao poslom u Zagreb, i nažalost nije mogao biti ovdje. Ja sam nasreću dobio ovaj zadatak. Meni je iskreno puno srce i duša kada se mogu družiti s turističkim djelatnicima i osjećam se kao doma", kazao je na početku.
"Često spominjem jednu novotvorenicu, a to je da stvaramo žive institucije u društvu koje se uključuju u društveni, kulturni i gospodarski život lokalne zajednice, a jedna od tih je upravo Turistička zajednica. One sub preteča takvih djelovanja u jedinicama lokalne samouprave. Rade za dobrobit svoje zajednice, bile to humanitarne ili kulturne akcije, uvijek su tu i time pokazuju svoju dušu i autentičnost. Tako nas prepoznaju posjetitelji, strani i domaći. Hvala vam od srca što predano dajete sebe", dodao je.
"Ovdje smo ne samo da se bavimo turizmom već i našim građanima. Samo zadovoljni građanin u turizmu može donijeti zajednički uspjeh i prosperitet. Drago mi je kada se naš građanin, naš turist, osjeća zadovoljnim onim što vidi, sadržajima i ponudom. Mislim da smo tada ostvarili uspjeh", rekao je dožupan Splitsko-dalmatinske županije Stipe Čogelja.
"Cjelogodišnji turizam bez domaćeg gosta nije moguć"
Na Skupštini se predstavilo Izvješće o izvršenju i realizaciji programa rada TZ Splitsko – dalmatinske županije za 2023. godinu s planom izvršenja sukladno propisima neprofitnih organizacija i upitnikom o funkcioniranju sustava upravljanja i kontrola, te Izvješće o radu Turističkog vijeća za 2023. godinu.
"Najbolje rezultate i rast koji smo imali ostvarili smo upravo zahvaljujući pred i post sezoni te smo imali rast u usporedbi s godinom prije. Ako to usporedimo s godinama prije, rast bi bio kudikamo veći. Što znači da su kampanje bile uspješne, zračne linije krenule na vrijeme te je tržište odgovorilo potrebama kako je trebalo", kazala je direktorica Turističke zajednice Splitsko-dalmatinske županije Ivana Vladović.
Statistike noćenja ukazale su na činjenicu da se broj noćenja skoro izjednačio s 2019. godinom. Svaka popularna destinacija je bila u svom rastu. U radu Turističke zajednice, Vladović naglašava da su fokusirani na četiri osnovne postavke: sigurnost, autentičnost, održivosti suvremenost. Provedena je i analiza domaćeg gosta, jer kažu: "Cjelogodišnji turizam bez domaćeg gosta nije moguć. Isto kao što to radimo za strana tržišta, znat ćemo koje kampanje provoditi."
Manjak sadržaja
Došlo je do porasta turizma u pred i post-sezoni, no glavna kritika je manjak sadržaja.
"Imamo prostora za rad. Potrudili smo se da detektiramo koji su osnovni problemi i sada intenzivno na njima radimo. Zato smo i prekrojili sve naše natječaje za manifestacije, subvencije i posebne oblike turizma. Ove godine ćemo puno više sufinancirati sve ono što je u pred i post-sezoni. Isto tako, sve što je povijest, kultura, gastronomija - sve ono što je autentično", kazala je Vladović.
"Pravi sadržaj se radi tijekom cijele godine. Mora biti dostupan u doba kada je takav sadržaj potreban turistu, a ne kada udovoljava našem radnom vremenu. Moramo oživjeti tu povijest i kulturu. Ima sjajnih projekata, no ne ide sve preko noći", dodaje.
Kritike prometa i odlaganja otpada
Naposljetku su se prezentirala istraživanja „Stavovi i potrošnja turista u Hrvatskoj – TOMAS Hrvatska 2022./2023.“, s naglaskom na Splitsko – dalmatinsku županiju.
Ivan Sever znanstveni suradnik u Institutu za turizam naglasio je da je došlo do pada broja gostiju koji su prvi put u posjetu Hrvatskoj, no i dalje je taj broj u Splitsko-dalmatinskoj županiji iznad ostalih županija. Također, gosti su u našoj županiji aktivniji, te su turisti izvan ljetne sezone aktivnijih od onih u sezoni. Uglavnom idu na samostalne izleti, te je došlo do pada izleta preko agencija. Također, porast je i u potrošnji, a sve više gostiju dolazi iz Sjedinjenih Američkih Država i Ujedinjenog Kraljevstva i udaljenijih tržišta koja više troše.
"Turisti su općenito zadovoljni boravkom u županiji te ponudom. Također, gosti su dosta aktivni što je vidljivo u potrošnji koja je rasla u odnosu na 2019. godinu", kazao je.
"Gostima u pred i post-sezoni nedostaje gastronomski i zabavni sadržaj, i traže više događanja tijekom njihova boravka. To je jedan element ponude na kojima bi se moglo poraditi i unaprijediti ponudu županije", dodaje.
Prosječno noćenje u Splitu je pak kraće no što je slučaj na Makarskoj rivijeri, gdje gost prosječno ostane 8 noći.
Gosti su u Splitsko-dalmatinskoj županiji i Iznadprosječno zadovoljni i vidljiv je porast zadovoljstva gostiju u usporedbi s 2019. godinom. Boravak u Splitsko-dalmatinskoj županiji je ocijenjen sa 6,7 dok je prosjek Jadranske Hrvatske 6,5. Ipak, postoje kritike.
Gosti su nezadovoljni prometom u Splitu. Smeta im gužva na ulicama, trgovima, šetnicama i atrakcijama.
"Najveći problem kojeg su gosti istaknuli jest promet, i vezano je uz područje Grada Splita i Splitske rivijere, dok u drugim dijelovima županije to nije toliko izraženo", kazao je Sever.
Što se tiče problema odlaganja otpada, Čogelja naglašava da će Lećevica biti gotova do 2026. godine.
"Činjenica je da će u Lećevicu doći razdvojeni otpad. Ne dolazi miješani komunalni otpad i moramo znatno poraditi na podizanju svijesti o razdvajanju otpada koji nažalost nije na zadovoljavajućoj razini. Jedinice lokalne samouprave rade na tome, ali ukoliko ne povisimo stopu razdvajanja otpada najmanje na 40%, 2026. godine ćemo imati veliki problem", kazao je Čogelja.