Mlijeko, tjestenina, kruh, jaja, četkice za zube - samo su neki od 78 proizvoda za koje je Ministarstvo gospodarstva od trgovaca tražilo cijene. Umjesto odgovora, osam trgovačkih lanaca pita na koju se brend i robnu marku ta cijena odnosi, te napominju da jednaki proizvodi u različitim krajevima Hrvatske imaju različitu cijenu.
- Cijene se formiraju različito prema regiji, različito prema formatima. To vam znači 50 puta četiri, to vam je 200 različitih cijena, samo za zubnu četkicu, rekao je Martin Evačić, predsjednik HUP-ove Udruge trgovine, piše HRT.
Trgovci koji nisu poslali odgovor spremni su razgovarati, no najprije traže objašnjenje metodologije prema kojoj će se pratiti cijene. Iz Ministarstva odgovaraju, ako su mogla dva lanca, mogu i ostali. Te da su im metodologiju poslali jučer.
- Ako želimo biti iskreni, transparentni, u čemu je problem dati sve cijene svih brašna ili šećera. Složit ćemo se da to nije problem ako imamo baze podataka. Ovdje se zapravo radi da li se radi o banaliziranju, da li se radi o držanju fige u džepu. To ostavimo javnosti da procijeni, rekao je Hrvoje Bujanović. državni tajnik u Ministarstvu gospodarstva i održivog razvoja.
- Trebaju odgovoriti ako je sve jasno, ako je transparentno, ne vidim u čemu je problem. Ako mogu jedni, mogu i drugi - nije to neka viša matematika, izjavio je premijer Andrej Plenković.
Cijene u trgovačkim lancima objavljuje na svojim mrežnim stranicama svaka dva tjedna od početka rujna i slovenska vlada. Trideset je različitih proizvoda, različitih brendova i trgovačkih marki u šest trgovačkih lanaca. Od svojeg zahtjeva naša Vlada ne odustaje.
- Pitate što država može učiniti. Država može učiniti sve, ali je samo pitanje u kojoj mjeri će država koristiti instrumente koji su joj na raspolaganju. Ja apeliram još jednom na one koji su neopravdano podizali cijene da te cijene spuste, odnosno vrate, rekao je Marko Primorac, ministar financija.
Trgovci odgovaraju da su ih inspekcije pročešljale, ali nisu i kaznile, jer nisu krivo preračunavali niti povećavali svoje marže.
- Nije bilo povećanja cijena od strane trgovaca, odnosno povećanja marže, već isključivo cijena na polici ovisi o cijeni proizvođača, uvećano za našu maržu koja se nije mijenjala, istaknuo je Mirko Budimir, dopredsjednik Udruge trgovine pri HUP-u.
Ministarstvo gospodarstva izrađuje mrežne stranice na kojima će objavljivati cijene. Trgovce koji još nisu, pozivaju da im dostave cijene.