Prošlog tjedna dobili smo priliku provozati se najiščekivanijom prometnicom u Dalmaciji.
Ekskluzivan pristup ovom gradilištu u završnoj fazi omogućen je za Dalmaciju Danas kako bi se uvjerili kojim tempom idu radovi i preispitali sve o čemu se raspravljalo tijekom gradnje ove prometnice.
Cesta, tuneli i most koji će nadolazećeg ljeta, nadamo se, prepoloviti gužve na na putu preko Omiša u fazi su završnih radova.
Gradilištem su nas proveli Tomislav Cvetko i Ante Glibota iz 'Hrvatskih cesta' te detaljno objasnili etapu po etapu završnih radova u tunelima i na mostu.
Krenuli smo iz smjera Omiša prema Splitu
Ispred prvog tunela, tunela Brzet dočekali su nas rasvjetni stupovi na kojima su većinom već postavljene i svjetiljke.
Tunel Brzet dugačak je 233 metra i najmanji je od tri tunela ove prometne dionice.
Radovi na opremanju tunela su skoro pa gotovi, ostalo je postaviti još samo horizontalnu signalizaciju. Završen radove opremanja tunela i mosta izvodi tvrtka 'Dalekovod' iz Zagreba.
Tunel Omiš
Kraća cesta povezuje tunel Brzet sa najvećim tunelom gradilišta, tunelom Omiš. Tunel Omiš dugačak je 1.472 metra, a od ukupno četiri trafostanice na ovom gradilištu, jedna je i u ovom najdužem tunelu.
Vožnjom kroz tunel mogu se vidjeti postavljeni ventilatori u glavnoj cijevi tunela, a trenutno se izvode radovi na opremanju što obuhvaća rasvjetu, ventilaciju, prometnu signalizacija, sustav daljinskog vođenja i upravljanja, ozvučenje te vatrodojavu.
Na izlazima iz tunela nalazi se veći broj svjetiljki kako bi oku bilo lakše pri izlazu iz tunela naviknuti se na danje svijetlo.
"Na 1.000 metara projekta imamo 75% objekata. Imamo ovaj veliki tunel, most, pa opet tunel od 602 metra. Vrlo tehnički izazovno gradilište", kazao je Ante Glibota dok nas je vodio gradilištem.
Most Cetina
Prolazeći kroz najveći tunel na gradilištu željno smo iščekivali dolazak na most Cetina. Zanimljivo je da je ovo gradilište mostom podijeljeno na katastarsku općinu Zakučac i katastarsku općinu Omiš.
Most kao najljepša građevina je i tehnički najizazovniji i najinteresantniji dio projekta.
Most je temeljen u tunelu tako da je jedan dio mosta u tunelima Omiš i Komorjak.
"Jako je teško bilo objasnit ljudima o čemu se radi i na koji način će se most na kraju spojiti", kazao je Tomislav Cvetko.
Bura i vjetrobrani
Visina mosta je 70 metara, a upravo od tamo pruža se predivan pogled na Omiš, more i otoke.
Ono što je povlačilo pitanja i što je ovaj most osim spajanja učinilo intrigantnim je i ne postojanje vjetrobrana na samome mostu, ali i na to smo dobili odgovor.
"Vjetrobrani nisu bili u osnovnom projektu mosta. Mi smo ih htjeli dodat, međutim kod nekih ispitivanja bilo je javljeno da se javljaju određene vibracije na mostu. Mi smo dali projekt na nova ispitivanja da se u budućnosti naprave neki vjetrobrani drugačije vrste, ali ne cijelom dužinom mosta", kazao je Tomislav Cvetko te dodao:
"Do najvećih udara vjetra dolazi na izlazu s mosta, a najveće vibracije su na sredini mosta tako da bi se mogli na izlazu iz mosta napraviti vjetrobrani koji bi se snižavali po sredini. Sada se rade novi modeli i neka nova ispitivanja od onog kojeg smo izvorno smislili".
Trenutno se na mostu postavljaju pješačke ograde na poprečnom rubu mosta.
Tunel Komorjak
Nakon što smo prešli most ušli smo u tunel Komorjak koji je dug 602 metra.
U tom tunelu je skoro sve gotovo, ostalo je završiti rasvjetu i postaviti horizontalnu signalizaciju.
Ono što je zanimljivo u ovom tunelu je to što se u njemu nalazi račva. Sugovornici nam opisuju da je izgradnja ove račve bila izazovna zbog toga što u ovom dijelu tunela nije bilo luka već je iznad račve ravna ploča.
Račvanje je predviđeno za spoj sa cestom koja kreće iz Mravinaca, a i s tim projektom već se krenulo.
"Ovo je jedan kotačić u multimodalnoj platformi Split-Omiš. Ovo je najistočniji dio te multimodalne platforme. Na zapadnoj strani su već krenuli radovi u Mravincima. Od Mravinaca ide se do TTTS-a pa onda Podstrana, Jesenice, Dugi Rat pa Omiš", kazao je Ante Glibota.
Jedan od tri evakuacijska izlaza na ovoj dionici nalazi se u tunelu Komorjak. Evakuacijski izlaz u tom tunelu dug je 84 metra. Na zapadnom izlazu iz tunela Komorjak nalazi se i jedna kompletno završena trafostanica, a upravo taj zapadni dio gradilišta odnosno spoj sa cestom D70 već je pušten u promet.
Zaštitarske službe čuvaju ulaz na gradilište, a do sada nisu zabilježeni neovlašteni pokušaji ulaza.
Evakuacijski izlazi
Svi tuneli preko 500 metara dužine moraju imati evakuacijski izlaz pa tako tunel Omiš ima dva evakuacijska izlaza, a tunel Komorjak jedan. Crveno obojana crta na jednoj strani tunela znak je da se upravo na toj strani nalazi evakuacijski izlaz.
Pri kraju našeg obilaska gradilišta dobili smo priliku prošetati se jednim od dva evakuacijska izlaza u tunelu Omiš.
Na kraju evakuacijskog izlaza nalazi se plato sa kojeg se pruža pogled na more.
Evakuacijski izlazi također su opremljeni kamerama, ventilacijom i rasvjetom, a naši sugovornici se nadaju kako ipak neće biti potrebe za korištenjem iti jednog od njih.
Svi sustavi su povezani sa Centrom za kontrolu prometa u Dugopolju. Oni će dobiti signal u slučaju da se nešto dogodi.
Na ulazu u tunel nalazi se i vatrogasni aparat koji ima senzor da kada se podigne odmah odlazi dojava u Dugopolje. Požari u tunelu su jako opasni i zato se tome puno daje na važnosti.
Uskoro otvaranje prometnice
Radovi na ovoj prometnici kompleksni su i vrlo detaljni. Oprema je vrlo moderna i pazi se na svaki detalj. Ipak, radovi opremanja odužili su se zbog raznih problema sa tržištem. Puno elemenata naručivalo se iz inozemstva pa je bilo problema oko rokova isporuke.
"Očekivan završetak radova je 16. veljače. Kada se dobije uporabna dozvola, prometnica se može pustiti u promet. To bi se trebalo dogoditi već krajem drugog, početkom trećeg mjeseca", kazao je Tomislav Cvetko.
Prije dobivanja uporabne dozvole treba ispitati sve sustave i uređaje te odraditi vatroprobu.
Kako se sada čini i prema riječima naših sugovornika rok završetka radova ne bi se trebao probiti te sve ide po planu. Ostali su samo završni radovi što se tiče rasvjete te na samom kraju čišćenje gradilišta i bojanje ceste, a onda će konačno svi stanovnici Omiša i okolnih mjesta vidjeti svijetlo na kraju tunela.
Detalje sa gradilišta pogledajte u fotogaleriji.