Kako smo jučer pisali, Dolores Filipović, predsjednica Mjesnog odbora Zakučac, jednog od omiških mjesnih odbora, prošli je tjedan imala nevjerojatno iskustvo ispod novog mosta na Cetini kada je pukom srećom sve završilo “samo” na materijalnoj šteti. Dogodilo se to u ponedjeljak, 18. ožujka ove godine.
Dok je vozila automobil star tek 10 dana, točno ispod mosta na njeno vozilo pala je ogromna količina vode i kamenja istovremeno. Dok su na ovoj dionici, nažalost, odroni uobičajena stvar, zbog istovremene prisutnosti vode i kamenja, Dolores je posumnjala da se na mostu odvijaju određeni radovi.
Osim što je pretrpjela šok, jedan kamen joj je razbio prednje vjetrobransko staklo, a i limarija je oštećena na više mjesta.
“U vedrom danu krenula sam iz Zakučca u Split. Odjednom sam autom uletjela u “slap” vode, kao da je netko iz izlio iz velike posude. S vodom su padali kamenje i šljunak. Kamen mi je razbio šofer-šajbu, a na haubi su nastala oštećenja od kamenčića.
"Pješak ovo ne bi preživio"
Po onome što sam mogla vidjeti, ovdje je u pitanju čista ljudska greška, odnosno u pitanju je nemar. Po mome logičnom razmišljanju, šmrkom su prali tunel i nisu zaustavili promet ispod mosta, a morali su”, kazala je Filipović za Dalmaciju Danas.
Istaknula je da je dosta ljudi već doživjelo odrone na ovom području i da su im se oštetila auta.
“Ovdje se radilo o ogromnoj količini voda koja je pala 's neba' odjednom, u vedrom danu. Sve ostalo je bilo suho, a vidi se točno da se voda slijevala isključivo s početka tunela Auto mi je star svega 10 dana i srećom da je pod Casco osiguranjem, no ovdje se radi o očitoj ljudskoj greški za koju moraju odgovarati Hrvatske ceste”, kazala nam je Filipović. Naglasila je da ovom cestom prolazi velik broj pješaka i da nitko ne bi preživio takav pod vode i kamenja. “Onakav udarac vode i kamenja ne bi preživio nitko”, napomenula je.
Hrvatske ceste smo pitali za ovaj incident. U odgovoru koji smo zaprimilo sinoć su nam naveli da se ne radi o kamenju koje je palo s mosta, nego o odronu.
Gorući problem - donja cesta i novi tunel
“Mi smo u više navrata i kontinuirano vršili radove zaštite. Pa smo tako i dodatno u sklopu projekta izgradnje mosta Cetina izvodili iste. Naime, donja cesta se po projektu ne štiti od odrona, nego nova, gornja cesta odnosno most. Unatoč tome, po postojećem ugovoru smo proširili kompletnu zaštitu odrona šire od ceste na splitskoj strani, iznad DC70.
Isto tako zasebno je ugovorena i zaštita mosta Cetina s južne, omiške strane iznad tunela Omiš (i lokalne ceste), a koja se treba izvesti (za isto je bilo potrebno provesti od postupka nabave, rješavanja imovinsko pravnih odnosa, izrade projekta i ishođenja dozvola).
Istaknula bih i kako u cilju konačnog rješenja ovog problema te zaštite svih korisnika donje ceste Hrvatske ceste pokrenule su izradu dokumentaciju za izvedbu tunela, a koji za cilj ima upravo sigurnost sudionika u prometu. Za navedeni tunel na DC70 očekuje se skoro usklađenje prostornih planova Grada i Županije”, stoji u odgovoru glasnogovornice Hrvatskih cesta, Tamare Pajić.
Policija demantirala Hrvatske ceste: "Bit će prekršajno sankcionirani"
Kako je na mjesto događa bila pozvala policija, upit smo poslali PU splitsko-dalmatinskoj. Ne samo da su nam potvrdili da je naša sugovornica doživjela prometnu nesreću, nego su otkrili da se u slično vrijeme pod istim okolnostima dogodila i druga prometna nesreća, a nesreće se nisu dogodila zbog odrona kamenja nego zbog obavljanja ispitivanja hidrantske mreže.
“Opisani događaj smo evidentirali 18. ožujka 2024.godine. Policijski službenici su po zaprimljenoj dojavi izašli na mjesto događaja i obavili sve potrebne mjere i radnje.
Utvrđeno je da su se na kolniku državne ceste D 70 na opisani način toga dana dogodile dvije prometne nesreće i da su nastala oštećenja na dva vozila.
Provedenim mjerama i radnjama utvrđeno je postojanje osnovane sumnje da su odgovorne osobe tvrtke i tvrtka koja je toga dana obavljala ispitivanje hidrantske mreže ostvarili obilježja prekršaja iz čl.6 Zakona o sigurnosti prometa na cestama radi čega će biti prekršajno sankcionirani sukladno Prekršajnom zakonu”, stoji u odgovoru PU splitsko-dalmatinske.
Time je policije potvrdila sumnju gospođe Dolores Filipović da su oštećenja na automobilima nastala zbog ljudskog faktora, a ne zbog odrona.
Tko je odgovoran za ugrozu prometa i života? Strabag je kao izvođač angažirao akreditirano ispitno tijelo
Nove upite smo poslali Hrvatskim cestama iz kojih su nam najavili istragu oko toga što se dogodilo.
"U pogledu vašeg pitanja i eventualne odgovornosti, za gradilište mosta Cetina, sve do preuzimanja objekta od strane Hrvatskih cesta, nadležan je izvođač radova tvrtka Strabag. Predmetno ispitivanje je za tvrtku Strabag provodilo akreditirano ispitno tijelo.
Hrvatske ceste upravo su zatražile žurno očitovanje izvođača i koordinatora zaštite na radu nadzora", odgovori su nam na posljednji upit iz Hrvatskih cesta.
Nevjerojatno je da se za vrijeme bilo kakvih testiranja sustava na mostu ili tunelu ne obustavi promet ispod njega, čime su bili direktno ugroženi ljudski životi. Nema sumnje da je netko u sustavu zakazao, a vozačima ostaje nada da će u slučaju eventualnih daljnjih propusta preživjeti vožnju ovom dionicom.
Kontaktirali smo i tvrtku Strabag iz koje su nam odgovorili da će se očitovati o ovom slučaju pisanim putem. Njihov odgovor objavit ćemo po primitku.