Pučka procesija Velikog petka u Bolu jedna je od mnogobrojnih pučkih pasionskih procesija na području srednje Dalmacije i srednjodalmatinskih otoka u kojoj puk imitira put Kristove muke hodajući za križem uz pjevanje i molitvu. U jutarnjoj procesiji Priko poja sudjeluje puk bez svećenstva, pjevajući napjeve Križu sveti i Gospin plač, i moleći krunicu, piše Bol Info.
Povijest procesije
Procesija “Priko poja” u Bolu kakva je danas postoji od 1997. godine, kada se obnovila nakon 41 godinu stanke. Obnova procesije dogodila se spontano, kako je ispričao Boljanin Vinko Karmelić, profesor glazbe i zborovođa koji je zadužen za protokol procesije u Bolu. Naime, na sprovodu pokojnog Mate Bodlovića Šempera (4. travnja 1996.), čekajući početak sprovoda, pred kućom su razgovarali pokojni Rudi Cvitanić, pok. Vinko Kraljević Gemo, Lovro Karmelić Rade, Joško Marinković Bura i drugi. Tema razgovora je bila procesija Velikog Petka i nošenje križa. Joško Marinković Bura je tada rekao kako će nositi Križ ukoliko se obnovi stara procesija “Priko poja”. Nakon toga razgovora počele su pripreme za realizaciju procesije. Zadnja procesija je bila 1956. godine, a nakon toga je ukinuta jer je bila zabranjena od strane tadašnje vlasti.
Nakon obnove procesije “Priko poja” u posebnu je bilježnicu križonoše počeo zapisivati mještanin Rudi Cvitanić, po redoslijedu kako će se nositi križ u narednim godinama. Nakon smrti Rudija Cvitanića, bilježnica s imenima budućih križonoša predana je Lovri Karmeliću Lovro Karmelić Rade i danas zapisuje križonoše, kako muškarce za nošenje velikog križa, tako i žene za nošenje “golubice”. Nakon obnove procesije 1997. godine križ “golubicu” (simbol Duha Svetoga) počele su nositi žene, i otada ga nose isključivo žene što nije bio slučaj u “staroj” procesiji “Priko poja” prije 1956. godine, piše Bol Info.
Na jutro Velikog petka i ove je godine krenula bolska pučka procesija Priko poja uz pridržavanje epidemioloških mjera. Sve je to zabilježio svojim objektivom fotograf Darko Čaleta.