Mario Ljubičić je genijalac iz Runovića koji je u fokus javnosti došao prošle godine, kada je predstavio svoj elektromobil. Njegov proizvod je poseban po tome što se napaja bez priključka na električnu energiju i bez prirodnih izvora.
Kraće rečeno, Ljubičić je proizveo sustav za nadopunu energije.
U razgovoru nam je otkrio što se promijenilo u njegovom životu u posljednjih godinu dana, a najavio nam je i novi proizvod koji će predstaviti u rujnu u svom Imotskom.
U fokus javnosti došli ste prije otprilike godinu dana, kada ste javnosti predstavili vaš elektromobil koji ste nazvali 'EMmobile'. Što se otad promijenilo u Vašem životu?
- Tako je. Baš u ovo vrijeme prošle godine sam završio svoj automobil. Mogu reći da se promijenilo puno toga. Dosta sam naučio u ovih godinu dana te sam stekao bogato iskustvo. Moji ciljevi su ostali isti. Želim nešto pokrenuti i ostati živjeti ovdje. Osnovao sam svoju tvrtku Ljubičić Technology. Okružen sam pozitivnim i jako kvalitetnim ljudima. Svakodnevno imamo nove ideje, pripremamo jedan proizvod za tržište, kojeg ćemo predstaviti u rujnu.
Da se vratimo na sam elektromobil, podsjetite javnost, kako ste došli na ideju napraviti takvo nešto?
- Uvijek me je zanimala mehatronika. Imao sam raznih ideja i rješenja za električna auta, a želio sam ih ukomponirati u jedan automobil, ali nijedan nije odgovarao za preradu i ugradnju mojih sklopova. Tako sam odlučio napraviti kompletno novi automobil, što znači da sam gotovo svaku komponentu koju sam bio u mogućnosti proizvesti, i proizveo. Svi su mislili da su te moje ideje klasična pubertetska faza, mada sam ranije svoju strast prezentirao na formuli koju sam izradio, te raznim drugim inovacijama. Prije početka rada elektromobila, nisam imao ni garaže ni alata. Znači nisam imao nikakve temelje za napraviti ovakvo auto. Odlučio sam odraditi jednu sezonu na Palmižani te sam zarađeni novac uložio u svoj elektromobil, čija je izrada trajala godinu dana.
Jeste li nadograđivali elektromobil u posljednjih godinu dana?
- Prva verzija je bila usmjerena samo na moj patent sustava nadopune energije, te sam na automobilu prezentirao samo taj sustav. Poslije sam za međunarodnu izložbu, u suradnji s mojim programerima, izradio posebnu aplikaciju, na koju su prebačene sve funkcije automobila. Vidljivo je stanje istog, može se voziti i kontrolirati preko aplikacije. Ona je zamijenila ključ. Tri puta sam redizajnirao unutrašnjost, mijenjao kočnice, nadograđivao elektroniku, mjenjač je sada na tipke. Kontrola sistema nadopune energije je sada usavršena. Također sam poboljšavao ubrzanje i senzoriku. Sada može voziti do 70 km/h, a domet mu je do 22 kilometra. To je do baterija, koje su olovne. To su u biti najjeftinije, što mi ne predstavlja problem jer je ovo platforma za razvoj mojih ideja.
Čime se bavite još, ili ste se fokusirali samo na razvoj vašeg proizvoda?
- Inače sam izvanredni student u Dubrovniku. Sada učim, radim, a stignem i pomoći ocu u građevinskim radovima. Najveći fokus je na već spomenutom projektu koji je u pripremi za tržište. Trenutno se radi završna faza radova, a trenutno ne bih puno o njemu. Natuknut ću samo da je nešto mobilno. Neka bude iznenađenje.
Gdje ste sve izlagali elektromobil? Vidimo da gdje god stignete, poberete nagrade...
- Prvo izlaganje je bilo na Međunarodnom sajmu inovacija, gdje sam osvojio zlato. Ta nagrada je bila za najbolje promoviranu inovaciju, zbog te aplikacije. Dobio sam jedno priznanje i od Rusa. Istaknuo bih i nagradu za najbolju inovaciju Dalmacije. U svibnju ove godine sam osvojio zlato u Ivanić Gradu, na međužupanijskoj izložbi inovacija. Uvijek se volim zahvaliti Društvu inovatora Faust Vrančić, koji su mi ovo sve omogućili. Doslovno ni kune ne potrošim na mnoge stvari, jer mi sve financiraju.
Jeste li zadovoljni odnosom nadležnih institucija prema inovatorima kao što ste Vi?
- O tome bih mogao puno govoriti, ali ne volim se time zamarati. Općina Runovići mi je puno pomogla. Grad Imotski je također pokazao zanimanje i pomogao mi na jedan način. Puno toga se obećava, ali se malo dalo. Nema veze. Ja nastavljam raditi i razvijati se. Spreman sam na to. Iskreno, to me ne briga puno. Želim pričati radom, da mi proizvod bude kvalitetan, a onda će sve biti lakše.