Zanimljivo iskustvo dočekalo nas je prije nekoliko dana u samom središtu Trogira, grada kojeg zbog svoje povijesti te arhitekture UNESCO drži pod zaštitom: tri različite kave na glavnom gradskom trgu platili smo 34 kune! S pogledom na katedralu i gotovo 800 godina star portal Majstora Radovana, nekako nam se učinilo da u Trogiru ne vlada ona vrsta gužve, turističke navale koja je, pogotovo ove godine, poharala Split, iako su prometne gužve po Čiovu ili Segetu jednakog intenziteta kao i svih ovih godina.
Iskoristili smo potpisivanje ugovora o renoviranju vodovodne i kanalizacijske infrastrukture u samom središtu Trogira za kratki razgovor s gradonačelnikom Antom Bilićem – koji je na prošlogodišnjim izborima dobio povjerenje glasača za još jedan mandat – o turističkoj sezoni, učinku novog mosta (službenog naziva Most hrvatskih branitelja) na prohodnost vozila kroz grad, novom pješačkom mostu...
Unatoč pandemiji korone te posljedično ipak lošijim turističkim rezultatima, na cijelom području Trogira sezona je više nego uspješna. Kakvo je stanje u brojkama na području Grada Trogira, kao i postoje li problemi s gostima poput onih u Splitu, s uriniranjem gdje se stigne, odnosno sa zabavom u lokalima do dugo u noć?
- Prema riječima mojih sugrađanki i sugrađana koji žive od turizma, a jednako tako i prema statistikama, sezona je ispunila sva očekivanja. Do jučer smo imali 98.000 dolazaka i 460.000 noćenja, u odnosu na isto razdoblje u rekordnoj 2019. kada je bilo 97.000 dolazaka i 495.000 noćenja. Usto, srpanj 2022. praktički je izjednačen sa srpnjem 2019., a posebno veseli činjenica što je cjelokupna sezona došla na brojke iz 2019., unatoč lošijoj predsezoni jer smo u prvom dijelu godine još imali na snazi epidemiološke mjere. Mi smo nastojali kroz našu branding strategiju i druge aktivnosti promovirati se kao grad majstora i majstorstva, bilo da se radi o starim obrtima, gastronomiji, glazbi, kiparstvu... Trogir nije party destinacija i srećom nemamo problema s kakvima se susreću drugi gradovi na obali, a ako se i pojavi kakva situacija, to je samo izolirani slučaj. Trogir ima dugu tradiciju turizma, iznajmljivače i restoratere koji su vrsni u svom poslu, a mi u Gradskoj upravi i TZ-u svojim odlukama radimo na tome da im budemo potpora i postanemo još ugodnija i poželjnija destinacija koja privlači tzv. kulturne turiste, one koji ostaju duže i troše više, koji dolaze zbog naše UNESCO etikete, dobre hrane, gostoprimstva, urednog i očuvanog grada...
Koliku je 'prohodnost' u prometnom smislu prema Čiovu, ali i samom središtu Trogira, donio novi most? Kakvo je trenutno stanje sa starim pokretnim mostom, koji je dulje vremena bio 'na servisu'?
- Mislim da u ovom slučaju vrijedi ona da se „na dobre stvari čovjek brzo navikne“. Most je od trenutka otvaranja ispunio svoju funkcionalnu svrhu i „srastao“ s našom trogirskom svakodnevicom i značajno rasteretio centar grada i stari most. Kao da je oduvijek tu, a kako nam je bilo bez njega bolje se i ne prisjećati. Stari pokretni most sanirao se nekih osam mjeseci, nekoliko tjedana dulje od planiranog. Isto kao i kod novog mosta, vjerujem da smo svi već zaboravili na taj period inkomodacije, a najvažnije je da imamo siguran i estetski adekvatan most oko kojeg nema brige barem narednih 50 godina osim osnovnog održavanja. Upravo prije nekoliko dana postavljena je i dekorativna rasvjeta na mostu, a još nam na jesen slijede nužna hidraulička ispitivanja, no to će trajati nekoliko sati. Ključno je da smo u 4 godine dobili dva nova, sigurna i iznimno važna prometna rješenja.
Nedavno je završen javni natječaj za još jedan most, onaj pješački, umjesto postojećeg drvenog koji je derutan. Natječaj je izazvao određene tenzije, kakav je Vaš stav po pitanju nagrađenih radova te kada se može očekivati početak radova?
- Svaka intervencija u javni prostor izaziva određene polemike i različita mišljenja koja često dođu u pozornost šire javnosti. Osobno gledam na to kao dobru stvar, kao znak da je ljudima stalo do svog grada i mislim da je dobro došlo za zajednicu da se povedu konstruktivne rasprave. Mi smo taj natječaj, kao i onaj za prostor Batarije, dali u ruke Društva arhitekata Split. Ne znam koliko se jedinica lokalne samouprave može pohvaliti takvim neovisnim pristupom natječajima, a osobno bih volio da to postane šire prihvaćena praksa. Iako sam po zanimanju inženjer građevine i na jedan način mogu sagledati projekt mosta preko Foše i sa stručne strane, mislim da ne postoji demokratskiji i pošteniji način nego uključiti relevantnu struku u ovako važne odluke. U ljudskoj prirodi je da se opire promjenama, ali jednom kad dođu, vrlo brzo ih ljudi prihvate. Pa bilo je polemika i na projekt trga ispred ribarnice pa brojni građani danas ističu da im je to najdraži projekt iz našeg prvog mandata. Most preko Foše je izazvao rasprave između ostalog i zato jer je zbog neodržavanja onaj stari koji je koštao građane milijune kuna prebrzo propao. Mogu razumjeti i senzibilitet na lokaciju koja se naslanja na UNESCO-m zaštićenu jezgru, ali vjerujem da je izabrano najbolje rješenje, čemu u prilog govori i činjenica da je za njega glasalo 4 od 5 članova žirija. Struka je rekla svoje, a mi stojimo iza rješenja koje su izabrali. Sada pripremamo natječaj za izvođača radova i financijsku konstrukciju i nadam se da bi radovi mogli započeti do kraja godine.
Jedan od ključnih problema svih urbanih sredina je zagušenje prometom te nedostatak parkirališta. U centru Trogira se parking plaća 35 kuna sat, no svejedno je parkiralište puno. Kako riješiti taj problem?
- Pitanje prometa od iznimne je važnosti za kvalitetu života u bilo kojem gradu. Kod nas, kao i u drugim gradovima na obali, u sezoni je opterećenje višestruko veće. Taj problem djelomično smo riješili otvaranjem novog čiovskog mosta prije četiri godine tako da sada sav priljev automobila koji idu prema Čiovo nije usmjeren samo na centar Trogira. Što se parkinga tiče, 35 kuna cijena je parkinga u staroj UNESCO-m zaštićenoj gradskoj jezgri i mislim da je u usporedbi s drugim gradovima ta cijena iznimno povoljna, što potvrđuje i puno parkiralište. Moram napomenuti da je cijena za isti taj parking tijekom zime samo 5 kuna, u cilju da naši građani zimi što više dolaze u centar grada.
Za vrijeme trajanja Adventa, isti parking je besplatan iza 14 sati. Cijena drugog parkinga pokraj Foše je 15 kuna za sat vremena, a opet je to lokacija u samom centru grada. Međutim, problematika prometa i prometa u mirovanju je nešto što se treba rješavati na više razina, počevši od održivijih načina prijevoza kao što su bicikle – a Trogir je baš nedavno dobio svoje prve 3 postaje sustava javnih bicikli, zatim električni autobusi, bolji i efikasniji sustav javnog prijevoza, pješačke zone, edukacija građana, pa onda veći parking kapaciteti i podzemne garaže. Moram spomenuti da se trenutno bavimo projektom koji će štititi stanare naših najopterećenijih kvartova Balančana i Ribole tako da se većina uličnih parking mjesta označi kao isključivo za stanare jer ih trenutno besplatno koristi tko stigne. Svi zajedno morat ćemo malo mijenjati navike i raditi promjene, počevši od prometa, gospodarenja otpadom i drugih pitanja održivosti, kako bismo osigurali da Trogir bude najugodniji mali grad za život.