Početak rekonstrukcije helidroma KBC-a Split planirano je za rujan ove godine kako bi se izbjegle udarne gužve za ljetnih mjeseci, a životno ugroženi pacijenti bi za vrijeme rekonstrukcije slijetali u vojarnu u Lori. Svrha rekonstrukcije je osposobljavanje helidroma da može primiti bilo koji helikopter po danas važećim međunarodnim standardima, pojasnio je ravnatelj KBC-a Split dr. Julije Meštrović.
Helidrom za sve
- U rekonstrukciju se ide jer je napravljen prije 30 godina. Njegova građevinska dozvola je istekla prije 29 godina. I zbog toga jer ne udovoljava nijednim kriterijima. Uporabnu dozvolu je imao privremeno godinu dana pa je istekla. I sad smo dali zahtjev. Bez toga ne bi mogli pristupit uređenju helidroma jer ne zadovoljava nikakvim tehničkim uvjetima. Na taj helidrom, prema sadašnjem stanju, smiju slijetati samo naši vojni helikopteri, a oni mogu sletjeti svugdje pa i na cestu. Nikakav civilni helikopter tu ne bi smio sletjeti. Sad smo izradili projektnu dokumentaciju za uređenje helidroma. Dobili smo 6,5 milijuna kuna od Ministarstva financija i započet ćemo njegovo uređenje da bude akreditiran na način da na njega mogu slijetati svi helikopteri. Jer kad bismo sad uveli neku helikoptersku službu, sanitet, onda ne bi tu mogli slijetat.
Što će se promijeniti, što će koštati 6,5 milijuna kuna?
- To nije samo promijeniti asfalt, nego uvesti sve nove signalne uređaje i opremu za sigurnost koji su vrlo složeni i skupi. Radi se o najvažnijem medicinskom helidromu. Većina transporta životno ugroženih bolesnika ide na ili odlazi sa splitskog helidroma. Najprometniji je u Hrvatskoj. To je nešto što je trebalo biti davno napravljeno. Moći će onda na njega slijetati bilo koji civilni helikopter. To je veliki projekt i nadam se da će se realizirati do kraja godine. Četiri godine smo radili samo da se krene u realizaciju. Natječaj je objavljen. Ne vjerujem da će biti puno zainteresiranih jer je ovo vrlo komplicirano. Niti imamo puno projektanata niti izvođača koji bi se prihvatili ovog zadatka - precizirao je dr. Meštrović.
Najveći i najlipši
Dr. Joško Kalilić spiritus movens svih helidroma u našoj županiji, od Vinjana Gornjih, Vrgorca do Palagruže pa tako i onog splitskog, koji već više od 30 godina prima vojne helikoptere HV-a s pacijentima, danju i noću, tvrdi da je helidrom KBC-a u dobrom stanju.
- Moderni helidrom trebao imati još neki tehnički detalj. Smatram da nije baš nužno utrošiti 6,5 milijuna kuna. Možda bi trebalo urediti prilaz. Ne znam točno detalje o čemu se radi. On je sad opremljen za noćno slijetanje, ima reflektor na zgradi Plućnog odjela koji se vidi sve do Visa. Kad sam ja radio na njegovom opremanju, pisao sam Amerikancima da mi pošalju priručnik, a građevinari su sve po tome radili. Molio sam donatore da se uključe tako da nije trebalo potrošiti ni jednu kunu zdravstva. To je najveći i najlipši helidrom u Hrvatskoj. Jedini koji ima uporabnu dozvolu i jedini koji je međunarodno registriran. Tu je treba i papa sletit kod posjeta Splitu. Odigrao je fantastičnu ulogu za vrijeme rata. Na desetke tisuća bolesnika s naših otoka su sletili na njega. Bio je to prvi zdravstveni objekt izgrađen u RH - prisjetio se dr. Kalilić.
Napomenuo je i kako u drugim državama postoje civilni helikopteri za prijevoz pacijenata.
-To je strašno skupo. Helikopter je sam skup, školovanje pilota, održavanje, smjene, helikopterski centri, ali ako država može platit ili naći novce u EU, a to je najmanje 300 - 400 milijuna eura, onda OK. Ovi ruski Mi-8 su fantastični iako nemaju radar. Oni u nuždi dođu svugdi i mogu prevest i više od 20 ljudi, a ovi civilni jedan ili dva pacijenta. Mi-8 ima dva motora, a civilni jedan. S tim jednim isto može letit. Sad ćemo dat Ukrajini njih 12. Mislim da ih imamo još 10-tak. Neće zdravstvo patit - smatra dr. Kalilić.
Rekonstrurani splitski helidrom, planirano je, trebao bi biti u punoj funkciji šest mjeseci od uvođenja izvođača u posao.