Splitsko Gradsko vijeće danas će po najavi zasjedati, a u materijalima za vijećnike našle su se dvije bolne građevinske teme. Obe su vezane za rješavanje problema parkiranja u samom centru grada. Jedna je stara 28, a druga skoro 40 godina. Iz Banovine šire optimizam.
U pene Bonačića
Radi se poslovnom centru "kraj Općine" tj. uprave Županije na Manušu. Formalno je to gradilište, u stvarnosti trava raste kroz beton, a građani su ostali bez brojnih parking mjesta. Daleke 1996. godine se zvao Centar Bonačić, a onda su aktere zvali po Trgovačkom i inim sudovima jer su se neki od njih debelo zaigrali, tražili kruva priko pogače. Kako objašnjava Teo Vojković, pročelnik Upravnog odjela za urbanizam i izgradnju, u odgovoru vijećniku Davoru Matijeviću, Grad Split je 1996. tvrtki Centar Bonačić Ugovorom o pravu građenja omogućio realizaciju izgradnje poslovnog objekta s javnom garažom.
"U ovom ugovoru, nažalost, nije utvrđen rok za realizaciju i završetak projekta. Iako se radi o predmetu, koji bi prema današnjem ustroju svakako bio nadležnost upravnog odjela kojeg sam čelnik, i to po nekoliko osnova, nažalost nisam u stanju odgovoriti zašto je prije 26 godina došlo do sklapanja ugovora pod ovakvim uvjetima, odnosno bez utvrđenja bitnog sastavnog dijela ugovora, a to je u svakoj pravnoj radnji ovog tipa ROK IZVRŠENJA I TRAJANJA (nažalost, niti jedan aktivni učesnik u tom procesu više ne radi u gradskoj upravi)", piše Vojković.
Small Mall
Poduzetnička trakavica prebacivanjem prava građenja dogodila se i prije gradonačelnika Ive Baldasara. S Centra Bonačić na tvrtku Insula, s nje na Indru pa s Indre na Adut nekretnine. Lopticu je zadržao Centar Brač od 2012. do 2015. Rješenjem Trgovačkog suda u Zagrebu o pripajanju društva Centar Brač društvu Small mall dolazi do posljednje promjene investitora i to u travnju prošle godine. Vlasnik Small malla je BIP RE & RED GmbH iz Beča. Od te tvrtke se očekuje da izgradi poslovni centar, pripadajuća parking mjesta, obešteti prvotne kupce nikad izgrađenih poslovnih prostora, a i nasljednici familije Bonačić bi da im se vrati tadašnja čestica od 3501 četvornih metara oduzeta na temelju Zakona o nacionalizaciji najamnih zgrada i građevinskog zemljišta.
Vojković informira Matijevića, ali i sve druge gradske vijećnike, kako su prethodnih nekoliko mjeseci predstavnici Small malla bili u kontaktu s predstavnicima gradskih vlasti i nadležnih službi kako bi se riješila "neka otvorena pitanja" potrebnih za realizaciju projekta, te da je to pri kraju.
"Prema informacijama koje smo dobili od predstavnika investitora, njihova je namjera da u nekoliko narednih mjeseci (možda i do kraja godine ili odmah u prvom mjesecu iduće godine) pokrenu sve potrebne radnje organizacije gradilišta i započnu (nastave) s radovima, temeljem važećih dozvola koje su na snazi. U međuvremenu će pokrenuti postupak izmjene i dopune građevinske dozvole, sve sukladno zakonskoj proceduri i važećoj prostorno - planskoj dokumentaciji", optimističan je Vojković.
Manje optimistični Matijević bi da se bar može u međuvremenu prostor štagod uredit ne li se dobilo parkirnih mjesta, a poslovni centar kad bude. No, u ovakvom slučaju se ne može pastu vratiti u tubu. Prostor ima formalni status gradilišta i sve je po zakonu i propisima i na njih Grad ne može utjecat nekom svojom odlukom. A moglo je biti 500 parking mjesta.
Na kvrgu HBZ-a
Druga tema je Trg Hrvatske bratske zajednice. Bit će nešto prometno dublji ako se promjeni Odluka o donošenju Detaljnog plana njegovog uređenja iz 2006. godine. Umjesto dvi dobit će tri podzemne etaže s ukupno 450 parkirnih mjesta. Od garaže zapadno od željezničkog tunela prema Lovretu se odustaje zbog elektro i telekomunikacijskih vodova. Nezgodno i preskupo za izmiještanje.
Kad će, malo ka karikiramo, lopata vid't mišal'cu, tj. kad se kreće u gradnju najavljivane zgrade gradske uprave i kakvi će još biti značajniji sadržaji na najsigurnijem trgu u gradu pitali smo opet Tea Vojkovića.
- U tijeku je usklađivanje projektnih rješenja za zgradu OTP-a i "gradske uprave" koje povezuje podzemna garaža. Pripremne radnje (projekti, imovinski odnosi, dozvole ...) trajat će kroz iduću godinu, pa će se u ovisnosti o tehničkim rješenjima te planu financiranja utvrditi program realizacije - kratko nam je odgovorio gradski pročelnik Upravnog odjela za urbanizam i izgradnju.
Kad karikiramo, možemo se upustit i u prevođenje ovog odgovora. Daklem, rehabilitirana Splitska banka, HVB Splitska banka, Societe Generale Splitska banka, danas OTP Hrvatska se smjestila gdje se maslo kupilo na kraju mlijeko prolilo. Gradska uprava bi malo iz Banovine malo ne bi. I kad bi, financije su negdje drugdje plus dozvola Groznog Vlade o zaduživanju za taj investicijski potez. Urbanisti, arhitekti i dozvole nisu problem. Iz trećeg puta će se već nešto iščilit, al ostaju "imovinski odnosi". Sve se zna o tim imovinskim odnošajima i tako 40 godina. Vrlo je vjerojatno da je više njih "odlična poslovna prilika" s kupnjom parcelice po sredini Trga - nadživjela.
"Samo da lopata vid' mišal'cu"
A sve je počelo, bar o onom što će gradski vijećnici odlučivati, sa zahtjevom HŽ infrastrukture da se DPU promijeni kako bi zadovoljili današnje propise o sigurnosti. Tako bi se izgradilo željezničko stajalište i pješački ulazi i izlazi do njega. Al to nije sve.
"Garaža je planirana u tri podzemne etaže garaže. Na kraju svake rampe za prilaz podzemnoj garaži s obodnih ulica, smještaju se dvije podzemne trafostanice 10/0,4 kV. Garaža zauzima površinu od cca 10.000 m2 (bruto tlocrtna površina veće podzemne etaže). U trećoj podzemnoj etaži, uz prostor za smještaj vozila omogućava se uređenje skloništa, arhiva, trezora, sefova i sličnih sadržaja koji se moraju graditi u podrumskim etažama.", stoji u priloženoj dokumetaciji.
A kakav bi to bio najsigurniji trg kad se ne bi moglo s dvi trake iz podzemnih garaža doći do Policijske uprave, Općinskog i Županijskog i Općinskog suda, a posebice DORH-a? Za novu Banovinu više manje, samo da lopata vid' mišal'cu.