Opera Hrvatskog narodnog kazališta Split će, u četvrtak i subotu 22. i 24. srpnja s početkom u 21 sat, na Peristilu izvesti Verdijevu operu Lombardijci. Predstava koja je, popraćena odličnim kritikama, premijerno izvedena na prošlogodišnjem Splitskom ljetu, vraća se na festivalski program. Izvedbama će po prvi put ravnati maestro Jure Bučević, redatelj je Robert Bošković, a uz Zbor i Orkestar HNK Split kao solisti nastupit će: Ivica Čikeš, Daniela Schillaci, Max Jota, Antonija Teskera, Bože Jurić Pešić, Mate Akrap, Joško Tranfić, Branka Pleština Stanić i Vinko Maroević te članovi ansambla Baleta HNK Split.
"Među najbolje izvedbe na Peristilu tijekom nekoliko posljednjih godina svrstala se premijera Lombardijaca na otvorenju 66. Splitskog ljeta", zapisala je kritika nakon prošloljetne premijere. Naime, to je, zaključuje "opera koju splitska Opera s lakoćom postavlja, pokazujući kvalitete svojih solista i ansambala, a ujedno predstavljajući publici jednog manje poznatog, ali punokrvnog ranog Verdija."
Operu Lombardijci (punog naziva Lombardijci u prvom križarskom pohodu, izvorno I Lombardi all prima crociata) Verdi je skladao 1843., a praizvedena je u veljači te godine. Premijera je, kao i godinu dana ranijeg Nabucca, bila iznimno uspješna. Mnogo je godina parirala Nabuccu po popularnosti, a bila je i prva Verdijeva opera izvedena u Americi. Radnja se zbiva na nekoliko međusobno jako udaljenih lokacija – od Milana u prvom činu do Antiohije u drugom, te Jeruzalema u trećem činu, a scene dijeli i vremenska distanca.
Fabula Lombardijaca tipično je romantičarski složena, a odlikuju je brojni dramatični obrati motivirani ljubavlju, ljubomorom, željom za osvetom... U središtu su likovi braće Pagana i Arvina čiji odnos prolazi radikalne metamorfoze – od Paganove želje i pokušaja da ubije brata prema čijoj ženi njeguje ljubav, do pokajanja, ponovnog pokušaja bratoubojstva, isposništva, skrivanja identiteta i bratskog izmirenja. Brojne osobne drame događaju se na pozadini krvavog sukoba i osvajanja Jeruzalema tijekom prve križarske vojne. Arvino predvodi kršćanske snage na križarskom pohodu i tamo susreće brata kojeg ne prepoznaje budući da ovaj, kao isposnik pokajnik, skriva svoj identitet.
Muslimanska vojska zarobljava Arvinovu kćer Giseldu. Ona se zaljubi u muslimanskog kraljevića Orontea i po svom oslobođenju optužuje oca i strica zbog nekršćanskog pokolja koje je njihova vojska počinila u Jeruzalemu. Opera završava pobjedom kršćanske vojske, konačnim prepoznavanjem i pomirenjem dvojice braće neposredno pred Paganovu smrt.