Svi koji nisu upoznati s načinom funkcioniranja stvari u našim krajevima, a imali su priliku zadnjih dana proći pored "solinske stanice" na Sukoišanu, sigurno su pomislili da se pred Prometovim šalterima u najmanju ruku dijeli novac.
Naime, već oko 7 ujutro po kiši i grmljavini pred šalterima se formirao red od 30-ak učenika i drugih građana koji su čekali na obnovu pokaza. Radila su čak tri od devet postojećih šaltera, jedan više nego jučer, kad je ovaj red sezao do Gundulićeve ulice.
Upitali smo grupicu srednjoškolaca je li ovo uobičajen prizor.
- Ovako je svaki mjesec kad produžujemo pokaz, čak i još gore. Budu redovi do ceste, ali pada velika kiša pa sad nema toliko ljudi. - rekla nam je učenica II. jezične gimnazije, Lucija.
- U prosjeku čekamo po dva sata i tako iz mjeseca u mjesec. - potvrđuje njezine riječi učenik Prometne škole, Marin.
"Ipak je to Promet Split"
Na pitanje jesu li se ikad obratili Prometu i zatražili otvaranje dodatnih šaltera, nisu djelovali optimistično, čak su i pokazali blago čuđenje, vjerojatno se u sebi pitajući znamo li mi gdje se nalazimo.
- A šta ćemo se buniti, ne možemo mi tu ništa promijeniti, tko će nas slušati. - rekla je učenica IV. gimnazije, Katarina.
- Ipak je to Promet Split. - zaključio je Marin.
Na upit mogu li pokaze produžiti na drugim šalterima, požalili su se kako oni koji žive izvan prve zone, nemaju tu opciju.
- Mi smo druga zona, probali smo već i nedaju nam, možemo samo ovdje. - kaže Petra, dodajući kako bi to uveliko pomoglo.
"Kakav primjer dajemo djeci?"
Osim što iz mjeseca u mjesec učenici čekaju na nogama, bez mogućnosti da sjednu ili se sakriju od vremenskih nepogoda, ova situacija ih prisiljava da od kuća krenu satima prije, što se baš ne uklapa u njihove pretrpane rasporede. Nekad moraju i odustati od reda nakon sat, dva čekanja, kako ne bi zakasnili na nastavu.
To je komentirao i jedan od starijih građana u redu, koji svaki mjesec kad počne nastava gleda istu sliku i kako kaže, "već mu je pomalo prisjelo kako Promet maltretira našu djecu".
- Evo što se radi. Njima se neda otvoriti više šaltera, pa nam djeca tu kao u vrijeme najveće krize stoje satima u redovima. Uči ih se da budu pognuta i čekaju i ne bune se. Kakav im to primjer dajemo? Split je kao neki turistički grad, a mi u 21. stoljeću, kad možeš kupiti kartu za avion Split - London s dva klika miša, čekamo u redovima kao ovce na klanje. - kaže naš sugovornik.
Prodavači na bolovanju
O ovom problemu smo porazgovarali i s rukovoditeljem komercijalnog sektora "Prometa", Dinkom Radićem, koji kaže da bi situacija bila puno bolja kad bi se po pokaze dolazilo na vrijeme.
- Imamo dosta ljudi na bolovanju, ogroman je broj potrefilo baš sad i to lomovi, operacije i slično. Inače je stvar svake godina ista i mi to pokušamo riješiti tako što smo i ove godine, kao i prošle, već 25. kolovoza pustili karte u prodaju ne bi li se izbjegle gužve. Sad to ide malo sporije, jer imamo 5.500 učenika koji koriste subvencionirani prijevoz od strane Ministarstva obrazovanja. Oni svake godine donose posebne potvrde, pa nije jednostavno, jer se to sve treba pregledati, a oni svi dođu 5., 6. rujna. U tri dana, da je radilo i sedam šaltera, stvorila bi se gužva. - kaže Radić. Dodaje kako su zbog velikih gužvi na šalterima, učenicima izašli ususret i osigurali vožnju s pokazima od prošlog mjeseca.
- Mi smo dali uputu našem operativnom prometnom osoblju da svi učenici koji su kupili kartu za kolovoz, mogu koristiti tu dok ne kupe novu. Nećemo ih kažnjavati ako ne stigu čekati u redu. Ova gužva će sad biti možda još do ponedjeljka, a sve se moglo riješiti da se krenulo kupovati 25. kolovoza.
"Radi se na isti način kao prije 20 godina"
Na pitanje koliko ima zaposlenih prodavača na šalterima Radić odgovara kako nije problem u broju šaltera.
- Na šalterima radi 21 osoba. Kad su gužve otvorimo tri, četiri šaltera ujutro i isto toliko popodne. Imamo sad ovih nekoliko dana ogroman posao, ali to nije tako uvijek, pa nema potrebe za više šaltera. - rekao je Radić i dodao kako učenici koji putuju u drugoj zoni, osim u Splitu, pokaze mogu napraviti i u Kaštel Starome, Kaštel Sućurcu i Trogiru.
Upitali smo ga i postoji li nekakav plan kako bi se ovakve gužve u budućnosti spriječile.
- Mi smo još 2008. pokušali ići na takozvani ticketing. Sklopili smo ugovor s jednom tvrtkom, međutim to nije uspjelo, sad smo u sudskom sporu zbog toga. Sve bi to bilo drugačije, da je taj sustav proradio, a ovako smo prisiljeni raditi na način na koji smo radili prije 20 godina. Sad ne možemo nikakve inovacije raditi dok se ne okonča ovaj sudski spor. - kaže Radić. Dodaje i kako se neke promjene uvode kod populacije iznad 65 godina, ali ni to nije do kraja realizirano.