Split u lipnju očekuju velike promjene u prometu. Kako je ranije najavljeno, od 1. lipnja počinje nova regulacija prometa u gradskoj luci tako da promet u cijelosti postaje jednosmjeran.
Od zamjenika splitskog gradonačelnika, Nina Vele, doznajemo da 9. lipnja kreće i projekt gradske željeznice.
O toj novosti i nizu projekata kojima se ove i sljedećih godina planiraju smanjiti prometni problemi grada i okolice, porazgovarali smo s dogradonačelnikom.
- Projektom nove regulacije prometa u gradskoj luci počinje realizacija projekta javne gradske željeznice. Pojačavamo javni gradski prijevoz, osobito u najopterećenijim dijelovima grada poput gradske luke i Kopilice. Novom regulacijom prometa dvosmjerni promet u gradskoj luci preokreće se u jednosmjerni, čime će se protočnost prometa povećati do dva i pol puta.
Novost su velik broj novih autobusnih linija koje će voziti kroz luku i gdje će vrijeme čekanja biti 5-6 puta kraće. Naime, neće se čekati na semaforima kao do sada. Autobusni kolodvor će okrenuti svoje perone i mjestu sadašnjeg okretišta u gradskoj luci bit će autobusno stajalište velikog kapaciteta gdje će istovremeno moći biti dva zglobna autobusa, a sve zbog veće usluge javnog gradskog prijevoza. Time će se sadašnji kapacitet prometa od 15 tisuća ljudi kroz gradsku luku u autobusima povećati na 45 tisuća putnika - govori nam Vela naglašavajući da će protočnost prometa biti do dva i pol puta bolja.
- Tako će vrijeme ulaza u gradsku luku biti moguće s dvije trake u jednom smjeru, a isto tako i izlaz. Na dijelu gdje je jedna traka, situacije koje usporavaju promet bit će uklonjene, pa će i na području Jadranske i Biankinijeve ulice biti protočnost dosta bolja nego do sada.
Vela navodi da su novost četiri nova parkirna mjesta za osobe s invaliditetom, desetak novih parkirnih mjesta za taksije. Ipak, najveće novosti su veliko autobusno stajalište uz gat Sv. Duje i dva nova vlaka koji će voziti na potezu od gradske luke do Kopilice svakih 15 minuta.
Intermodalni promet
- Bit će uvedena integralna putnička karta u svrhu povezivanja sustava gradske željeznice, što je potpuno nova usluga u Splitu. Glavni željeznički kolodvor izmješta se iz gradske luke u Kopilicu i onda će prigradski i međugradski vlakovi voziti do Kopilice, a od Kopilice do gradske luke će voziti dva gradska vlaka svako 15 minuta.
Radimo na intermodalnom prometu, tako da se zračni, pomorski, cestovni i željeznički promet gleda kao na cjelinu. Zasad će biti povezana karta vlaka i autobusa. Upravo se vozim prema Zagrebu gdje ću u ministarstvu i Hrvatskom željeznicama s predstavnicima splitskog Prometa uskladiti spomenutu kartu nakon čega će biti poznata njena cijena. Ukratko, putnik će istom kartom moći koristiti prijevoz i autobusa i vlaka. Popularno zvani "metro" bit će u isključivoj funkciji javnog gradskog prijevoza. U tome smo prvi u Hrvatskoj. Ideja gradskog vlaka je pokrenuta jer resurse koje imamo u Splitu želimo staviti u funkciji. Željeznica u gradu je skoro zamrla. Prvo ćemo staviti u funkciju ono što imamo, a paralelno pokrećemo projekte izgradnje novih prometnica, dakle ceste i željezničkih kolosijeka - najavljuje splitski dogradonačelnik.
Otkrio nam je što se trenutno radi na Kopilici.
- U samoj Kopilici radovi na glavnom željezničkom kolodvoru su pri kraju i kolodvor će bit spreman do kraja svibnja. Radovi na novom autobusnom parkiralištu s 48 novih parkirnih mjesta su u tijeku i bit će također gotovi do kraja svibnja. Sve to je u službi gradske željeznice koja je projekt koji je pokrenut prošle godine.
Uskoro se otvara Hercegovačka ulica
U Kopilici će se sljedeća 2-3 tjedna dovršiti radovi na Hercegovačkoj ulici u koju je ugrađen plin. Također je ugrađena i regulirana nova odvodnja, a bit će i novi asfalt kolnika i novi nogostup na sjevernoj strani prema kolodvoru. U Hercegovačkoj se za vrijeme radova naišlo na niz instalacija koje nisu bile zabilježene u planovima što je bitno otežalo posao izvoditeljima, ali su najteže stvari prevladane i ti radovi privode se kraju.
To su glavne novosti koje bi trebale pomoći boljoj protočnosti prometa i učiniti Split funkcionalnim u tim najopterećenijim dijelovima, osobito ljeti - kaže Vela.
Rampe na ulazu u Split, sljedeće godine počinju radovi na cesti Mravince - TTTS?
Nastojimo povezati gradsku trajektnu i zračnu luku. Znamo da su obje zadnjih deset godina udvostručile promet. Projekt povezivanja gradske i zračne luke je u tijeku. Nadamo se skorom početku projektiranja i realizaciju sljedećih nekoliko godina. Gradit će se novih 7 do 10 kilometara nove željeznice.
Svi znamo da su ulazi u Split uvijek bili problem. Na naš poticaj HC je pokrenuo radove na čvoru Dugopolje na ulazu u Split i ti radovi bi trebali biti gotovo do kraja lipnja. U tijeku su i radovi na raskrižju Poljičke i Ulice Zbora narodne garde gdje se rade rampe, a radovi bi trebali biti gotovi do kraja godine čime će se poboljšati protočnost ulaza u Split. Poznato je da u sezoni postoje zakrčenja na samoj autocesti, što je vrlo opasno, ali i zakrčenja na ulazima u Poljičku i Domovinskog rata. Ovim rampama će se više koristiti gornja razina ove naše, recimo, zaobilaznice i olakšati protočnost u donjoj, a time poboljšati protočnost prometa. To su sada vidljive stvari.
Na današnjem sastanku s Hrvatskim cestama bit će riječi o budućoj obilaznici Splita Mravince - TTTS, taj se projekt razvija ubrzano i vjerujemo da ćemo početkom sljedeće godine početi s prvim zahvatima na toj trasi.