Velike šanse postoje da ste već čuli za legendarnog profesora Tjelesne i zdravstvene kulture iz OŠ Strožanac, Enesa Buljana. Omiljeni nastavnik svoja sportska znanja i vještine odlučio je iskoristiti kako bi učenike motivirao na sport, a zajedničkim trudom, radom i odricanjem došli su do zapanjujućih rezultata.
O nihovim nevjerojatnim uspjesima na sportskim natjecanjima svjedoči školska vitrina prepuna pehara, medalja i priznanja. Da Buljan može poslužiti kao svijetli primjer svima drugima kako uključiti i motivirati učenike na sport, uvjerili smo se i sami.
U razgovoru za Dalmaciju Danas je otkrio ključ uspjeha, s kojim izazovima se suočavaju te kako povećati bazu mladih sportaš i zdrav način života kod učenika u vremenu kada je pretilost uzela maha.
U školi Strožanac i sam je stasao u sportaša, a onda je svoju strast prema košarci odlučio prenijeti mlađim generacijama. Zanimalo nas je kako se rodila ljubav prema učiteljskom pozivu.
Ljubav prema košarci i učiteljskom pozivu
„Od rane mladosti, bavio sam se košarkom, a kao bivši učenik Osnovne škole Strožanac, imao sam priliku razvijati svoje sportske vještine kroz osnovnu i srednju školu. Nakon završetka srednjoškolskog obrazovanja, odlučio sam nastaviti svoje obrazovanje te sam se upisao na Kineziološki fakultet, koji sam uspješno završio.
Tijekom fakulteta, uspješno sam trenirao djecu u školi košarke i vodio ih na različita natjecanja. Već tada sam stekao značajno iskustvo u radu s djecom te sam odlučio svoju sportsku i profesionalnu karijeru nastaviti u školi kao nastavnik tjelesne i zdravstvene kulture, jer mi je bilo logično da svoju strast prema košarci prenesem na nove generacije djece i mladih“, priča nam Buljan.
Uvriježeno mišljenje da je profesor najvažnije zanimanje jer bez njih ne bi bilo drugih zanimanja datira još od davnih vremena. No, jesu li profesorori u današnjem svijetu dovoljno cijenjeni?
„To ovisi o mnogim faktorima kao što su kultura društva, radno okruženje, položaj škole i drugi.
Profesori često između sebe dijele svoja traumatična iskustva zbog osjećaja da su nedovoljno plaćeni i što je još važnije, da njihov rad i uloga u odgoju djece nisu dovoljno cijenjeni u društvu. Neki učenici su svjesni niskog statusa učitelja u društvu te prema njima gube poštovanje i misle da oni moraju sve podnositi“, smatra profesor Buljan.
Veliki izazov u online nastavi
Početkom 2020. godine, proglašenjem pandemije COVID-19, zatvorene su i sve školske ustanove. Sve nastavne aktivnosti prebačene su online, a profesor Buljan nam je otkrio kako se suočio s ovim izazovom.
Tijekom pandemije koronavirusa, profesori Tjelesne i zdravstvene kulture suočili su se s izazovom organiziranja online nastave. Neki su se odlučili za snimanje i objavljivanje videa s vježbama koje su učenici mogli izvoditi kod kuće, dok su drugi organizirali interaktivne online vježbe uživo putem različitih platformi za video konferencije.
Neki učenici su se dobro prilagodili online nastavi i bili su motivirani za vježbanje kod kuće, dok su drugi imali poteškoća u održavanju motivacije i discipline u svom domu. Učitelji su se trudili pružiti podršku svojim učenicima kroz redovitu komunikaciju, praćenje napretka i prilagođavanje nastavnog programa kako bi odgovarao novim okolnostima.
Ukratko, pandemija koronavirusa predstavila je velik izazov za nastavu Tjelesne i zdravstvene kulture, ali su učitelji i učenici pokazali veliku fleksibilnost i prilagodljivost u suočavanju s tim izazovima.
„Tjelesni odgoj jednako je važan kao i matematika“
Buljan smatra kako je nastava Tjelesne i zdrastvene kulture jednako važna kao i primjerice matematika. Objasnio je kako su zapravo ova dva predmeta usko povezana te kako ih je moguće integrirati u nastavu.
„Učenje Tjelesnog odgoja u školama ima svoju vrijednost i nije manje važno od drugih predmeta kao što je Matematika.
Postoje i poveznice između predmeta kao što je Šah koji smo integrirali u našoj školi i kroz predmet matematike.
Tjelesna aktivnost i zdravlje imaju pozitivan utjecaj na cjelokupni život pojedinca.
Tjelesni odgoj nije samo o vježbanju i sportu, već uključuje i obrazovanje o zdravom načinu života, prehrani, prevenciji ozljeda i drugim zdravstvenim pitanjima. Ovo obrazovanje može dugoročno koristiti zdravlju i dobrobiti učenika“, pojašnjava nam.
A treba li povećati broj sati Tjelesnog odgoja u školama?
„Kada je riječ o povećanju broja sati tjelesnog odgoja, to ovisi o prioritetima obrazovnog sustava u državi. Međutim, treba se nastojati osigurati dovoljan broj sati tjelesnog odgoja u školama kako bi učenici imali priliku naučiti i usvojiti zdrave navike koje će im koristiti tijekom cijelog života“, kaže Enes.
Impresivni rezultati
Sa svojim učenicima ostvario je brojne uspjehe i značajne rezultate. Neki od njegovih učenika sada su profesionalni sportaši. Kako Buljan navodi, ključ uspjeha zahtjeva naporan rad, trud i odricanja. Upravo ovo su vrijednosti koje nastoji usaditi svojim učenicima.
„Kada se planiraju natjecanja, bitno je imati dugoročni plan. Kao profesor i trener, potrebno je pripremiti i motivirati djecu za natjecanja unaprijed te ih upoznati s uvjetima u kojima će se natjecati. Često organiziram treninge u gradu Split kako bi djeca mogla iskusiti dvorane, bazene i nogometne terene te se tako pripremiti za natjecanja.
Intenzivno radimo i trudimo se kao škola jer su u procesu svi uključeni ravnateljica , djelatnici, nastavnici i roditelji kako bi postigli što bolje rezultate, koji nerijetko budu impresivni za našu osnovnu školu i općinu.
Međutim, uspjeh u sportu i općenito u životu zahtijeva naporan rad, trud i odricanje. To su ključni elementi koji vode do uspjeha i nije drugačije u sportu. Stoga, se kao profesor i trener trudim usaditi takve vrijednosti u svoje učenike kako bi im pomogle u njihovom budućem životu“, navodi naš sugovornik.
„Novu školu smatram nužnom i hitnom“
Od brojnih ostvarenih uspjeha, na neke pak posebno ponosan.
„Kao profesor Tjelesne i zdravstvene kulture, ponosan sam na svakog učenika koji se bavi sportom i koji se natječe na školskim natjecanjima. Posebno sam ponosan na naše osvajanje prvog mjesta na državnom natjecanju u košarci 2019. Godine“, ističe Buljan.
Valja naglasiti kako je njihov sportski put do uspjeha popločan brojnim preprekama pred koje su nailazili, uključujući neadekvatne uvjete. No, izgradnjom nove dvorane u općini Podstrana ovaj problem bi se trebao riješiti, a uspjesi nastaviti nizati.
„Općina Podstrana napreduje brzo i zaslužuje imati više javnih objekata, uključujući još jednu općinsku dvoranu. Trenutno se planira gradnja dvorane u sklopu naše škole i gradnja nove škole na Svetom Martinu, što će biti od velike koristi za našu djecu.
Zadovoljan sam što smo napravili brojne projekte, a naša općina postaje sve popularnija za život. Sve ove inicijative bit će od velike pomoći za sve stanovnike, uključujući nas u školi. Novu školu smatram nužnom i hitnom, jer trenutna OŠ Strožanac postaje premala za svu djecu.
Jedva čekam vidjeti kada će biti izgrađena“, govori nam.
Pretilost kod djece uzela maha. Kako je spriječiti?
Dječja pretilost uzela je maha, a debljina je ogromni izazov i problem modernog društva. Sve više vremena provode za televizorom, a sve manje na igralištima ili u parkovima. A kako bi spriječili dječju pretilost, Buljan smatra da ih treba poticati na fizičku aktivnost i zdraviju prehranu.
„Važno je promovirati zdravu prehranu i redovitu tjelesnu aktivnost među djecom. Loše prehrambene navike i nedostatak tjelesne aktivnosti mogu dovesti do brojnih zdravstvenih problema kod djece, uključujući pretilost, dijabetes, srčane bolesti i druge. Stoga, roditelji, škole i zajednica moraju zajednički raditi na tome da se djeca potaknu na zdrav životni stil.
Jedan od načina za promicanje zdrave prehrane među djecom jest osigurati da u školama postoje zdravi obroci i užine. Škole bi trebale surađivati s nutricionistima kako bi osigurale da se u jelovniku nalaze nutritivno bogati obroci i užine koji uključuju cjelovite žitarice, svježe voće i povrće te nemasne izvore proteina. Također, važno je educirati djecu o zdravoj prehrani i pružiti im razumijevanje o važnosti uravnotežene prehrane“, navodi profesor te dodaje da je promocija zdravog načina života trebao biti cilj i uloga cijele zajednice.
„Što se tiče tjelesne aktivnosti, djeca bi trebala biti poticana da provode više vremena na otvorenom, igrajući se i baveći se sportom. Škole bi trebale osigurati adekvatne sportske objekte i opremu te poticati uključivanje u sportske klubove i ekipe. Roditelji također mogu imati važnu ulogu u poticanju tjelesne aktivnosti kod djece, primjerice organiziranjem obiteljskih izleta na otvorenom ili zajedničkim sportskim aktivnostima.
Konačno, promocija zdravog načina života i tjelesne aktivnosti treba biti cilj cijele zajednice. Lokalne vlasti mogu osigurati javne prostore za rekreaciju i podržati inicijative za poticanje tjelesne aktivnosti. Također, važno je educirati odrasle o zdravom načinu života kako bi se osigurala podrška i primjer djeci. Svi zajedno , uz portal DalmacijaDanas.hr možemo raditi na stvaranju okruženja koje će podržati zdrave životne navike među djecom i mladima“, opisuje Buljan način kako spriječiti loše životne navike.
Upitali smo ga treba li promijeniti dosadašnji kurikulum i djeci omogućiti da kroz školsku nastavu probaju sve sportove?
„Promjena kurikuluma tjelesne i zdravstvene kulture može biti korisna, ali ovisi o tome kako bi se ta promjena provodila dok se nedavno već taj kurikulum dorađivao.
Omogućavanje djeci da kroz školsku nastavu probaju sve sportove ima svoje prednosti što se tiče učenika i nedostatke što se tiče praktične provedbe“, govori Buljan te navodi prednosti i nedostatke ovakvog modela nastave.
„Prednosti uključuju:
Raznolikost - Djeca će imati priliku isprobati različite sportove i pronaći one koje ih najviše zanimaju.
Zdravlje - Veća aktivnost može pomoći u borbi protiv pretilosti i drugih zdravstvenih problema.
Timski rad - Sportovi kao što su nogomet, košarka i odbojka zahtijevaju timski rad, što može pomoći u razvoju socijalnih vještina kod djece.
Dugoročni učinci - Učenje vještina u različitim sportovima može pomoći u održavanju aktivnog načina života u budućnosti.
Međutim, postoje i neke nedostatke, kao što su:
Nedostatak vremena - Školski rasporedi su već pretrpani, pa dodavanje novih aktivnosti može biti teško.
Troškovi - Neke sportske aktivnosti zahtijevaju opremu i druge troškove koji bi mogli biti neprihvatljivi za neke škole.
Nedostatak stručnog kadra i uvjeta – Škole nemaju financijske mogućnosti zapošljavati više profesora tjelesne i zdrastvene kulture za provedbu takvog kurikuluma a niti dovoljan broj adekvatnih školskih dvorana“, navodi.
Mnogi talenti ostaju začahureni
Talentirana djeca za svoj napredak u sport, no događa se da su roditelji prezaposleni i ne mogu izdvojiti vrijeme da bi ih vodili na izvanškolske aktivnosti i treninge. U tom slučaju , njihov talent ostaje začahuren. Buljan navodi, kako za ovaj problem ipak postoji riješenje.
„U Podstrani, a i u cijeloj Dalmaciji postoji problem nedostatka adekvatnih sportskih objekata što predstavlja ozbiljnu prepreku za razvoj mladih i talentiranih sportaša. Nedostatak dvorana za natjecanja, igrališta, atletske staze, bazena, teniskih terena i drugih objekata za vježbanje predstavlja veliki izazov za sportaše, njihove trenere i roditelje. Osim toga, mnogi roditelji su prezaposleni i nemaju dovoljno vremena da bi mogli pratiti svoju djecu na sportskim aktivnostima, što dovodi do toga da se talenti ne iskoriste u potpunosti.
Kako bi se ovi problemi riješili, potrebno je tražiti rješenja koja bi mogla pomoći u izgradnji novih sportskih objekata izvan turističkih zona. Dobar primjer je dala općina Filip Jakov koji su smjestili školu i sportske objekte izvan centra naselja.
Lokalne vlasti i školske uprave bi trebale biti uključene u ovaj proces, kako bi se osiguralo potrebno financiranje“, kazuje nam Enes.
U cijelom procesu važnu ulogu imaju i roditelji.
„Kako bi se osiguralo vrijeme za vježbanje i sudjelovanje u sportskim aktivnostima, škole i sportska udruženja bi trebali razmotriti programe poput "poslije škole , vikendom u škole , sportski praznici ", kako bi se osigurao dodatni prostor i vrijeme za sport. Također, važno je educirati roditelje o važnosti sporta za njihovu djecu, kako bi se osigurala njihova potpora i podrška u njihovom sportskom razvoju.
Sve navedene inicijative bi mogle biti korisne u rješavanju problema nedostatka adekvatnih sportskih objekata i nedostatka vremena za djecu. Međutim, ove promjene zahtijevaju suradnju različitih dionika u lokalnoj zajednici kako bi se uspješno provele i omogućile mladim i talentiranim sportašima da razviju svoje potencijale“, zaključuje profesor Enes Buljan.