Možete li zamisliti ljepše mjesto od jedne uličice uz Stradun, jedno ljeto i sav taj ugođaj dubrovački. K tomu da imate ugovoren razgovor s jednim stvarnim, pravim glumcem iz Dubrovnika i mali milijun pozdrava upućenih za vrijeme razgovora sa popularnim čovikom iz Malega mista. Čini se da vrijeme običnih ljudskih kontakata ipak nije na izmaku., tako sam u svojoj glavi zaključio. Istina, u poplavi svakojakih devalvacija, kultura ophođenja i običan ljudski razgovor doživljavaju svoj suton. Ali. treba se nadati da je suton tek naznaka nadolazećih, boljih vremena, u kojima će ljudi ponovo zboriti jednostavno, iskreno i toplo. Iz toga razloga, silno me radovao susret s istaknutim glumcem Mišom Martinovićem, radovao me iz razloga što sam sve tražene ljudske, a i profesionalne osobine — našao u svome sugovorniku.
Možda ovakvi uvodi i ne bi imali podlogu, da nažalost, umjetnici poput Miše Martinovića, sve više postaju (neka mi bude oprošteno na izrazu) »crne ovce«, jer su u manjini. Jednostavno iz razloga Što su sasvim obični.
Veliki glumac iz maloga grada, moglo bi, sasvim opravdano pisati u osobnoj karti gospara Miše. A, upravo taj mali grad, u povodu 40. obljetnice Dubrovačkih ljetnih igara, odao je priznanje svom istaknutom posleniku - gosparu scene Miši Martinoviću. pa čestitke izražene netom nakon uručenja, bijahu zgodan povod za razgovor... Bilo je to 1989., srpanj je bio (ako se ne varam?)
- Hvala vam lijepa. Baš me raduje. Dobio sam eto povelju za izuzetne zasluge na unapređenju Dubrovačkih ljetnih igara, i u svakom slučaju zadovoljan sam što su me se sjetili. Samo da znate, ništa mi ovo ne znači za penziju, a to je jako bitno, jer mene je strašno strah te penzije. Imam ja i godišnju nagradu Nazora, i Slobodne Dalmacije« i »Orlanda«, a što će ti sve to kad će penzija biti ona mala, umjetnička, pa će biti prava umjetnost proživjeti s njom, a Boga mi - život nije gluma!
Istina je, život nije gluma, ali je gluma život. U Vašoj kući svi su glumci: Perica je već poodavno afirmirana kao odlična glumica, supruga radi u kazalištu kao inspicijent, a Maro će ovih dana zaigrati s Vama na istoj pozornici: on kao Marko a Vi kao Maroje. Kažite, kakav je to osjećaj imati sina za partnera?
- Prvo da vam kažem o imenima moje djece. Nemaju nikakve veze s likovima iz „Dunda Maroja«. Zovu se tako jer su se tako zvali moj otac i majka. E, sada nešto o tome osjećaju na pozornici. Prvo, taj osjećaj je strogo profesionalan. Tek u drugom redu, on je i očinski. Osim umjetničkog, potenciran je dakako i taj očinski osjećaj, jer bih htio da on bude bolji od mene.
To je izgleda jedinstvena prilika da jedan glumac na pozornici želi da onaj drugi bude bolji od njega samoga?
- Nije točno! Svaki glumac želi da se ostvari ta neophodna simbioza bez koje nema prave predstave i prave kazališne umjetnosti. Mnoge predstave propadaju zato što netko ima, a onaj drugi nema tu kvalitetu da iznese predstavu.
Životna balanca
U toj Vašoj glumačkoj kući, Vi kao pater familias, vjerojatno igrate glavnu ulogu jer ste i najstariji glumac?
- Jeste li vi otac?
Da!
- Pa što ću onda da vam govorim tko je glavni glumac u kući. To su vam nervi u kući, sve do svršetka premijere. Poslije nastaje pražnjenje, taj osjećaj praznine kada svatko kaže svoje. Možda je i dobro tako. Ja uglavnom igram epizodne uloge u kući. Možda je i dobro što je tako. Moraju djeca ići svojim putem, mada su najvjerojatnije akumulirali neka moja iskustva. Sada su pak sasvim uvjereni da je posao koji obavljaju slabo plaćen, da im neće donijeti nikakve materijalne koristi, ali zato dobivaju na drugoj strani. Imaju mogućnost stvaranja.
To vam je kao jedna balanca. Na životnoj balanci s jedne strane su materijalna dobra, a s druge strane balance mogućnost stvaranja. Koliko više zadovoljstva na umjetničkoj strani, toliko na drugoj strani manje materijalne dobiti. I obratno! Međutim, vrijedi raditi ovaj posao jer pruža mnogo zadovoljstva čovjeku. Nije sve ni u materijalnoj strani iako - ona nije zanemariva. Možda da sam radio u velikim sredinama, možda bi situacija bila drugačija, ali ja sam vam samo skromni, mali umjetnik iz provincijskog grada.
Kako kao umjetnik gledate na pojavu Splitskog ljeta i Dubrovačkih ljetnih igara u Istom terminu. Što se može učiniti u umjetničkom, pa i drugom smislu da se igre spoje?
- Lijepa je to zamisao ali je užasno skupo krenuti s ansamblom iz jednog mjesta u drugo. Znam koliko to košta jer sam delegat Dalmacije u USIZ-u za kulturu SR Hrvatske. Bilo bi predivno da mi ovdje vidimo vašu »Elektru« ili vi naše »Feničanke«, a više vam zapada kamion koji će prevesti ljude nego svi honorari. Svi su se počeli ponašati po nekakvim tržišnim vrijednostima. Benzin po svjetskim cijenama a standard YU.
Imao sam prilike raditi u Splitu. U ono doba kada sam radio neke stvari u tamošnjem teatru, najidealnija je bila splitska i beogradska publika. Repliku nismo mogli izgovoriti a da ne izazovemo smijeh u gledalištu. Danas ne znam kakva je situacija. U teatru se najbolje vidi kako se mijenja duhovno lice grada i zbog toga bih veoma želio odigrati jednu predstavu u Splitu da vidim koliko se to duhovno lice izmijenilo.
Čovjek nije plakat
Ipak, male sredine pružaju velike mogućnosti jednom glumcu?
- Idealna je prilika za glumca igrati u malim sredinama. Međutim, mi imamo mogućnosti za 3-4 premijere godišnje, i to je loše. Tako dolazi do krize teatra, a kriza je negdje drugdje.
Gospar Miše, zašto su Vam režiseri uvijek nudili uloge negativaca kada imate posve umilno lice?
- Ja sam u životu uvijek išao od pretpostavke da je čovjek sazdan od dobra i zla, i u čovjeku se stalno nešto lomi. On želi biti dobar. U Vojnovićevom »Ekvinociju« igrao sam ulogu Nike Marinovića. Negativna ličnost, a mene je upravo to zaintrigiralo i pokušao sam odgonetnuti zašto je to tako kod Nike. Rezultat je bio Sterijina nagrada. U Niki sam našao čovjeka a ne plakat. I dobro ste pronjušili u svom pitanju to područje ljudske duše. Na tom planu se jako dobro može eksperimentirati. I zašto vi mene oslovljavate s gospar?
Pa iz razloga što mi je to simpatično, a vi Dubrovčani nekako posebno i potencirate to gosparstvo. Zar nije tako?
- Dubrovčanin sam, ali ja sam seljak, kmet. Svi moji su bili seljaci. I gosparstvo, to se danas promijenilo. Vjerojatno što i nema više gospodara. I ja pozdravim često puta nekoga s gosparu, ali to nije u smislu gospara kao gospodara, već u smislu gospara duha. Kada ja tako pozdravim nekoga, time iskazujem jedno poštovanje.
U mediteranskom duhu
Eto vidite, iz istog razloga i ja Vas tako oslovljavam. I neka mi to bude dopušteno. I ovo pitanje koje ću Vam postaviti, mislim da Vam je puna kapa tih pitanja: Gledate li seriju »Malo misto«?
- A, ne gledam. Povirio sam malo pa sam ugasio televizor da se ne gledam tamo.
Ne sviđa Vam se više?
- Nije to razlog. Ne želim to gledati jer me uhvati tuga. Tamo su svi mrtvi. Barem oni iz moje generacije. Još je samo ostao Antun Nalis i ja. A i Asja nam je otišla...
Poznato mi je kako ste igrali velike glumačke uloge. Što Vam je u glumačkome smislu značio taj Brico?
- Ta uloga mi je donijela ono što i svima drugima: popularnost. Vidite, mi smo svi tu seriju shvatili kao humorističku. Ona je na jedan lijepi način htjela pokazati dio vremena koje je bilo grozno. Mi smo svi to igrali s htijenjem da napravimo humorističku seriju, trudili smo se da unesemo u sve to i malo nacionalnog timbra, hrvatskoga. Pogotovo što su Beograđani uzeli monopol humora, a mi smo u seriji htjeli i dokazali smo da i mi možemo nešto u tom smislu napraviti.
U seriji ste govorili dubrovačkim naglaskom?
- To je bila moja ideja baš zato da se povežu svi krajevi. Namjerno smo to napravili da bi što više dalmatinske obale povezali.
Nakon svršetka serije, koliko dugo ste još bili Brico?
- Dosta dugo. Ali, meni je draga ta uloga. Jednom smo s Kazalištem Marina Držića gostovali u Mostaru s »Tartuffeom«. Mi smo to preveli kao »Tarto«. Prolazim ja tako gradom kad ugledam plakat na kojemu lijepo piše »Tarta igra Brico iz Maloga mista«. Do suza sam se nasmijao.
Ako ćemo pravo govoriti, ja ne znam je li ijedna serija bila popularnija i zanimljivija od »Maloga mista«. Do dana današnjega! Šteta što toga više nema. Ako se sjećate talijanskih komedija rađenih u stilu neorealizma kojima smo se i mi Mediteranci smijali. Ja mislim da »Malo misto« spada u taj duh Mediterana a to je, sve stvari dovesti na jednu ljudsku mjeru, pokazati i samilost među ljudima i da život donese nešto bolje. I najteže stvari valja pokazati kroz humor. Ima puno ljudskoga u tome.
A bilo bi i puno razloga napisati još koju rečenicu, još koju lijepu riječ o ovom glumcu, gosparu glumcu. Pa i u ovo vrijeme…Ali mislim da je to nepotrebno. Miše Martinović je zapravo sve rekao, baš onako ljudski, toplo, mediteranski i na sceni i van scene.
Dobar Vam put gospar Tarto!