Gradonačelnica Supetra i osoba pod čijim je vodstvom on postao prvi hrvatski pametni otočni grad s implementiranom uslugom iz koncepta Smart City, Ivana Marković, ispričala nam je kako su stali uz bok najvećim i najrazvijenijim hrvatskim gradovima, ali i koji ih još projekti očekuju u sklopu daljnjeg razvoja.
Supetar je prvi hrvatski otočni grad s implementiranim Smart City uslugama
Kako to da se Supetar, kao otočna zajednica, odlučio na digitalizaciju Gradske uprave i uvođenje e-Usluga?
- Od samog početka naš je cilj svim sugrađanima maksimalno olakšati najrazličitije administrativne procese. E-Usluge Grada Supetra zapravo građanima omogućavaju da u bilo kojem trenutku i s bilo kojeg mjesta podnesu online zahtjev i da rješenje za isti zahtjev prime na vlastiti e-mail. Najveća je prednost to što uopće više nema potrebe za dolaskom u ured Gradske uprave čime se automatski štedi vrijeme, a što je u ovim vremena ubrzanog načina života vrlo važno. Također, s obzirom na trenutnu situaciju s pandemijom SARS-CoV-2 ovakav način dobivanja rješenja najbolje je što se moglo dogoditi jer građani iz udobnosti vlastitoga doma i bez ikakvog kontakta s drugima pristupaju željenim dokumentima.
Kako se Gradska uprava prilagodila ovakvom načinu djelovanja?
- E-Usluge Grada Supetra su ona vrsta projekta koja zapravo ide svima u korist. Djelatnici javne uprave pomoću ovoga sustava imaju kvalitetniji pregled svih ostvarenih zahtjeva, a ujedno je i njihovo poslovanje transparentnije. Drago nam je što smo na ovako kvalitetan način uspjeli iskoristiti cjelokupni napredak tehnologije i prednosti modernog doba. Naravno, ništa od ovoga nema smisla bez naših sugrađana koji su, sudeći prema prvim danima korištenja e-Usluga, već prepoznali vrijednost ovoga projekta i dobro ga prihvatili. Ipak je on rađen za njih.
Budući da su e-Usluge jako složeni koncept koji su do sada proveli samo veći gradovi, kako ste se vi kao otočni grad njima prilagodili?
- Grad Supetar zapravo je prvi hrvatski otočni grad koji je već počeo s korištenjem usluga u sklopu Operativnog plana razvoja pametnog Grada - Smart City Supetar 2019. - 2023. Poseban je izazov to što smo mi koncepte koji su vezani uz pametne gradove morali prilagoditi našoj otočnoj sredini, vodeći računa o svim potrebama lokalnog stanovništva. Za razliku od velikih gradova kao što su Zagreb i Rijeka, naše su financijske i tehnološke mogućnosti znatno manje, ali bez obzira na sve izazove koje je život na otoku stavio pred nas, s ponosom mogu reći kako proces digitalizacije u našoj sredini napreduje vrlo brzo.
Koje su bile ključne promjene koje su se morale dogoditi da bi se e-Usluge mogle početi primjenjivati?
- Ključno je bilo implementirati procese koji su u potpunosti prilagođeni potrebama naših sugrađana, što je značilo da nismo mogli niti htjeli kupovati već unaprijed gotova rješenja. Prije svega, potrebno je bilo analizirati sve procese unutar Gradske uprave i uskladiti odnose sa sugrađanima kako bi se na temelju tih saznanja stvorili preduvjeti za izgradnju suvremenog digitaliziranog grada, a čiji su temelj upravo e-Usluge Grada Supetra. Potom i educirati naše kolege kako koristiti sustav te informirati sve naše sugrađane da sada postoji i takva opcija. Želja nam je da se što prije svi priviknu na korištenje ovakvih modernih rješenja jer ćemo ih ubuduće implementirati još više u sklopu koncepta Smart City Supetar.
Što očekujete od e-Usluga Grada Supetra, odnosno od cjelokupnog projekta Smart City Supetar?
- Prije svega voljela bih da naši sugrađani u što većem broju prihvate sve pogodnosti koje nam nude e-Usluge. Treba posebno istaknuti da je ovakav projekt veliki napredak i drago mi je što je Supetar pokazao ostalim otočnim, ali i većim kopnenim gradovima da i oni mogu uspješno implementirati ovakva rješenja. Tu, naravno, nije kraj. U zadnjih nekoliko godina identificirali smo brojne izazove u našem gradu. Mnoge smo već riješili, a neke ćemo adresirati upravo kroz koncept Smart City Supetar. Primjerice, osim e-Usluga koje su nam svojevrsni temelj pametnoga grada, u narednom periodu u sklopu projekta planiramo uvesti i aplikaciju za trajektni promet kojom želimo smanjiti ljetne gužve, a ujedno i putnicima dati pravovremene informacije.