Iznajmljivači i ugostitelji od nadolazeće turističke sezone očekuju jako puno. Prema prvim istraživanjima i statistikama, ali i pokaznim brojkama, ova ljetna sezona bit će najbolja u od hrvatske samostalnosti.
Dalmatinske županije posebno su važne u razvoju turizma „Lijepe naše“, a Split i splitske okolna mjesta i općine doživljavaju pravi turističku „bum“ u posljednjim nekoliko godina. Čini se da je pandemija korona virusa iza nas, i ova godina bit će prva (nakon nekoliko godina stanke) turistička godina koja neće biti obilježena mjerama i covid upozorenjima. To je idealna prilika da Hrvatska svoje brojke digne do maksimuma, a goste će dodatno privući i ovogodišnje uvođenje valute eura kao standardnog sredstva za plaćanje u našoj zemlji.
Povodom nadolazeće sezone portal Dalmacija Danas je razgovarao sa Zdravkom Švendom, direktoricom Turističke zajednice Općine Podstrana. Podstrana, mlada općina u široj splitskoj okolici strelovito razvija i poboljšava svoje turističke djelatnosti, aktivnosti, ali i kapacitete. Postali su pokretači turizma na širem području podmarjanskog grada. Pojednostavljeno rečeno, ovo malo mjesto pravi je turistički hit za brojne goste iz Hrvatske i inozemstva.
Švenda je za naš portal mnogo toga otkrila, a što nam je sve rekla u veliko intervjuu, pročitajte u nastavku…
Smatrate li da će nadolazeća turistička sezona biti rekordna za Hrvatska, a samim time vjerujete li i da će Općina Podstrana turistički još više napredovati?
- Teško je i nezahvalno predviđati, ali nama opravdanog optimizma nikad ne nedostaje. Po dosadašnjim pokazateljima još nismo dostigli broj noćenja i dolazaka zabilježen u rekordnoj 2019., no još ima vremena do kraja godine. Vrate li nam se gosti iz Skandinavije, Kine i SAD-a., a tomu se nadamo, lako je moguće da 2019. godina i stigne i premaši.
Mnogi analitičari vjeruju da je uvođenje eura u Hrvatskoj donijelo brojne turističke pogodnosti našoj zemlji. Je li to točno, smatrate li da će uvođenje nove valute biti od velike koristi za naše građane. Pogotovo za one koji žive od turizma i turističkih djelatnosti?
- Da, svakako. S eurom je poslovanje mnogo jednostavnije. Mislim da su svi u Podstrani prihvatili euro kao dobrodošao u svakom slučaju, osim možda poneko iz sentimentalnih razloga.
Ostalo nam je nekoliko mjeseci do službenog početka ljetne sezone. Kako se TZ Općine Podstrana priprema za nadolazeću sezonu? Imate li već sada određene aktivnosti?
- Mi se i ove godine pripremamo intenzivno, kao i svih dosadašnjih godina. Sve stare i uhodane sadržaje treba održavati, obnavljati, obogaćivati. Najopsežnije su pripreme za Podstransko kulturno ljeto, a ove godine očekujemo i prve posjetitelje na našim novoopremljenim tematskim poučnim stazama na kojima je predstavljena kulturno-povijesna i prirodna baština čitavog podstranskog prostora. Ciklo-turizam, koji je posvuda sve popularniji, također zahtijeva posebnu pozornost. Posebno bih navela mobilnu aplikaciju visitpodstrana koja je odsad dostupna. Iskoristit ću prigodu da je detaljnije predstavim:
Mobilna aplikacija Visit Podstrana, u skladu s trendovima, pruža korisnicima najvažnije i najnovije informacije. Moderan i pregledan dizajn omogućuje brz i jednostavan pristup osnovnim informacijama, kao što su: popis i lokacije restorana, popis i lokacije smještajnih jedinica te mapa s prikazom autobusnih stanica, ljekarna, prodavaonica, plaža, bankomata i drugih sadržaja. Aplikacija uključuje i mapu s interesnim točkama na kojima se sve navedene lokacije mogu pregledati. Jednostavnim klikom otvara se i navigacija do tih lokacija.
Navedene su neke servisne informacije, telefonski brojevi hitnih službi, brojevi najvažnijih službi u Podstrani, popis taksi usluga i izletničkih agencija s pripadajućim kontakt informacijama. Aplikacija korisnicima prikazuje i najnovije događaje na području Podstrane, koji su također prikazani na mapi, kao i multimedijske materijale o nekim prethodnim događajima. Osim toga, aplikacija sadrži i osnovne zemljopisne i povijesne zanimljivosti o Podstrani. Sadržaji se mogu dijeliti na društvenim mrežama automatskim dodavanjem hashtaga #visitpodstrana, što je još jedan vid promocije našeg odredišta.
Osim posjetiteljima, aplikacija je korisna i turističkim djelatnicima jer u njoj mogu brzo i jednostavno doći do najnovijih informacija naše Turističke zajednice. Aplikacija je dostupna na hrvatskom, engleskom, njemačkom i francuskom jeziku (neki sadržaji dostupni su samo na hrvatsko i engleskom). Prilagođena je za rad u offline modu, što znači da za većinu mogućnosti koje ova aplikacija pruža nije potrebna aktivna Internet veza.
Obavljate li određene razgovore s vašim građanima kojima je turizam primarna djelatnost? Kako ih pripremate za sezonu?
- Razgovaramo redovito. Stalan kontakt preduvjet je dobre suradnje. U ovo je doba naš naglasak na dodatnoj ponudi. U nju je moguće mnogo toga uključiti, pa je svaki od iznajmljivača slobodan dodatnu ponudu, iako donekle, sam kreirati.
Javljaju li vam se iznajmljivači? Imaju li oni određene upite prije početka sezone?
- Da. Sve to spada u našu redovitu komunikaciju. Mi nastojimo sve bitne obavijesti i naputke što prije i što cjelovitije proslijediti svojim suradnicima. Organiziramo redovite edukacije na županijskoj razini, dakle u okviru TZSDŽ.
Jeste li zadovoljni dosadašnjim turističkim (brojkama) rezultatima u ovoj 2023. godini? Osjetili se porast dolazaka u ovim vremenima nakon Nove godine i prije uskrsnih praznika?
- Pregledom do sada obrađenih statičkih podataka vidimo da je broj dolazaka u ovom razdoblju sličan broju dolazaka u istom razdoblju prošle godine. Uzmemo li u obzir da je prošla godina bila prva godina „postpandemijskog oporavka“, imamo sve razloge za optimizam.
Koji gosti u ovim mjesecima najviše dolaze u Podstranu? Iz kojih država sada imate najviše gostiju?
- Naši su najbrojniji gosti iz Izraela, SAD, Kine, Tajvana i Njemačke.
Vratio bih se malo na građane Podstrane. Što im možete poručiti, jesu li prije sezone nešto dužni napraviti u određenom roku kako bi neometano obavljali svoje djelatnosti? Primjerice, što sve birokratski moraju napraviti kako ne bi u ljetnim i predljetnim mjesecima doživljavali neugodnosti, ili kako ne bi plaćali određene kazne i slično…
- Za naše smo građane, koji aktivno participiraju u turističkim djelatnostima, izradili i izdali brošuru s detaljnim obavijestima o svim pravilima, propisima i savjetima koji se tiču njihova poslovanja. Ne očekujemo nikakve poteškoće, jer je svima u interesu da svoj posao obavljamo na obostranu (i višestranu) korist. Također smo i im za ovu godinu pripremili i mobilnu aplikaciju mVisitor koja je u potpunosti besplatna za njih.
Aplikacija mVisitor namijenjena je turističkim zajednicama, iznajmljivačima i turistima, a prvenstveno služi olakšanju procesa prijave turista te komunikaciji na razini turističkih zajednica i iznajmljivača. Direktnija i kvalitetnija komunikacija između TZ-a i iznajmljivača
Brža, jednostavnija i digitalizirana prijava gostiju kroz procese preCheck In-a – štedi vrijeme iznajmljivaču, podiže razinu zaštite osobnih podataka gostiju
Iznimno user friendly za iznajmljivača i gosta. Sustav preusmjerava svakog prijavljenog gosta na web sadržaje i aplikacije od interesa TZ-a i općine čime dodatno približava lokalnu ponudu gostima.
Jednostavna nadogradnja i tjedno ažuriranje sustava. Nakon preuzimanja aplikacije, putem mobilnih uređaja iznajmljivači mogu na bitno jednostavniji način od dosadašnjeg izvršiti prijave svojih gostiju. Sustav omogućuje unos podataka od strane gosta „preCheck-In“, kao i digitalno iščitavanje (skeniranje) osobnih dokumenata od strane iznajmljivača ili gosta s automatskim prosljeđivanjem podataka potrebnih za prijavu turista u nacionalni sustav eVisitor. Bitno je napomenuti da se putem ove aplikacije pospješuje komunikacija između turističkih zajednica i iznajmljivača, a aplikacija pruža i mogućnost dostavljanja posebnih obavijesti turističkih zajednica iznajmljivačima.
Je li u posljednje vrijeme porastao broj iznajmljivača u Podstrani. Također, jesu li se poboljšali dodatni turistički sadržaji? Je li već sada osjetna razlika i hoće li se rezultati dodatnog turističkog sadržaja osjetiti i u srcu sezone?
- Da, u Podstrani se stalno nešto gradi. Većina izgrađenih objekata gradi se baš u turističke svrhe. Mi smo zaista atraktivno odredište. Položaj nam je idealan, Split nam je dovoljno daleko i dovoljno blizu. Stalno sam pristižu novi upiti... Radovi bi tijekom sezone trebali iako biti „prigušeni“, no to ovisi o konkretnim lokacijama.
Priprema li Turistička zajednica Općine Podstrana neke aktivnosti u narednom razdoblju prije i za vrijeme Uskrsa i uskrsnih blagdana?
- Mi smo Uskrs obilježiti slično kao i prethodne godine. Na šetnici u Strožancu smo osim pisanice postavili i cvijećem dekorirani ukras u obliku srca. Podstranska je pisanica visoka 2 m, a oslikana je likovnim motivima podstranskih krajolika, spomenika i tradicije. Pisanica i srce, decentno urešeno cvjetnim aranžmanom, neizbježivi su ovogodišnji uskrsni motivi podstranske razglednice.
U oblikovanju i oslikavanju pisanice i srca sudjelovala je mjesna Likovna udruga Ante Kaštelančić, a organizatori su Turistička zajednica Općine Podstrana i Općina Podstrana.
Za kraj, vaša poruka građanima…
- Poruku bih svim našim mještanima ove godine poslala u duhu svjesnosti o potrebi da svoju Podstranu održavamo čistom i „zelenom“. Da se rukovodimo smjernicama što ih izdaju naše komunalne službe. Naš okoliš, koji je osjetljiv i koji se ne može ni približno tako brzo oporaviti od svega čime ga mi brzo možemo ozlijediti, ujedno je i naš glavni resurs.
Toga svi moramo biti svjesni. Čista i uredna Podstrana prvo je što svatko tko dođe vidi. To je prva prava dobrodošlica. A na red i čistoću u okolišu nadovezuju se red i čistoća u poslovanju.