Devet godina je Brodosplit izdržao pod Tomislavom Debeljakom. Koji mjesec manje, koji mjesec više, no cijela priča o privatizaciji splitskog škvera – a zapravo je riječ o privatizacijama svih hrvatskih, jadranskih brodogradilišta jer niti jedno nije opstalo kao uspješna firma – ovih mjeseci će doći kraju. Na žalost, neće tu biti kraj samo (neuspjeloj) privatizaciji, nego kraj brodograđevne djelatnosti, sposobnosti Hrvatske da gradi značajna plovila.
Kraj još jednoj industrijskoj grani. I sve upućuje, nakon što izgledni stečaj Brodosplita prođe pravosudni tijek, nakon što se konstatiraju dugovi koji nikad neće biti naplaćeni, da bi iduća pokoljenja mogla pamtiti Put Supavla po sasvim drugim vizurama: umjesto kranova i navoza, hoteli i marine...
Nakon devet godina pod Debeljakom, splitski škver posljednjim se snagama bori za opstanak
Danas u Brodosplitu radi 150 radnika
Ubrzo nakon što smo objavili članak, iz Brodosplita su poslali priopćenje za medije nakon niza medijskih članaka.
Evo što su izjavili:
Već duže od 150 dana nalazimo se u izvanrednoj situaciji na koju nismo mogli utjecati jer je uzrokovana višom silom. Zbog rata u Ukrajini i sankcija Rusiji zaustavljeni su kreditni plasmani koje smo imali s ruskom VTB bankom i blokirano nam je financiranje projekata, pa smo da bi zaštitili Brodosplit i sačuvali brodograđevnu djelatnost bili prisiljeni poslati prijedloge za otvaranje predstečajnih postupaka za DIV grupu i Brodosplit, što je i odobreno. Nakon proglašenja predstečaja trenutno možemo raditi samo na onim projektima za koje imamo osigurano financiranje. Sukladno tome, nastavljamo s razvojem 'Zero emission' putničkog jedrenjaka s nultom emisijom ispušnih plinova, turističke podmornice i besposadnog broda, kao i CEKOM i IR razvojno-istraživačkih projekata koji se financiraju iz fondova Europske unije, gdje za IR projekte iz nepoznatih razloga, već dva mjeseca nismo primili uplate, pa se nadamo skorom rješenju.
Danas u Brodosplitu radi 150 radnika, i to je trenutno stanje, a koliko ćemo trebati ljudi za buduće poslove znat ćemo kad se završi predstečajni postupak koji je u tijeku. Sada dužnik, predstečajni povjerenik i sud utvrđuju osnovanost i ukupno stanje tražbina podijeljeno po različitim skupinama. U rujnu je zakazano ročište na Trgovačkom sudu kada sud treba donijeti odluku o tražbinama. Brodosplit će dostaviti plan restrukturiranja u predviđenom zakonskom roku od dana pravomoćnosti rješenja o utvrđenim tražbinama.
"Gotovo je nevjerojatna činjenica da je Ministarstvo financija platilo 32 milijuna eura..."
Ne možemo si dozvoliti nastavak gradnje projekata tako da ne možemo izvršiti svoje obveze prema radnicima i kooperantima. Nastavak izgradnje obalno ophodnih brodova sami financiramo i uložili smo znatno više nego je ugovoreno vjerujući najavama naručitelja da će regulirati korekcije u cijeni koje su se zbog pandemije Covida dogodile na svjetskom tržištu. Cijene po kojima ih gradimo su iz 2014., a nalog za nastavak izgradnje brodova u seriji smo dobili tek u 02.2020. kada smo jasno dali do znanja da je potrebno postupiti po zakonu i regulirati tržišne promjene. Takav je i zaključak Vlade RH iz 09.2021., i tu razliku u cijeni nema tko drugi pokriti nego naručitelj. I zadnja, najnovija odluka Vlade RH od 21.06.2022. gdje daje naputak za korekciju cijena radi ublažavanja posljedica globalnog poremećaja na tržištima.
Gotovo je nevjerojatna činjenica da je Ministarstvo financija platilo 32 milijuna eura VTB banci za protestirano jamstvo za gradnju N485-polarnog kruzera , a nije nam odobrilo 10 milijuna eura da se taj isti brod završi, i da se jamstvo uopće ne naplati.
"Radnicima poručujemo da Brodosplit sigurno opstaje"
Također Brodosplit je obavio sve radove za Stonski most i vijadukt Prapratno na trasi pristupne ceste za Pelješki most, ali ih još nije naplatio.
Unatoč svim nedaćama, radnicima poručujemo da Brodosplit sigurno opstaje, i da nastavljamo s gradnjom putničkih brodova, gdje smo se pozicionirali posljednjih godina.