Za Dalmaciju Danas piše mr. spec. Žana Pavlović, prof. psihologije
[S]igurno ste sebe nekad nagradili nekom kupovinom, veće ili manje vrijednosti, potpuno ne važno, svi to ponekad radimo. „Retail terapija” ili “shopping terapija“ se često koristi kao metoda za samonagrađivanje ili poboljšanje raspoloženja. Istraživanja pokazuju da povremena impulzivna kupovina s ciljem poboljšanja raspoloženja zaista ima pozitivan učinak i nema značajne negativne posljedice. Međutim, problemi nastaju kada impulzivna kupovina postane glavna strategija rješavanja emocionalnih stanja i regulacije raspoloženja. Ovisnost o kupovini još uvijek nije uvrštena u službeni popis psihičkih poremećaja ali je prepoznata je kao sve zastupljeniji problem u modernom društvu.
Patološko kupovanje može biti opasna prijetnja egzistenciji te posljedično dovesti kao i svaka druga ovisnost, do oštećenja socijalnih, materijalnih i obiteljskih vrijednosti i odnosa. Dio mozga koji upravlja lijepim osjećajima tijekom kupovine je preaktivan prilikom samog čina kupovine i donosi kratkotrajno olakšanje. Shopping ovisnost je ovisnost o ponašanju koja uključuje kompulzivnu kupnju kao način da se osjećate dobro i izbjegavate negativne osjećaje, kao što su tjeskoba i depresija. Kao i druge ovisnosti o ponašanju, ovisnost o kupnji može preuzeti ulogu preokupacije koja dovodi do problema u drugim područjima vašeg života.
Online kupovina
Sviđalo se to nama ili ne, živimo u modernom i digitalnom vremenu kad se mnoge stvari umjesto uživo odvijaju online – pa tako i kupovina. Amazon, objavljuje kako kod njih je nakon početka pandemije koronavirusa porastao broj narudžbi putem interneta. Iz udobnosti vlastitih domova i bez gužve u trgovačkim centrima, kupujemo što god nam padne na pamet. Za razliku od “pravih” dućana, ovi na internetu rade cijeli dan i mogućnost kupovine je puno veća. Međutim, dogode se situacije kada “online” kupovina krene u krivom smjeru. Ljudi se kao i u “realnoj” kupovini vrlo lako okrenu prekomjernom naručivanju stvari i kupuju sve što im dođe pod ruku.
Jedna moja ima neodoljivu želju za kupovinom a poseban fetiš joj je online kupovina. Preko interneta kupuje robu, hranu, cipele, nakit, parfeme. Učlanila se u sve grupe na društvenim mrežama koje nude različite proizvode za prodaju. Najdraža joj je grupa u kojoj se „bida“ roba ili sjeckalica za povrće. Nema veće sreće od "bidanja" kupaćeg kostima preko interneta, bez obzira ne to što joj kupaći kostim ne treba. Neprestano razmišlja o kupovini, kupuje stvari da bih popravila raspoloženje i mora kupovati sve više i više kako bih mi joj kupovina pružila isto zadovoljstvo. Ona kupuje da bi se bolje nosila sa stresom i poboljšala sliku o sebi. Obično kupuje kad je sama, loše raspoložena, nervozna, ljuta a osjeća intenzivnu sreću ili euforiju neposredno nakon kupovine koja traje jako kratko i vrlo brzo prelazi u osjećaj krivnje. Ono što kupi ubrzo izgubi svoju vrijednost i „nije nešto“. Prilikom kupovine poklona za nekog, obavezno kupuje i za sebe. Skriva stvarne cijene proizvoda i svađa se s članovima obitelji zbog potrošenog novca. A nakon kupovine i situacije „Moram u shopping“ ima snažan osjećaj krivnje. I tako u krug.
„Budite lijepi, mladi i uspješni“
Internetske prednosti poput dostupnosti, anonimnosti, pristupačnosti i povoljnosti mogu olakšati kupovinu. Online trgovine uspješno koriste i fenomen iščekivanja kako bi pojačale osjećaj kupovine. Prije dva tjedna ova moja naručila je sjeckalicu za povrće preko Internet stranice svezakucu.hr. Nakon prvog maila s potvrdom narudžbe stiglo je šest popratnih mailova. Namjera proizvođača je pojačati iščekivanje kupljenog proizvoda koji samo što nije stigao.
Razne pogodnosti olakšavaju online kupovinu, kreditne kartice, aplikacije, mogućnosti kupovanja putem kataloga ili televizije. Kupovina se svakodnevno stimulira velikom količinom propagandnih poruka „Samo nazovite na broj i proizvod stiže na vaša vrata“, „Samo jednim klikom do proizvoda“, „Brza dostava“, kroz medije se podupire fantazija ”Koliko imaš, toliko vrijediš“, „Budite lijepi, mladi i uspješni“ , „Kupite naš proizvod“… Mislila sam da sam imuna na te gluposti dok u kupaonici jedno jutro nisam ugledala „Jedinstvenu formulu za zdrav izgled vaše kože“. Nemam pojma tko je to naručio?!
"Skupite hrabrosti, suočite se s pravim problemom i potražite pomoć"
Na konzumerizam se gleda više kao na društveni fenomen nego na psihološki poremećaj koji se manifestira kompulzivnim kupovanjem. U biti, to je ovisnost kao i svaka druga. Osoba koristi stvari ne zbog funkcionalnosti nego zbog posjedovanja kao i zbog stvaranja nerealne slike o sebi. Na žalost, takvo ponašanje podržavaju mediji, reklamne kampanje, veliki trgovački centri, korporacije, banke i eksponirane javne osobe. Okruženi smo oglašavanjem koje nam govori da će nas kupovina učiniti sretnima. Političari nas ohrabruju na potrošnju kao način jačanja gospodarstva. Za neke od nas, postoji privlačnost da želimo ono što drugi imaju.
„U ovim teškim i nepredvidivim vremenima izvjesno je jedino da PlayStation 5, stiže uskoro.“ nedavno sam čula komentar u jednom društvu. Kad malo bolje razmislim, zbilja je tako, nesigurnost nam ne ide u prilog.
Skloni smo zatrpavati emocionalnu prazninu hranom, lošim odnosima, pušenjem, alkoholom pa i kupovinom nepotrebnih stvari i drugim ovisnostima. Pravo je vrijeme pozabaviti se „emocionalnim rupama“ u sebi. Skupite hrabrosti, suočite se s pravim problemom i potražite pomoć. Uz pomoć dobrog stručnjaka sprijateljit ćete se sa sobom prije nego što ste očekivali i ostaviti loše navike u prošlosti. Neće biti lako, ali moguće je. Najbolje stvari u životu su i onako besplatne.