Jadranskim morem godišnje zaplovi preko 170 tisuća brodova i brodica, a na splitski akvatorij spada više od trećine tog prometa. Cijelu tu 'gužvu' svakodnevno nadzire Lučka kapetanija Split s 15 ispostava.
Lučka kapetanija je krovna organizacija u pomorstvu, pa osim nadzora prometa, izdaje dozvole za upravljanje plovilima, brevete, vodi upisnike brodova, brodica i jahti, a jedna od najvažnijih uloga je traganje i spašavanje na moru.
S kapetanom Željkom Kušterom porazgovarali smo o ulozi ove institucije te izazovima s kojima se suočavaju u radu.
- Splitski akvatorij ima 7.200 kilometara kvadratnih mora te obalu od 1.100 kilometara duljine. Nadležni smo za ogroman prostor, od Makarske do Trogira plus otoci do Palagruže, na kojem se odvija najveći promet na Jadranu. Osim što smo nadležni za nadzor i traganje i spašavanje, imamo i odjel inspekcije, pravni odjel koji se bavi upisom brodova, brodica i jahti i odjel općih poslova. Godišnje izdamo oko 10 tisuća breveta, dvije i pol tisuće pomorskih knjižica i oko tisuću i pol uvjerenja za voditelje brodica. Ogromna količina ljudi dnevno prođe kroz ovu zgradu, to je promenada, a svima je hitno, svima se žuri. To je najteži dio posla. A kad pogledate, sve to obavlja tek 65 ljudi, koliko imamo zaposleno u Lučkoj kapetaniji Split i svih 15 ispostava.
Koliko dnevno imate intervencija traganja i spašavanja? Jeste li dovoljno opremljeni?
- Od početka godine smo imali 89 akcija traganja i spašavanja, a dnevno ih zna biti i desetak. Imamo jedan brod i pet brodica raspoređenih, kako volimo reći, u zlatni sat, tako da možemo u svakom trenutku reagirati na cijelom splitskom akvatoriju. U svakom trenutku znamo gdje su nam brodovi i s koliko ljudi i brodova raspolažemo, zaista smo tu organizaciju podigli na jedan viši nivo. Što se tiče opreme dao bih nam ocjenu 3 od 5, ali sve to kompenziramo ljudstvom. Imamo odličnu suradnju s drugim službama, a i naši ljudi su kompetentni i voljni raditi, tako da tu tricu dižemo na pet.
Imate li dovoljno ljudstva da pokrijete cijeli splitski akvatorij?
- Ne žalimo se. Kaže se u Dalmaciji "pokrij se s lancunom koji imaš". Ja bih najradije da sad mogu dobiti još 20 zaposlenika, ali s ovim što imamo pokrivamo sve. Ljudi su nam umorni, nemamo fiksno radno vrijeme, jer se na more izlazi po potrebi, imamo i akcije koje znaju trajati više dana... ali dobro smo organizirani, pa to funkcionira. S obzirom da nam se turizam, pa tako i nautički, ubrzano razvija, za očekivati je da ćemo rasti i što se tiče ljudstva i nove opreme.
Zbog čega najčešće dolazi do pomorskih nesreća?
- Najčešće se događaju kad imamo neverine, a u zadnje vrijeme česti su i požari na brodicama, što je zabrinjavajuće. Na brodovima je sve više i više elektronike, pa zna doći do iskrenja i eto požara. Na ovu količinu prometa greške se događaju, teško je to izbjeći, pa je najbitnija dobra organizacija s naše strane da možemo u svakom trenutku pomoći.
Tko vam zadaje najveće glavobolje na moru?
- Definitivno oni koji glisiraju preblizu obali, ali i prekrcaj putnika u zabranjenim zonama gdje je direktno ugrožena sigurnost kupača. I kupači znaju plivati van ograđene zone dovodeći sami sebe u opasnost, a ima i onih koji idu roniti, a ne postavljaju oznake...
Koliko ste kazni za glisiranje napisali ove godine?
- Ispisali smo 850 tisuća kuna kazni, što me nimalo ne veseli. Usporedbe radi, kroz cijelu prošlu godinu naplaćeno je 650 tisuća. To je zabrinjavajuće, jer jest da se puni proračun, ali to znači i da se broj prekršaja povećava. Na moru ima neodgovornih kao i u svakom prometu, ali nama nije cilj ispisivati kazne, nego smanjiti takve pojave.
Među ostalim nadležni ste i za inspekcijski nadzor plovila. Nedavno smo u medijima mogli vidjeti da neki kruzeri navodno ispuštaju fekalne vode kod Zlatnog rata u Bolu. Jesu li inspektori izvršili nadzor? Koliko je kazni za ispuštanje fekalnih voda ispisano u ovoj godini?
- Lani je ispisano sedam kazni za ispuštanje fekalnih voda, ali u ovoj godini zasad nismo imali nijedan slučaj. Drugo je što kupači i drugi ljudi misle da vide. I prošli tjedan smo izašli po pozivu, a ispalo je da su iglice od borova. Ja ljudima ne zamjeram, kad gledate iz daljine to stvarno izgleda kao onečišćenje, a građani odmah pomisle na naftu ili fekalije. Znaju nas pozvati i zbog cvjetanja mora misleći da se radi o onečišćenju.
Nepojmljivo mi je da ljudi koji se bave turzmom ispuštaju fekalije oko ljudi koji se kupaju. Točno se zna kad i gdje se to radi i na koji način, a inspektori stalno vrše nadzor. Stvarno smo po tom pitanju išli naprijed, ali treba stalno upozoravati i raditi na prevenciji.
Je li bilo kažnjavanja zbog onečišćenja zraka iz dimnjaka kruzera?
- Ove godine je bilo kažnjavanja, oko pet ili šest kazni. Radi se o velikim kaznama, od par desetaka tisuća kuna, ali ne samo to, zaustavljamo plovidbu, a kruzer ide na crnu listu, tako da se malo tko usudi s tim igrati.
Koliko ste općenito zadovoljni stanjem na našoj obali po pitanju nautičkog prometa?
- Mi imamo nevjerojatan kadar u pomorstvu. Mala smo zemlja, a naši pomorci plove po cijelom svijetu i iznova i iznova slušam kako se radi redom o jako sposobnim i dobro obrazovanim ljudima. Ali, danas na našoj obali plovi svatko. Ljudi iznajme brod, koriste se GPS-om... po zakonu moraju imati i karte, ali je pitanje koliko ih znaju čitati. Dovoljno vam je vidjeti kako drže nautičke trokute. Ali to je došlo u svakom poslu... Nisam ja protiv rasta i razvoja, ali treba imati neku mjeru.