Nije prošlo ni sedam dana od kad je na raskrižju ceste Ivana Pavla II u Kaštel Sućurcu poginula mlada majka u automobilu i motorist u suludom činu prolaska kroz crveno velikom brzinom, a već se dogodila prometna nesreća na istoj cesti u istim Kaštelima, samo na drugom raskrižju. Ovaj put nije bilo mrtvih.
Prometni stručnjak dr. Željko Marušić tvrdi da tzv. brzu cestu Plano - Solin trena rekonstruirati, denivelirati sedam ulaza za sedam kaštela i sve ostale ulaze zatvoriti. U sadašnjoj situaciji zalaže se za hitno spuštanje ograničenja brzine vožnje na 60 km/h, pred raskrižjem na 40 km/h uz obavezno postavljenje kamera i uspornika na svakom raskrižju.
Država ne funkcionira
- Govorio sam o tome bar sto puta. Brza cesta je najopasnija prometnica koja postoji. S motoron od 600 kubika prevrnuo je Audi A4 teškog tonu i 600 kilograma bez putnika, to je energija eksplozije ručne bombe u bunkeru. Moglo je bit pet mrtvih. S boka ih je mogao sve usmrtit. Radili su cestu kompromisno, a trebalo je denivelirati sve, da ima samo sedam ulaza. Sad se na nju može ući i direktno iz maslinika.
Ona je dokaz da država ne funkcionira. Treba je rekonstruirat na način da ima sedam petlji za sedam kaštela i sve drugo zatvoriti i gotovo. A sad kako postoji ovakva, treba spustit brzinu na 60, pred raskrižjem na 40 i postaviti kamere i uspornike na svakom raskrižju. To ne smije bit brza cesta jer se kod nas ne kažnjava izvan naselja do 10 km/h više i policija daje još 10 posto tolerancije, znači gotovo 80 km/h i nema više. Ne gubi se puno na vožnji, a znatno se povećava sigurnost. Ovo sad je katastrofa ali i najbolja školarina, oprosti mi Bože, za najmanju cijenu. Brza cesta je najgora jer se njome brzo vozi, a nema sigurnost auto-ceste. Ona ima ogromno prometno opterećenje i zaslužuje denivelaciju - jasan je dr. Marušić.
S njim se slaže i naš kaštelanski sugovornik, čovjek u godinama i s debelim iskustvom u politici. Poznaje obitelj poginule i moli za anonimnost jer - politika je kriva.
Semafor nazadak
- Brza cesta je postala kaštelanska gradska ulica. A puno puta prije se govorilo kako je tamo zaštićeni gaj, da ne može ići cesta, a doli ljudi ginu. Nije to bio problem samo prije 15 - 20 godina kad se počelo gradit, nego su zadnjih 5 godina oko brze ceste natala nova Kaštila, koliko je to naraslo i koliki je to velik promet. Hrvatske ceste su izmjerile prije dvi godine 70 tisuća vozila dnevno na ti semafor, između Sućurca i Solina. Ako ćeš kroz tunel Kozjak dovest s auto-ceste još prometa i da se to zove Novi ulaz u Split...Ovo više nije cesta nego ulica. Svaki dvor, svako polje ima izlaz na nju.
Treba denivelirat, ukinit semafore, onemogućit da Kaštelani i oni doli i oni gori idu gori - doli priko nje, samo ulicom različitog nivoa. I to je svugdje tako u svijetu. Semafor je nazadak. Semafor je bio umjetna inteligencija prije 50 godina. Hrvatske ceste moraju spasit Kaštila ako neće ukinit tunel i te gluposti. Na onom drugom sućuračkom semaforu, ne glavnom, bilo je 30 mrtvih. Već u ono vrime se znalo da ide naopako, nego je bilo daj, daj, daj... I politika odluči. Ako si protiv, onda si protiv njega.
Kad ide naopako, valjda bi trebalo štagod i promijeniti. Ne treba čekati još nesreća, još mrtvih, još crnih zastava, svijeća i vijenaca, velikih sprovoda i golemih tuga. I dok je vijest još vruća novinari će zvati stručnjake, pitati gradonačelnika, Hrvatske ceste u nadi da će se nešto popraviti.
Izljevni i uljevni traci
"Četverotračna prometnica kroz Kaštela ne spada u kategoriju brze ceste, kao što je to primjerice brza cesta Solin-Klis. Načelni plan je da se dokinu ova dva semaforizirana raskrižja, ali da se zbog potreba lokalnog stanovništva ostavi uzdužni priključak udesno s pripadajućim izljevnim i uljevnim tracima.
U sklopu razrade projektnog rješenja svakako će se sagledati i potrebe pješačkih tokova. Postupak nabave usluge projektiranja idejnog rješenja je u tijeku, te će uskoro biti poznat projektant koji će ga izraditi", rečeno je to iz Hrvatskih cesta. Prije godinu i po.
Valja kazati kako se u nas ceste planiraju desetljećima, uglavnom grade desetljeće za promet od prije par desetljeća. Je li prerezana svečana vrpca, eto je već krcata vozilima. Četverotračna cesta od Solina do Planog počela je s gradnjom 2006. godine, a završena je ili možda nije 2017. godine.
Protiv njega
Ideja da se brzo stigne s priličnom sigurnošću od Splita do Trogira je potpuno kontaminirana. Postala je obična gradska cesta s mjestimičnim seljačkim štihom jer nije problem direkt na cestu: traktorom iz polja, kombijem iz skladišta građevinskog materijala, mokrim limenkom iz autopraonice, nakrivit kiper s drvima... A Kaštela rastu, bujaju. Turizma je sve više i s gornje strane "brze" ceste. Trka je s apartmanima, vilama s bazenima. Ne smetaju ni avioni, ni tupinolomi. Samo daj, daj, daj... I tunel će isto dati. Ako si protiv, onda si protiv njega.