U Galeriji Kravata u Jelsi, u petak 15. srpnja 2022. godine s početkom u 21 sat otvara se izložba Snježane Ban. Kustos izložbe je Vanja Babić. Izložba ostaje otvorena do 7. kolovoza 2022.
Izložbom Snježane Ban nastavlja se ovogodišnji Katamaran Art, zajednički projekt Muzeja općine Jelsa i Galerije umjetnina pokrenut 2018. godine. Autor koncepta je Božo Majstorović a voditelji projekta su: Duje Dorotka, Božo Majstorović i Marija Plenković. U programskom smislu Katamaran Art je otvoren za različite generacijske, medijske i poetičke kombinacije. Projektni zadatak stavljen pred umjetnike uvrštene u program Katamaran Art 2022., a riječ je o Snježani Ban, Kažimiru Hrasti i Lorenu Živkoviću Kuljišu, koncipiranje je i realizacija radova koji će valorizirati specifični kontekst izlaganja.
Snježana Ban u svome stvaralaštvu kontinuirano ispoljava slojevitu, u poetskom smislu posve zaokruženu te autorski neprijeporno prepoznatljivu sinergiju između racionalno osviještenih i emocionalno intuitivnih umjetničkih postupaka. Spomenuta dualistički tretirana sinergija nesumnjivo generira iz autoričina po mnogočemu originalna i svim pratiteljima njezina rada dobro poznata odnosa naspram cjelokupne umjetničke fenomenologije, što ga je prije nekoliko godina detaljno razradila i potom izložbom uvjerljivo iskazala u sklopu svoje doktorske disertacije indikativna naslova Sumnja kao kreativni potencijal u suvremenom slikarstvu. Sumnja u Snježaninoj interpretaciji podrazumijeva stanovitu nesigurnost, svojevrsnu labilnu ravnotežu intelekta koja može biti zalog za otvorenu misao, a samim time i za prijemčivost naspram svježih ideja odnosno inicijativa, već u začetku, međutim, također nužno inficiranih klicama novih sumnji. Pravilno usmjerena sumnja tjera naprijed, ali istodobno i štiti od potencijalno fatalnih zastranjenja; ona je garant humanističke dinamike.
Posve na tragu takvih promišljanja (i osjećaja), Snježana realizira i svoj najnoviji izlagački istup na ovogodišnjem izdanju Katamaran Arta. Koncipirala ga je u dva dijela: jedan za interijere Galerije umjetnina u Splitu i Galerije Kravata u Jelsi, a drugi za eksterijere – galerijski atrij odnosno Trg Sv. Ivana - ispred njih. Analogno tome, izložba se na obje lokacije sastoji od dvaju prividno različitih ali poetski posve kompatibilnih komponenata, pri čemu autorica uzduž galerijskih zidova postavlja kolaže na platnu objedinjene nazivom Plovidba, dok u obližnje eksterijere smješta instalacije naslovljene Poruke u boci.
Kolaži su intimnih dimenzija, svoj nastanak duguju isključivo postupcima rezanja i lijepljenja, a tvore, zapravo, svojevrsne vertikalno usmjerene diptihe sačinjene od vizualnih i uglavnom verbalnih dijelova. Vizualni dijelovi u donjem redu prikazuju ljudske figure u pozama ljetne dokolice, svakodnevne razbibrige ili čekanja tijekom brodske plovidbe, a oni verbalni u gornjem redu sadrže kratke citate ili izdvojene misli, kako one vlastite tako i od nekih drugih, Snježani važnih autora. Naziv Plovidba izravno je, dakako, povezan s osnovnom logistikom održavanja projekta Katamaran Art, ali ukazuje i na dvojaku simboliku pojma plovidbe u smislu fizičkog putovanja osoba s jedne (donji registar) i metaforičkog duhovnog putovanja u smislu cirkulacije, razmjene i preuzimanja ideja s druge strane.
U prostor eksterijera umjetnica – već je istaknuto - smješta dvije instalacije pod nazivom Poruke u boci. I ovdje se, zapravo, radi o svojevrsnim kolažima, ali ovoga puta prostorno uvjetovanim. Kratki citati odnosno izdvojene misli uglavnom se poklapaju ili su srodni s onima iz galerije, s time da ih umjetnica "komprimira" u staklenke s jasnim aluzijama na – kao što to uostalom otvoreno i nedvosmisleno sugerira i sam naslov instalacija - odašiljanje poruka nekonvencionalnim morskim putem. Poslati poruku u boci znači odlučiti se na krajnje neizvjestan način komunikacije s posve nepoznatim potencijalnim prvotnim primaocem, a nerijetko može odražavati i romantičan čin očajnika. Pronalazak poruke u boci, međutim, gotovo u pravilu podrazumijeva mitske konotacije te predstavlja zavodljiv potencijalni uvod u neku predstojeću avanturu. Baš kao kada nenadano otkrijemo neku od stimulativnih misli ili ideja što poput poruka u boci neprimjetno cirkuliraju cjelokupnim umjetničkim obzorom.
Snježana Ban (1980., Zagreb) diplomirala je 2007. godine na Nastavničkom odsjeku Akademije likovnih umjetnosti u Zagrebu, u klasi prof. Ante Rašića te 2008. na Tekstilno-tehnološkom fakultetu u Zagrebu, smjer modni dizajn. Doktorirala je 2019. godine na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu pod mentorstvom prof. Ante Rašića i dr. sc. Blaženke Perice. Od 2007. godine zaposlena je na Nastavničkom odsjeku Akademije likovnih umjetnosti u Zagrebu. Do sada je izlagala na šest samostalnih izložbi te većem broju grupnih i tematskih izložbi u zemlji i inozemstvu. S Teom Hatadi i Antom Rašićem priredila je tematsku skupnu izložbu Retroperspektiva: Ova bi djela mogla biti... u Galeriji Prsten i PM, HDLU u Zagrebu (2016.).
Autorica je koncepcije skupne izložbe Umjetnost je sumnja održane u tri dijela tijekom 2020. godine u Lexart skladištu u Zagrebu. Nagrađena je Velikom nagradom 28. salona mladih.