Zadnjih dana vozači na relaciji Žrnovnica – Split muku muče s ogromnim gužvama koje se protežu od Vilara u Žrnovnici sve do magistrale. Glavni krivac, tvrde, jest semafor na Žminjači, kod pekare Kamen, za koji sumnjaju da je neispravan jer navodno propušta tek nekoliko vozila prije nego ponovno upali crveno. Takva situacija uzrokuje povremene višekilometarske kolone, što posebno frustrira vozače koji svakog jutra kasne na posao.
– Gužve znaju početi od restorana Rus i Kalasa prema cesti za Srinjine, a čim prođemo taj sporni semafor, promet se normalizira. U jednom kilometru puta gubimo dvadesetak minuta, kaže nam jedan od stanovnika Žrnovnice.
MO Žrnovnica: “Semafor je doveo do prometnog kolapsa”
Na problem se osvrnula i vijećnica Mjesnog odbora Žrnovnica, Tanja Soldić, koja je službenim dopisom, u suradnji s predsjednikom MO Marijom Lolićem, zatražila reakciju Županijske uprave za ceste Split (ŽUC), PU splitsko-dalmatinske, Grada Splita i Općine Podstrana. U opširnom pismu, u koje je Dalmacija Danas imala uvid, Soldić ističe kako je semafor prvotno postavljen radi “podizanja sigurnosti odvijanja prometa”, no zbog česte neispravnosti i osjetljivog senzora za brzinu postigao se potpuno suprotan efekt:
– Ovo nije prvi put da semafor nekontrolirano signalizira crveno, čak i kada nema prekoračenja brzine. Posljednja dva dana stvorile su se kilometarske kolone na svim izlazima iz Žrnovnice, a ljudi kasne na posao i djecu u školu. Sve upućuje na to da se uređaj u jednom trenutku prebaci na fiksni način rada.
Zbog radova na aglomeraciji i privremenog zatvaranja drugih prometnica, u Žrnovnici je došlo do gotovo potpunog prometnog zastoja. Problem dodatno usložnjava i skretanje prema pekari smještenoj tik uz raskrižje, pa Soldić upozorava i na povećan rizik od prometnih nesreća:
– Često vidimo da, dok su vozila zaustavljena na oba prometna traka radi crvenog svjetla, druga ulijeću iz smjera pekare. Bilo je više situacija u kojima su sudionici zamalo doživjeli sudar. Neodgovorni vozači ponekad ignoriraju crveno svjetlo jer ne vide semafor, već samo skretanje za pekaru.
Mjesni odbor Žrnovnice već je u nekoliko navrata upozoravao na prekomjerno opterećenje ove cestovne dionice, osobito otkad je promet iz smjera Omiša preusmjeren preko novog mosta, a dodatnu glavobolju predstavljaju i radovi na drugim lokalnim cestama.
Umjesto senzora brzine – senzori za sporednu cestu?
Soldić u ime mještana predlaže da se “anulira senzor brzine”, odnosno da semafor ne reagira na eventualno prekoračenje, nego isključivo na potrebu vozila sa sporednog puta. Također, još ranije su predložili da se poboljša propusnost na glavnom raskrižju D8 – Ž6142 pri skretanju u Žrnovnicu, no, prema njihovim tvrdnjama, Županijska uprava za ceste i Hrvatske ceste ostale su nijeme na te zahtjeve ili su ih odbile uz objašnjenje kako bi to dodatno usporilo promet na državnoj cesti.
– Smatramo da su upravo mjere poput kratke dopunske strelice za vozila iz sporedne ulice nužne, a ne ovakav semafor koji usporava promet do 12 km/h. Dapače, na dionici gdje se prije svega htjela osigurati sigurnost pješaka i vozila iz nepreglednih pravaca, sada imamo mnoštvo prekršaja i opasnih situacija, stoji u dopisu.
Odgovor ŽUC-a: “Pokrenut je postupak otklanjanja kvara”
Prema informacijama koje smo dobili na uvid, iz Županijske uprave za ceste Split potvrđuju kako su svjesni problema i da je “uređaj u određenom trenutku prebačen na fiksni način rada”. Navode kako su “već pokrenuli postupak otklanjanja kvara” te da će se analizirati moguće dorade semaforskog sustava kako bi se ubrzao protok vozila i smanjile gužve.
Mještane zanima zašto se s popravkom i reprogramiranjem sustava toliko čekalo, pogotovo jer ih brine što će se dogoditi kad krene intenzivnija turistička sezona. Iz MO Žrnovnica i dalje apeliraju na sve nadležne službe da se požure s rješavanjem situacije, ističući da velik broj ljudi kasni na posao i vozi se “na živce”:
– Mi jesmo za povećanje sigurnosti, ali ne na način da se kroz gužvu putuje pola sata za dionicu koja bi se inače svladala za svega minutu. Ljudima je dosta prometnog kaosa, zaključuju.
Hoće li se pronaći kompromisno rješenje i je li ukidanje “speed” senzora, dok ostane automatsko davanje prednosti vozilima iz sporednih ulica, najbolje privremeno rješenje – pokazat će naredni dani. U međuvremenu, vozačima se savjetuje dodatno strpljenje i raniji polazak kako bi izbjegli najkritičnija vremena jutarnjih gužvi.