O novom sustavu naplate cestarina u Dnevniku HRT-a govorio je Marko Ševrović iz Zavoda za prometno planiranje na Fakultetu prometnih znanosti u Zagrebu
- Ovo je dosta ambiciozan projekt, radi se o jednom tehnološki dosta zahtjevnom sustavu koji bi trebao omogućiti naplatu cestarine bez zaustavljanja kroz korištenje tzv. relacijske tarife, da plaćamo točno onoliko koliko vozimo na nekoj dionici - pojašnjava.
Ističe da je tehnologija danas na takvom stupnju razvoja da se ovakve stvari iz dana u dan razvijaju.
- Mislim da je tehnološki moguće to izvesti. No, trebat će upariti sve s obzirom na velik broj stranaca koji dolaze u našu zemlju, a kako bi se izbjegle moguće određene malverzacije. Zbog toga će trebati odrediti i boju i tip vozila. Samo prepoznavanje tablica bi trebalo funkcionirati - ističe Ševrović.
Na upit je li ovaj sustav automatskog prepoznavanja bolji od sustava vinjeta, profesor Ševrović kaže da ako se gleda tehnološki, da je ovo sličan sustav onome kakav imaju Mađari i Slovenci.
- Kod nas je razlika u tarifi, mi naplaćujemo prema prijeđenim kilometrima, a oni prema vremenu.
Sustav omogućava da se koriste i različite tarife, primjerice u sezoni ili van nje ili primjerice tijekom dana ili noći.
- Cilj je da se probaju rasteretiti autoceste u 'vršnim periodima' te da rasporedimo prometno opterećenje na 'izvanvršne periode' i to upravo kroz ovu tarifnu politiku - ističe.
Duge kolone odlaze u povijest
Ulaskom Hrvatske u Schengen, na našim su granicama sa Slovenijom i Mađarskom uoči uskrsnih blagdana napokon nestale velike gužve kakve smo gledali proteklih godina. Čekanja i kolone još su samo na naplatnim postajama na autocestama, ali i to bi do kraja iduće godine trebalo postati prošlost. Hrvatske autoceste objavile su natječaj za odabir izvođača novog, elektroničkog sustava naplate cestarine. Kada bude odabran, najbolji će ponuditelj u roku od dvije godine morati završiti cijeli projekt čija se vrijednost procjenjuje na 100 milijuna eura.
Duge kolone i čekanja na naplatnim kućicama napokon bi i kod nas trebali otići u povijest. Nećemo imati vinjete, kao primjerice susjedna Slovenija, ali vožnju svim autocestama u Hrvatskoj plaćat ćemo elektronički.
Cestarina bi se trebala naplaćivati na dva načina: putem ENC-a, ali u izmijenjenom, modernijem obliku, i putem aplikacije na mobitelu. Ona bi trebala biti povezana s našim tekućim računima. Pritom se otvara puno pitanja - tehničkih, ali i onih vezanih uz zaštitu osobnih podataka. Naručitelj projekta, HAC, detalje nam ne otkriva jer u tijeku je postupak javne nabave.
Cilj novog sustava naplate je izbjeći kolone na ulazima i izlazima sa svih autocesta u zemlji.
Novi sustav naplate cestarine temeljio bi se na slobodnom protoku s više voznih trakova, bez zaustavljanja vozila i s beskontaktnim načinima plaćanja, tako da se očekuje da bi uspostavom novog sustava promet na autocestama trebao biti brži i protočniji.
Putnici iz drugih zemalja više ne bi trebali, kao danas, čekati na ulazu na autocestu radi kupnje ENC-a, nego će aplikaciju moći aktivirati prije ulaska u Hrvatsku.
- Ako bude bolje, zašto da ne? Ali mislim da su najpametnije vinjete. Sad čitav svijet kupuje vinjete. Kupiš vinjetu, platiš za godinu dana, pa se vozi koliko hoćeš. Nema gužvi - kazao je jedan putnik.
- U svijetu svi koriste kartično plaćanje i puno je jednostavnije, i brže će biti, sigurno - smatra drugi.
No nestaju i naplatne kućice gdje samo u HAC-u sada radi 900 radnika. Novi sustav predviđa njih 600. Predstavnik radnika kaže da zbog toga neće biti otkaza.
- Svi koji su na određeno vrijeme će ostati jer imamo velik broj radnika koji nam odlaze u mirovinu. Za te dvije godine oko 320 radnika odlazi u starosnu mirovinu jer pune 60 godina - rekao je Anđelko Kasunić, predsjednik Sindikata u Hrvatskim autocestama.
No, prije svega toga, ne preostaje nam drugo nego naoružati se strpljenjem i iduće dvije godine, osobito ljeti, zbog svima poznatih prizora.