Dr.med.dent. Diana Plazonić, nova kolumnistica Dalmacije Danas, bavi se estetskom i antiage medicinom od 2010. Edukator je za hijaluronske filere i stručni suradnik tvrtke Med-Line.
Često se može čuti ta poznata uzrečica koju potvrđuju i brojna istraživanja iz područja psihologije. Naime, istraživanja pokazuju kako dojam o osobi koju smo prvi put sreli formiramo u svega 7 sekundi.
Mentalnu sliku tj. gotovo mišljenje o njoj (koje se kasnije vrlo teško mijenja), formiramo za samo 3 minute poznanstva. Uzrok tome je psihološki mehanizam kojeg zovemo primarni efekt po kojem najintenzivnije pamtimo novo iskustvo, odnosno prvu sekvencu u memoriji koju imamo na određenu temu pa tako kod svakog novog poznanstva ili iskustva formiramo na osnovu prve impresije mišljenje i stav o dotičnoj osobi ili iskustvu.
Pritisak da budemo bolji
Zbog takvog ustroja naše psihologije, tih prvih par minuta poznanstva po svojim konsekvencama nadmašuje u svom utjecaju sve ono što dolazi kasnije.
Osim toga, danas živimo u vremenima kada su društvene interakcije brojne i brze, kako u poslovnim tako i u privatnim odnosima, što još više stavlja naglasak na brzu procjenu osobe i dojam "sviđa li nam se neko ili ne?".
Zbog velike konkurencije i kompeticije povećava se pritisak da budemo bolji, uspješniji, da istaknemo svoje specifične karakteristike u moru kvalitetnih pojedinaca i ako nam nedostaje samopouzdanja ili se čini kako "nismo dovoljno dobri" to će se svakako "osjetiti " u našem govoru tijela i neverbalnoj komunikaciji.
Upravo zato što je taj prvi dojam koji ostavljamo ključan za ostvarivanje zadovoljavajućih budućih poslovnih, osobnih i romantičnih odnosa, rađena su brojna istraživanja na temu "postoje li strategije za stvaranje boljeg prvog dojma?" i "koji elementi utječu na njegovo stvaranje?"
Osam "pravila"
Zaključak je kako postoji 8 osnovnih stavki ponašanja kojih se pri novim poznanstvima treba držati:
1. Ne kasniti na dogovore
2. Adekvatno se prezentirati
3. Biti svoj
4. Imati pobjednički osmijeh
5. Biti otvoren i samouvjeren
6. Čavrljati
7. Biti pozitivan
8. Biti pažljiv i kurtoazan
Ovih osam točaka su važne i svakako će pomoći u stvaranju bolje slike o nekome, ali prva impresija je još bazičnija i odvija se u prvih par sekundi. Što u tih par sekundi nesvjesno procjenjujemo?
Istraživanja su pokazala kako čak 47% ljudi u prvom zapazi nečiji osmijeh, slijede stas, lice
atraktivnost, držanje, samopouzdanje, boja glasa, intonacija, odijevanje i sve ono što čini neverbalnu komunikaciju i govor tijela.
Zanimljiva je i činjenica kako se pokazalo da žene donose daleko bolje i točnije procjene na temelju neverbalne komunikacije.
Isto tako zanimljiv je i fenomen "Lijepo je dobro!" po kojima se atraktivnijim i mladolikijim ljudima pripisuju i veće osobne kvalitete (npr. istraživanje o procjeni političke kompetentnosti pojedinaca na temelju kratkog pregleda fotografija je pokazalo kako osobe sa skladnijim licima smatramo uspješnijima i dobronamjernijima).
Zanimljivo je kako je takav fenomen procjene "Lijepo je i dobro" prisutan i kod djece gdje je istraživanje u dobnoj skupini od 3-7 godina pokazalo korelaciju između mladolikosti i atraktivnosti te procjene kako je "osoba dobra".
Percepcija o pojedincu
Isto tako je istraživanje 2014 g. sveučilišta u York pokazalo kako je ljepota samo donekle subjektivnu i kako su skladne proporcije lica matematički mjerljive. Sve ovo pokazuje važnost izgleda i samopouzdanja za socijalnu manifestaciju uspjeh u poslu, dugotrajniji ostanak na tržištu rada, na osobne i romantične odnose.
Upravo važnost izgleda, svježine i mladolikosti na percepciju o pojedincu, kao i na njezinu(njegovu) samouvjerenost je najvjerojatniji razlog što kozmetička industrija kao i estetska medicina pokazuju kontinuirani rast, prvenstveno među ženskom populacijom, ali i sve većim trendom među muškom populacijom. Ovaj rast ne zaustavljaju čak ni ekonomske krize, tako da o estetskoj medicini i kozmetologiji možemo govoriti kao o tržištu koje je u svom kontinuiranom usponu i koje još ne pokazuje trendove usporavanja.
Fortune Business Insights kaže kako je 2018. godine globalno tržište Anti-Age medicine vrijedilo 38,62 milijarde dolara a projekcije su kako će ta vrijednost 2026.godine doseći nevjerojatnih 60,26 milijarde dolara.