Pretražujući informacije o Jadroliniji ili tražeći njihov plovidbeni red, mnogi bi se mogli iznenaditi – umjesto samo redovnih linija i turističkih informacija, internet je ove godine prepun izvještaja o nesrećama, tehničkim kvarovima i tragičnim događajima koji su obilježili poslovanje najvećeg hrvatskog brodara. Čini se da su naslovi o kvarovima trajekata, rampama koje nisu funkcionirale i incidentima s ozbiljnim posljedicama postali gotovo jednako česti kao i standardne objave o polascima brodova.
Niz nesreća, od kojih su neke rezultirale ljudskim žrtvama, bacio je sjenu na reputaciju kompanije. U proteklih nekoliko mjeseci, dvije velike nesreće izazvale su posebnu pozornost javnosti otvarajući pitanje sigurnosti i odgovornosti unutar Jadrolinije. Zbog toga smo odlučili podsjetiti na događaje koji su obilježili ovu izazovnu godinu u kojoj je flota često bila u središtu negativnih vijesti.
Od tehničkih kvarova i odgoda, do tragičnih slučajeva gubitka ljudskih života – donosimo pregled godine u kojoj je povjerenje u sigurnost na brodovima Jadrolinije ozbiljno poljuljano.
Katamaran Silba udario u lukobran u Božavi
21. studenoga 2024., oko 16 sati, katamaran Silba koji prometuje na liniji Zadar - Silba udario je u lukobran u luci Božava na Dugom otoku. Prema informacijama iz Jadrolinije, uzrok nesreće bio je tehnički problem koji je rezultirao zanošenjem plovila prema rivi.
"Putnici su iskrcani, nitko nije ozlijeđen, a uzrok problema trenutno se utvrđuje. Katamaran je u međuvremenu pomaknut i privezan uz obalu, dok čeka dozvolu za povratak u Zadar", izvijestili su iz Jadrolinije. Katamaran Silba izgrađen je 1990. godine u Australiji, a 1998. preimenovan je i pridružen Jadrolinijinoj floti. Iako je star više od tri desetljeća, katamaran i dalje igra važnu ulogu u povezivanju zadarskog arhipelaga.
Voda u trajektu Petar Hektorović
Istoga dana u ranim jutarnjim satima na trajektu Petar Hektorović otkriven je prodor mora u jedan od tankova broda. Iako su putnici i vozila na liniji Ubli - Vela Luka - Split sigurno iskrcani, situacija je privukla pažnju nadležnih službi i uzrokovala niz intervencija.
"U tanku broda uočena je manja količina vode koja nije ugrozila sigurnost putnika. Radimo na otklanjanju problema i detektiranju uzroka", objasnili su iz Jadrolinije.
Stručnjaci su potvrdili da je uzrok proboja galvanska korozija – proces u kojem dolazi do oštećenja metala uslijed djelovanja elektrokemijskih reakcija. Takve pojave nisu rijetke kod starijih plovila, a Petar Hektorović, izgrađen 1989. godine u Danskoj, pripada upravo toj skupini. Zanimljivo je napomenuti da su putnici tijekom plovidbe primijetili neobične znakove poput zaključanih WC-ova i promijenjenog rasporeda uplovljavanja, što je izazvalo dodatnu zabrinutost. Vatrogasci su na kraju ispumpali vodu, a brod će prije povratka u promet proći detaljan remont.
Nadalje, nakon nesreće je gradonačelnica Supetra Ivana Marković oštro kritizirala stanje u Jadroliniji, komentirajući niz nesreća i kvarova koji su obilježili 2024. godinu. U objavi na društvenim mrežama iznijela je niz optužbi i pitanja koja ukazuju na ozbiljne probleme u tehničkom održavanju flote najveće hrvatske brodarske kompanije.
"Ništa me više ne iznenađuje osim pokušaja da se opasne nezgode peglaju i skrivaju. Očito nešto ozbiljno ne funkcionira s tehničkim održavanjem brodova jer kako inače opravdati sve ovo?", napisala je Marković osvrnuvši se na posljednje incidente u Jadrolinijinoj floti.
Prema njenim navodima, trajekt Petar Hektorović, star 35 godina, nedavno se gotovo nasukao zbog probijenog trupa u koji je ulazilo more. Alarmni sustavi su se aktivirali, blokirajući sustav broda dok je nedugo potom katamaran doživio nasukanje zbog "tehničkih problema".
Popis problema koji se gomilaju
Marković je navela i druge slučajeve koji upućuju na kronične probleme s održavanjem i sigurnošću flote:
- Otkazale komande
- Pale i neotvorene rampe
- Probijeni trupovi
- Otkazali motori
- Učestali tehnički problemi
Uz ove optužbe, gradonačelnica se upitala gdje su izvještaji o nesrećama i tko je odgovoran za upravljanje sustavom. "Ako uopće znaju što znači riječ ‘odgovornost’", dodala je.
Posebno je oštra bila u dijelu u kojem je kritizirala način na koji se upravlja resursima Jadrolinije i državnog proračuna. "Koliko novih trajekata smo mogli kupiti za onih 10% od silnih milijardi eura svih proračuna koje su nestale pod vlašću organiziranog kriminala?"
Na trajektu Supetar pala rampa
9. listopada 2024. nekoliko minuta prije 17 sati na trajektu Supetar koji plovi na liniji Porozina - Brestova dogodio se incident s rampom. Rampa je iznenada pala, no srećom, nijedan putnik nije zadobio ozljede.
Izgrađen 2004. godine u brodogradilištu Brodosplit, trajekt Supetar prvobitno je bio namijenjen za održavanje trajektne linije Split - Supetar, na kojoj je plovio sve do 2008. godine, kada je preusmjeren na druge rute.
Iako je ovaj incident prošao bez ozbiljnih posljedica, ponovno se postavlja pitanje o tehničkoj ispravnosti plovila u floti Jadrolinije. Kompanija se već suočava s brojnim tehničkim problemima, a putnici, s pravom, sve više sumnjaju u sigurnost brodova ove državne brodarske tvrtke.
Trajekt Oliver satima plutao u Korčulanskom kanalu
Ljetni mjeseci također nisu prošli bez problema. 25. srpnja 2024., trajekt Oliver ostao je bez pogona u Korčulanskom kanalu tijekom plovidbe prema Veloj Luci, prevozeći čak 340 putnika. Kvar je uzrokovao višesatno plutanje broda na moru.
Kako su objasnili iz Jadrolinije, kvar je nastao zbog problema s izmjenjivačem topline kompresora zraka što je rezultiralo pregrijavanjem glavnih motora. "Sustav je prebačen na rezervni kompresor, čime je brod nastavio plovidbu. Žao nam je zbog neugodnosti prouzročenih našim putnicima", priopćili su iz kompanije.
Trajekt Oliver, kupljen ove godine iz Grčke, već je koštao Jadroliniju 12 milijuna eura uz dodatnih 2,7 milijuna eura za remont. Incident je otvorio pitanja o održavanju i pouzdanosti novijih plovila u Jadrolinijinoj floti.
Tragedija na trajektu Lastovo. Tri pomorca poginula u Malom Lošinju
11. kolovoza 2024. obilježen je jednom od najtežih nesreća u povijesti Jadrolinije. Na trajektu Lastovo u luci Mali Lošinj pramčana rampa pala je na članove posade pri čemu su smrtno stradala trojica pomoraca dok je jedan član posade teško ozlijeđen. Nesreća se dogodila sat vremena prije planiranog isplovljavanja broda prema Zadru. Očevici su ispričali da je rampa, teška oko 20 tona bila napola podignuta kako bi se spriječio preran ukrcaj vozila, ali je naglo popustila, uzrokujući strašne posljedice.
Vatrogasci i hitna pomoć brzo su reagirali, a ozlijeđeni pomorac hitno je prebačen helikopterom u KBC Rijeka.
"Brodu je izdana zabrana isplovljavanja dok se ne utvrde točni uzroci nesreće", izjavio je tada lučki kapetan Darko Glažar. Jadrolinija je izrazila sućut obiteljima stradalih i obećala maksimalnu podršku.
Smjena izvršnog direktora nakon serije problema
Kvar na rampi trajekta Tin Ujević
14. studenoga 2024. u poslijepodnevnim satima, točnije oko 15:30, rampa trajekta Tin Ujević koji je plovio na liniji Supetar – Split, zapela je zbog problema s hidraulikom. Iz Jadrolinije su potvrdili kako je kvar prouzročen manjim problemom na hidrauličnoj cijevi ukrcajno - iskrcajne rampe.
Svi putnici i vozila morali su biti evakuirani korištenjem druge rampe, dok je plovidbu preuzeo trajekt Marjan, omogućivši nastavak redovnog rasporeda. Iz Jadrolinije su u večernjim satima potvrdili da je kvar uspješno otklonjen te je Tin Ujević ponovno zaplovio prema Supetru u 20:30. Ovaj incident samo je jedan u nizu tehničkih problema koji su tijekom 2024. pogodili Jadrolinijinu flotu, s posebnim naglaskom na kvarove ukrcajno - iskrcajnih rampi.
Incident s trajektom Mljet u Supetru
1. rujna 2024. večernja plovidba trajekta Mljet iz Splita prema Supetru izazvala je šok među putnicima kada je rampa broda pala prilikom uplovljavanja u supetarsku luku. Prema iskazima svjedoka, voda je ušla u garažni prostor s vozilima, no Jadrolinija je to demantirala navodeći kako nije došlo do prodora mora.
Unatoč problemu, trajekt je uspio pristati u Supetru, a vozila su iskrcana koristeći drugu rampu. Idućeg jutra brod je ostao privezan u luci s otvorenom rampom, čekajući tehničku provjeru. Trajekt Mljet, sagrađen prije deset godina u pulskom brodogradilištu Uljanik, kapaciteta 616 putnika i 145 vozila, postao je simbol tehničkih izazova koji pogađaju Jadrolinijinu flotu.
Tehnički problemi s trajektom Hrvat
21. kolovoza 2024. zabilježen je incident na trajektu Hrvat koji je isplovio iz Supetra prema Splitu u 11:45. Prilikom pristajanja u splitsku luku, iskrcavanje je bilo otežano zbog problema s rampom. Putnici su se iskrcali preko druge rampe dok je posada procjenjivala ispravnost sustava.
Iz Jadrolinije su izjavili da su postupili prema najnovijim sigurnosnim uputama kako bi osigurali sigurnost putnika i posade. Tehnički problem ubrzo je riješen, a brod je nastavio s redovnom plovidbom.
Kašnjenje i kvarovi u jeku sezone
26. srpnja 2024. bio je početak vrhunca turističke sezone i taj dan je donio velike gužve i tehničke probleme u Jadrolinijinoj luci Split - Supetar. Trajekt Hrvat koji je trebao isploviti u 11:15, kasnio je zbog tehničkog kvara. Putnici su primijetili poteškoće, a neki su napustili trajekt iz straha. Situacija je stabilizirana tek oko 11:40 kada je brod krenuo prema Supetru.
Prema izjavama Jadrolinije, sustav se suočava s velikim opterećenjem tijekom ljetnih mjeseci, s više od 600 polazaka dnevno i 57 brodova u floti. Iako su tehnički problemi promptno riješeni, gužve i kašnjenja izazvali su nezadovoljstvo među putnicima.
Poseban problem predstavljala je situacija u supetarskoj luci gdje je veliki broj vozila čekao ukrcaj na trajekt za Split. Gužve su se nastavile tijekom dana, što je dodatno zakompliciralo operacije u ovoj popularnoj trajektnoj luci.
Kaos koji traži odgovore
Na kraju ovog turbulentnog poglavlja za Jadroliniju, teško je izreći išta drugo osim očiglednog – stanje u najvećoj hrvatskoj brodarskoj kompaniji obilježeno je ozbiljnim problemima. Kaos koji se proteže kroz cijelu 2024. godinu nije samo tehničke prirode; brojni politički akteri iz Dalmacije i ostatka Hrvatske već dugo upozoravaju na propuste u upravljanju, održavanju i organizaciji unutar ove kompanije.
Ključno pitanje koje ostaje jest: Koliko su putnici sigurni na trajektima Jadrolinije? Mnogi koji svakodnevno koriste njihove usluge, bilo zbog posla, škole ili turizma, s pravom se pitaju hoće li svaka nova plovidba donijeti neizvjesnost ili, još gore, potencijalnu opasnost. Je li grč u želucu postao neizbježan suputnik svake plovidbe Jadrolinijinim trajektima?
Svi se mogu složiti da je iza Jadrolinije jedna od najtežih godina u povijesti. Brojne nesreće, kvarovi i tragični gubici ostavili su neizbrisiv trag na javnoj percepciji i povjerenju putnika. Pitanje koje se sada nameće jest – može li Jadrolinija izvući pouke iz ove katastrofalne godine i pružiti odgovore u obliku sigurnijih i pouzdanijih usluga? Što nas čeka u 2025. godini – nova era stabilnosti ili još jedna godina obilježena kaosom?
Vrijeme će pokazati, ali jedno je sigurno – Jadrolinija više nema prostora za pogreške. Odgovornost za sigurnost tisuća putnika i dalje je u njihovim rukama.