Najpopularniji i najizvođeniji operni naslov La traviata, belkantističko remek-djelo Giuseppea Verdija, premijerno će izvesti Opera Hrvatskog narodnog kazališta Split u subotu 26. studenog s početkom u 20 sati. Solisti, Zbor, Orkestar i Balet HNK Split ovu će glazbenu melodramu odigrati pod ravnanjem maestra Jure Bučevića a u režiji Roberta Boškovića. Naslovnu ulogu Violette Valéry „posrnule žene“, što la traviata znači na talijanskom, utjelovit će proslavljena sopranistica Lana Kos, koja je tu ulogu već tumačila na brojnim velikim svjetskim opernim pozornicama. U ulozi Alfreda Germonta je brazilski tenor Max Jota, stalni gost splitske Opere a kao Giorgio Germont debitirat će bariton Marko Lasić.
Na osnovu drame Dama s kamelijama Alexandre-a Dumasa sina, Verdi i njegov libretist Francesco Maria Piave napravili su svevremensku, dirljivu glazbeno-scensku priču o žrtvi i iskupljenju, hipokriziji konvencionalnog buržoaskog morala, no prije svega o ljubavi. Nakon fijaska na praizvedbi 1854. u venecijanskom Teatro La Fenice, La traviata je sljedećim produkcijama osvojila srca ljubitelja operne umjetnosti. Za Verdija je ona značila veliki korak naprijed u njegovoj potrazi za izražavanjem dramatičnih ideja glazbom. U cjelokupnom sopranskom repertoaru arije iz La traviate spadaju među najizazovnije i najcjenjenije. O omiljenosti opere dovoljno govori podatak da će samo u ovoj godini biti izvedena preko 900 puta u brojnim na pozornicama u čitavom svijetu. U središtu radnje je pariška kurtizana Violetta Valéry i njena ljubav s Alfredom Germontom koje se ona, na molbu njegova oca, odriče kako bi sačuvala obiteljski ugled Germontovih. Traviata je, uz Rigoletta i Trubadura, općenito smatrana „najzrelijom žetvom talijanske romantične melodrame“ s tim da je ova opera najelegantnija i najprofinjenija među spomenute tri.
Dirigent i ravnatelj glazbenog programa HNK Split Jure Bučević o predstojećoj premijeri: „Uzdrmani koronom trebali smo naslov koji je podjednako atraktivan opernim sladokuscima i novoj publici. Budući da Split i splitska Opera gaje zavidno dugu verdijansku tradiciju, La traviata se nametnula kao repertoarni izbor kojim će i publika i ansambl Opere biti na velikom dobitku. Orkestar je u izvanrednoj formi, zbor ujednačen i razigran, a gotovo sve uloge od Germonta, Flore, Giuseppea... nose kolege iz našeg ansambla što me iznimno veseli. Uz Lanu Kos koja je u ulozi Violette naprosto besprijekorna, imamo kombinaciju koja je zasigurno dobitna. Ova produkcija izvrsno priprema teren za, primjerice, Puccinijevu La bohème u skoroj budućnosti.“
„Nova će Traviata publici ponuditi pregršt emocija, ljubavi kojom obiluje, naročito u trećem činu. Moja je ideja bila da se, osim na predivnu glazbu, oslonimo na Dumasovu Damu s kamelijama na osnovu koje je libreto napisan. U glamouru prvog čina vidimo Violettu kao već bolesnu ženu, vidimo njenu prošlost, sadašnjost i budućnost kroz igru glumice koja, također, predstavlja njezin lik. Tu je i glumac Luka Čerjan koji igra lik nazvan jednostavno On, koji se pojavljuje i na kraju predstave gdje pokazuje ono što je Violetti trebalo od samog početka. U drugom činu predstavljena je žrtva koju ona podnosi za ljubav, a u trećem činu, prizorima njenog umiranja sve je maleno, skučeno i svedeno. Predivnu Verdijevu glazbu ansambli HNK Split, solisti, Orkestar, Zbor, Balet, kao i glumci koje imamo u ovoj predstavi mogu izvesti na vrhunskom nivou“, kaže redatelj Robert Bošković koji je već sa zapaženim uspjehom sa splitskom Operom postavio zahtjevne verdijanske naslove Trubadur i Lombardijci.
Nakon briljantnog debija sopranistice Lane Kos sa samo sedamnaest godina u Mozartovoj Čarobnoj fruli u HNK u Zagrebu uslijedila je njezina velika svjetska karijera. U fokus je svjetske operne javnosti došla upravo tumačenjem naslovne uloge u Traviati u veronskoj Areni 2011. godine a tu je ulogu do sada tumačila u više od 200 izvedbi u tridesetak produkcija širom svijeta. Splitska publika dobro pamti nastup Lane Kos u prethodnoj produkciji La traviate u HNK Split 2014. godine. Uloga Alfreda jos je jedna glavna tenorska uloga u kojoj će se dokazati stalni gost splitske Opere Max Jota a kao Alfredov otac Giorgio Germont debitirat će domaći solist bariton Marko Lasić. Kao Violettu u repriznim će izvedbama nastupiti ukrajinska sopranistica OlesyaTokarenko, a kao Giorgio Germont bariton Pedro Carrillo-Perera iz Vanezuele. Flora će na premijeri biti Barbara Sumić a u repriznim će izvedbama tu ulogu tumačiti Ivona Bosančić Lasić i Đina Vučković. U ostalim solističkim ulogama nastupit će: Felipe Čudina, Vlatko Belas, Joško Tranfić, Lovre Gujinović, Mate Akrap, Matija Škiljo, Branka Pleština Stanić, Ana Malovan, Neda Pejković, glumci Mia Bujan i Luka Čerjan, Goran Velić, Mateo Đikić i Tonči Banov.
Autorski tim, pored dirigenta Bučevića i redatelja Boškovića čine: scenograf Slaven Raos, kostimograf Mladen Radovniković, koreograf Remus Dimache, oblikovatelj svjetla Srđan Barbarić, oblikovatelj videa Matej Bodrušić, zborovođa Veton Marevci, oblikovatelj tona Željko Mravak i suradnica redatelja Jelena Bosančić.