Jeste li dok se vozite ili hodate primijetili sve više digitalnih reklama koje vam privlače pozornost?
Naš čitatelj itekako je. I ne, samo to. Zbog svjetleće divovske reklame već noćima ne spava, kao ni njegova obitelj.
Josip (puni podaci poznati redakciji) koji stanuje na Dračevcu, nam se požalio kako čim padne mrak, u sobe im probija snažno svjetlo s glomaznog panoa jednog trgovačkog centra.
„Cijela soba nam blica kao da su ispred fotoaparati. Već mjesecima se ne možemo naspavati“, žali nam se čitatelj.
Svjetlosno onečišćenje
'Gigantski' svjetleći reklamni panoi, postavljeni na nedozvoljenom mjestu i prekoračenjem svjetlosnog intenziteta, osim što narušavaju vizualni identitet, ugrožavaju i sigurnost u prometu. Uz sve to, jedan su i od velikih faktora onečišćenja.
„Dosta je svjetlosnog onečišćenja u Splitu i okolici i ne samo na kopnu već i u moru gdje nerijetko posebice u zaštićenim područjima, jahte znaju osvjetljavati more, što je također zabranjeno..“, kazali su nam iz Udruga za prirodu, okoliš i održivi razvoj Sunce.
S obzirom na navedeno odlučili smo istražiti kolika je dozvoljena svjetlina reklamnih panoa te koliko ih je u Splitu ilegalno postavljenih.
Svaka jedinica lokalne samouprave izrađuje plan vanjske i dekorativne rasvjete te Odluku o komunalnom redu gdje onda navode uvjete za postavljanje
„Preduvjet za dobivanje dozvole za postavljanje reklamnog svjetlećeg predmeta, pa tako i reklamnog panoa, jest podnošenje Zahtjeva na propisanom obrascu/ Zahtjevu koji su oglašeni na web stranici Grada Splita, a isti se mogu i preuzeti na protokolu Grada Splita.
Zahtjevi se dostavljaju Komisiji za postavljanje reklamnih predmeta na rad, u zahtjevima je navedena potrebna dokumentacija za svaku vrstu reklamnog predmeta“, kazali su nam iz Grada Splita.
Za rad Komisije za postavljanje reklamnih predmeta na području Grada Splita uplaćuje se naknada od 200,00 kuna po zahtjevu za postavljanje reklamnog predmeta za samooglašavanje.
Za rad Komisije za postavljanje reklamnih predmeta na području Grada Splita uplaćuje se naknada od 500,00 kuna po zahtjevu za postavljanje reklamnog predmeta za komercijalno reklamiranje i po zahtjevu kojim se traži daljnje komercijalno oglašavanje na već postavljenom reklamnom predmetu.
Iznimno od stavka 2. i 3. ovog članka naknada za rad Komisiji se ne plaća i ne dostavlja se na razmatranje zahtjev za postavljanje reklamnih predmeta iz točki , 11. i 14. tabelarnog prikaza ove Odluke.
Rješenje kojim se odobrava postavljanje reklamnih predmeta na zemljištima i objektima u vlasništvu Grada Splita i na zemljištima i objektima u korištenju Grada Splita izdaje se na rok do pet godina, sukladno odredbama Odluke o uvjetima i načinu postavljanja reklamnih predmeta na području Grada Splita.
Rješenje kojim se odobrava postavljanje reklamnih predmeta za komercijalno reklamiranje na zemljištima i objektima u vlasništvu drugih fizičkih i pravnih osoba izdaje se na rok do dvije godine sukladno odredbama Odluke o uvjetima i načinu postavljanja reklamnih predmeta na području Grada Splita.
Rješenje kojim se odobrava postavljanje reklamnih predmeta za samooglašavanje na zemljištima i objektima u vlasništvu drugih fizičkih i pravnih osoba može se izdati bez utvrđivanja rokova sukladno odredbama Odluke o uvjetima i načinu postavljanja reklamnih predmeta na području Grada Splita.
Maksimalna jačina svjetlosti
Dozvoljena jačina svjetla reklamnih panoa je propisana Pravilnikom o zonama rasvijetljenosti, dopuštenim vrijednostima rasvjetljavanja i načinima upravljanja rasvjetnim sustavima ovisno o zoni.
„Maksimalna jačina svjetlosti recimo u zoni stroge zaštite i maksimalna u urbanim područjima komercijalnog karaktera s visokim stupnjem noćne aktivnosti nisu iste“, pojašnjavaju nam iz Udruge Sunce.
Članak 27.
(1) Oglasne ploče ili mediji za oglašavanje s obzirom na način rasvjetljavanja dijele se na oglasne ploče:
– s vanjskim svjetiljkama, obvezno postavljenim s gornje strane oglasnog panoa čiji svjetlosni tok mora završiti na površini koja se rasvjetljava
– s unutarnjim svjetiljkama i statičkom rasvjetom i
– s unutarnjim svjetiljkama i/ili dinamičkim prijenosom informacija, rasvjetom i promjenom rasvjete – (velezaslon – mega display) uz uvjet da je ULOR = 0 %.
(2) Najviše dopuštene vrijednosti svjetline (luminancije) oglasnih ploča iz stavka 1. ovoga članka s obzirom na zone rasvijetljenosti definirane u članku 5. ovoga Pravilnika propisane su u Prilogu IV.
(3) Za vrijeme svjetlostaja intenzitet rasvjete oglasnih ploča se mora smanjiti za najmanje 50 % početnog intenziteta ili ugasiti.
(4) Oglasne ploče površine veće od 20 m2 moraju biti isključene za vrijeme svjetlostaja.
(5) Oglasne ploče postavljaju se tako da ne zaklanjaju ili smanjuju vidljivost postavljenih prometnih znakova ili zasljepljuju sudionike u prometu ili odvraćaju njihovu pozornost u mjeri koja može biti opasna za sigurnost prometa.
(6) Oglasni ploče iz stavka 1. ovoga članka ne postavljaju se:
– u zoni prometnih raskrižja u naseljenim mjestima i izvan naseljenih mjesta
– na svim vrstama prometnica izvan naseljenih mjesta
– u parkovnim dispozicijama ili općenito u šumskim područjima
– u blizini vodenih tijela
– u blizini važnih skloništa i staništa strogo zaštićenih vrsta osjetljivih na svjetlosno onečišćenje i
– u zonama E0 i E1.
Udaljenost od zgrada i prometnica
Zanimalo nas je koliko svijetleći reklamni pano treba biti udaljen od prometnica i zgrada.
„Opća odredba u svezi udaljenosti propisana je navedenom Odlukom za postavljenje reklamnog predmeta – “nije dozvoljeno postavljanje reklamnog predmeta na udaljenosti najmanje 30 m od stop linije privoza na čiju se os reklamni predmet postavlja“, kazuju nam iz Grada Splita.
Članak 34.
(1) Reklamna vitrina je reklamni predmet namijenjen isticanju reklamnih poruka, u svrhu
komercijalnog reklamiranja i oglašavanja te za isticanje plakata kulturnog sadržaja, plana
grada ili drugog orijentacijskoga plana (u daljnjem tekstu : City light).
(2) City light mora biti izrađen od trajnog materijala, a može biti jednostrani ili dvostrani,
svjetleći ili neosvijetljen.
(3) City light se može postaviti na površini javne namjene i drugim zemljištima u vlasništvu
Grada Splita, na ogradnim zidovima u vlasništvu Grada Splita i u sklopu nadstrešnica za
korisnike javnog prijevoza, pod uvjetima:
-najveća dozvoljena površina jedne strane City lighta za komercijalno reklamiranje i/ili
oglašavanje iznosi 3,0 m2,
- najveća dozvoljena površina jedne strane City lighta za isticanje plana grada ili drugog
orijentacijskog plana iznosi 5,0 m2, a za isticanje plakata kulturnog sadržaja površina jedne
strane City lighta može biti i veća
Članak 42.
(1) Reklamni uređaj je svaki reklamni predmet određen ovom Odlukom koji ima mehanizam
za pokretanje predmeta ili slike (Prisma vision, Trivision, billboard, konzolni znak/logo i
slično). Napajanje reklamnog uređaja električnom energijom ne smije biti vidljivo.
(2) Reklamni uređaj i konstrukcije kao reklamni predmet zabranjeno je postavljati u zoni A
stare gradske jezgre
(1) Na području grada Splita, postavljanje reklamnog predmeta nije dozvoljeno na:
- području A i B zone stare gradske jezgre za komercijalno oglašavanje
- građevini koja se štiti kao kulturno dobro, osim pod uvjetima propisanim ovim Odlukom i uz
prethodnu dozvolu i mišljenje tijela državne uprave za zaštitu kulturne i prirodne baštine,
- krovištu objekata ili zgrada, ne odnosi se na objekte ili zgrade za koje je predviđeno aktom
o pravu građenja postavljanje
- mjestu gdje bi načinom postavljanja, dimenzijama, oblikom ili izgledom bila ugrožena
sigurnost sudionika u prometu i/ili zaklonjena postojeća prometna i putokazna signalizacija,
- mjestu gdje bi načinom postavljanja, dimenzijama ili oblikom bilo onemogućeno održavanje
zelenih i drugih površinama javne namjene.
- postojećim prometnim znakovima, semaforskim stupovima i semaforskim uređajima.
Članak 7.
(1) U zoni raskrižja (između pješačkih prijelaza) te u zelenom razdjelnom pojasu prometnice
nije dozvoljeno postavljanje reklamnog predmeta.
(2) Iznimno od odredbe stavka 1. ovoga članka, dozvoljeno je postavljanje reklamnog
predmeta na pročelju građevine unutar zone raskrižja, te reklamnog predmeta u zelenom
razdjelom pojasu prometnice uz prethodnu suglasnost tijela nadležnog za poslove prometa.
(3) Reklamni predmet koji se postavlja okomito na os prometnice potrebno je postaviti izvan
zone raskrižja.
(4) Iznimno od odredbe stavka 1. ovoga članka, reklamni predmet koji se postavlja na stup
javne rasvjete dozvoljeno je postaviti neposredno izvan zone raskrižja.
Koliko je u Splitu svjetlećih reklamnih panoa?
Iz Grada doznajemo koliko je u Splitu postavljenih svjetlećih panoa.
„Ukupno je 304 izdanih aktivnih odobrenja za svjetleće reklamne predmete koji uključuje i odobrenja za reklamne panoe“, kazuju nam, a potom nam otkrivaju koliko je od početka godine bilo utvrđenih nepravilnosti kod postavljanja.
„Komunalno redarstvo Grada Splita je uklonilo od 1.siječnja 2024 godine do danas 224 reklamna predmeta (188 reklama osvijetljenih i ne osvijetljenih reklama koje su se nalazile okomito na fasadama objekata i 36 komercijalnih reklamnih panoa, plakata i ostalih reklamnih predmeta) te je izdano ukupno 53 mandatne kazne i prekršajna naloga“, navode iz Grada Splita.
Što u slučaju kada tvrtka reklamni pano postavi na objekt u vlastitom vlasništvu, baš kao onaj zbog kojeg naš čitatelj noćima ne spava?
„U slučaju postavljanja svih reklamnih predmeta na objekt u privatnom vlasništvu odredbe propisane Odlukom vrijede i u takvim slučajevima, a za kontrolu je nadležno komunalno redarstvo“, zaključuju iz Grada.