Za sebe kaže da je moto avanturist. U nepunih sedam godina sa svojim BMW-om je prevalio 300 tisuća kilometara. Posjetio je pet kontinenata i preko 100 država, a na tu temu je napisao knjigu "300 000 kilometara moto avanture" koja je vrlo popularna i čitana na moto sceni diljem zemlje.
Naravno, riječ je o splitskoj moto legendi i predsjedniku "BMW Moto kluba Dalmacija" Željanu Rakeli.
Kroz ugodan i vrlo emotivan razgovor u impresivnom prostoru njegovog kluba dohvatili smo se brojnih tema.
Zanimalo nas je kako bi on spriječio brojne tragedije motorista na dalmatinskim, ali i općenito hrvatskim prometnicama. Kako ne bi sve ostalo na riječima i suhoparnoj štoriji, Rakela se 'uhvatio' posla te nam je otkrio da mu je plan provesti projekt koji će spriječiti negativni trend i sve veći broj poginulih motorista na našim prometnicama.
O čemu se konkretno radi, ispričao nam je u nastavku intervjua.
Puno motociklista gine na našim prometnicama. Je li istina da negativan trend bilježe i dalmatinske županije i zašto je to tako?
U zadnje vrijeme smo svjesni da sve više motorista gine na hrvatskim, ali i dalmatinskim cestama. Svjedoci smo brojnih tragedija i u Splitsko-dalmatinskoj županiji. Logično je da ovdje kod nas ima više nesreća. U Dalmaciji je puno više sunčanih dana i motoristi koriste priliku kako bi uživali u vožnjama. Nažalost, često adrenalinski užitak preraste u tragediju.
Također, logično je i da ovdje ljudi više kupuju motore, nego na nekim područjima gdje tijekom godine obiluju hladniji dani, niže temperature i česte padaline.
Ipak, prema najnovijim statistikama na cestama češće ginu stariji vozači. Kako to komentirate obzirom da se uvijek i često spominje činjenica da je cesta 'odnijela' mnogo više mladih života?
Stalno govorimo o nekakvim statistikama. Smatram da su loše i vrlo su zabrinjavajuće. Često čujemo kako u posljednje vrijeme više ginu stariji vozači, puno više od mlađih. Pa se često postavlja pitanje, kako je moguće da je takva statistika u nas.
No, volim reći da je statistika jasna, ali ne daje nam pravu sliku. Naime, mnoge zrele osobe i ljudi u četrdesetim godinama tek tada kupe motor. Oni, iako su stariji, ne znači da su iskusni. Nije dovoljno voziti jedan skuter po gradu i smatrati se dovoljno iskusnim za vožnju jakog motora.
Tako da, statistički gledano kada takav vozač strada u prometu, on se smatra starijim vozačem, no to nije istina. On je za mene isto mladi i neiskusni vozač, jer je on taj motor kupio tek nedavno i neiskusan je sjeo za upravljač.
Imate bogato iskustvo, prošli ste tisuće i tisuće kilometara na svom omiljenom motoru. Jeste li ikad doživjeli prometnu nesreću?
Znam kako je doživjeti prometnu nesreću. Imao sam nekoliko teških prometnih nesreća, proživljavao sam i prijelome, svega je tu bilo. Od 2006. godine do danas sam prešao preko pola milijuna kilometara. Imam veliko i bogato iskustvo i mogu reći da uživam respekt moto scene. Smatram da sam taj respekt zaslužio, to se ne može niti naslijediti, niti kupiti, to morate zaslužiti. To sve sam zaslužio kroz svoje rekorde, prijeđene kilometre.
Često za sebe kažete da vam je draža daljina od brzine. No, ne razmišljaju svi kao vi, mnogi mladići se žele dokazivati i kupuju jake motore. Koji je razlog brojnih tragedija na motorima?
Čovjek sam kojeg više zanima daljina, nego brzina. Međutim, postoje i vozači koje samo interesira brzina. Znam jako puno mladih momaka koje interesira samo brzina, kupuju vrlo jake motore koji su dosta pristupačni i danas više nisu previše skupi. Moram vam reći, ti motori su jako opasni, voze ih mladi momci koji su puni adrenalina, žele se dokazivati i oni se ovdje kod nas nemaju gdje 'ispuhati'.
Kod nas nije dovoljno dobra prometna infrastruktura i mladi momci ne mogu zadovoljiti svoje potrebe. Puni su želje za dokazivanjem, traže svoj gušt u svemu tome. No, često se u cijeloj toj priči dogodi tragedija. Greška koju napravite na motoru može biti kobna, vozači zadobivaju teške tjelesne ozljede, neki od njih ostanu i invalidi, a mnogi nažalost izgube život i poginu.
Kako spriječiti prometne nesreće i tragedije koje se gotovo svakodnevno događaju?
Već sam razgovarao s gospodinom Antom Šošićem, dožupanom Splitsko-dalmatinske županije. On nije jedini, razgovarao sam s još nekoliko nadležnih i stručnih osoba. Naime, predložio sam im da u Splitsko-dalmatinskoj županiji napravimo jedan poligon ili stazu na kojoj će se mladi usavršavati. Nešto će dodatno naučiti i proći će naprednu školu. Tim ljudima moramo dati infrastrukturu gdje će se oni 'ispuhati', a osim toga, naučit će voziti motor na jedan siguran način. To je u ovoj priči najbitnije.
Ponavljam, mi u Dalmaciji nemamo dobru prometnu infrastrukturu. Vi ako želite voziti neki malo snažniji motocikl, morate otići u Novi Marof ili na Grobnik. To je za nas Dalmatince dosta nepristupačno i daleko. Veliki su to troškovi. Ljudi nemaju alternativu, te onda svoju energiju i strast 'ispucaju' na dalmatinskim prometnicama, a onda i često ginu. Smatram da se s edukacijom može puno postići. Takve projekte i inicijative moramo početi što je moguće prije.
Osim što su najugroženiji, motoristi su često i nepoželjni za mnoge vozače. Je li istina da ih se često smatra i predbacuje im se da su 'divljaci na dva kotača'?
To me jako smeta. Neki smatraju da su motoristi obični divljaci. To nije tako, sve više motorista je na cesti i mnogi se odlučuju za kupnju istoga. Moto turizam je kod nas sve snažniji, imamo prekrasnu prometnu dionicu D8 (Jadransku magistralu) koja je u brojnim časopisima proglašena kao atraktivna i uzbudljiva, čak možda najljepša u Europi. To ne smijemo zanemariti.
S druge strane, apeliram i na vozače osobnih automobila. Oni se moraju naviknuti na nas i na prometni suživot s nama. Ne možete se ponašati kao da živite u Sibiru gdje neće susresti niti jednog motorista. Živimo na Mediteranu i normalno je da na cestama ima jako puno vozača motora.
Istina, malo se i popravljamo. Stalno i svakodnevno vozim motor, i u posljednjih desetak godina sam primijetio da su neki ljudi počeli drugačije shvaćati motoriste u prometu. Vidim da ih često propuštaju, pomaknu se kada god mogu i puste tog motorista. No, uvijek postoje bezobrazni vozači koji namjerno ne žele propustiti motorista. Svega sam se nagledao u prometu, tako da, ništa mi više nije čudno.
Apeliram i s druge strane na motoriste. Nas ima jako puno i normalno je da mnogi motoristi kvare naš imidž sa svojim divljanjem i kršenjem prometnih propisa. Ali mislim da ne trebamo generalizirati i govoriti da su svi motoristi isti divljaci.
Osnivač ste i predsjednik "BMW Moto kluba Dalmacija", koji vrijedni rezultati vas krase i što ste doprinijeli da bi se ova supkultura što bolje i pozitivnije promovirala u Dalmaciji, Hrvatskoj, ali i svijetu?
Postojimo već 12 godina. Bilo smo na puno utrka, sudjelovali smo u akciji D8 gdje smo doveli 1.000 motorista u Split. To su veliki projekti i mogu s ponosom reći da do sada nemamo niti jednu smrtno stradalu osobu iz kluba. Imamo samo četiri ozlijeđena, ali napominjem, iza nas je tisuće i tisuće prijeđenih kilometara. Svi ti ljudi su imali blaže ozljede i vratili su se vrlo brzo na motor.
Rezultati nas krase, a oni dolaze samo dobrom edukacijom koju u klubu često provodimo. Razgovaramo međusobno i razmjenjujemo iskustva. Ja bih sada želio volonterski sva svoja iskustva prenijeti i na sve ostale sugrađane koji žele doći i poslušati nas u "BMW Moto klub Dalmacija". Cilj mi je sadašnje i buduće motoriste naučiti te im dati potrebno znanje. Radili bi edukativne vožnje, vodili bi računa o praksi. S time bi koliko-toliko pomogli moto sceni, a tako ćemo spriječiti ove negativne statistike i česta stradanja koja se događaju.
Što bi ste konkretno voljeli napraviti da bi se što pozitivnije promovirala moto scena, što na sve to kažu visoke institucije?
Volio bih da se u cijelu ovu priču uključi država i Splitsko-dalmatinska županija. Jer ako opet pogine neki mladić na motoru to je veliki gubitak za sve nas, za sve ljude. Tada je već kasno i nema povratka.
Za ovo se jasno zalažem. Želim da ovo bude moj životni projekt, da na području Splitsko-dalmatinske županije napravimo jedan centar gdje bi ljudi učili voziti motor u sigurnim uvjetima.
Spomenuli ste da je za motoriste izuzetno popularna Jadranska magistrala, smatrate li da je ona infrastrukturno dovoljno sigurna za motoriste?
Jadranska magistrala je predivna prometnica. Zavoji su predivni, pogled je savršen, međutim sigurnosne ograde na cesti nisu dobre. Zaštitne ograde su konstruirane tako da bi spriječile osobni automobil da ne upadne u provaliju. Ograde su često pogibeljne za motoriste. U slučaju izlijetanja iz zavoja, naše tijelo se kreće po asfaltu i mi dolazimo do te ograde ili prepreke i stupići ograde motoriste doslovno iskasape i oni tako ginu ili ostaju trajni invalidi. Trebalo bi staviti bolju ogradu koja će se udvostručiti volumenom. Takva ograda će puno bolje štititi motoriste od sigurne smrti.
Vaš klub svake godine sudjeluje u brojnim akcijama kroz koje apelirate vozače na oprez. Koliko sluha za vaše ideje i projekte imaju nadležne institucije koje bi trebale popraviti prometnu infrastrukturu, ali i podržati projekt edukacije motorista?
Svake godine moj klub i ja surađujemo s HAK-om i s policijom i ove godine smo aktivno sudjelovali u akciji "Smanji brzinu, uživaj u litu". Razgovarao sam i s predstavnicima Hrvatske gospodarske komore i SD županije i Grada Splita. Svima njima se svidjela moja ideja edukacije. Želim i kroz ovaj članak sve potaknuti i ukazati na problem. Vrijeme je da se pomaknemo s mrtve točke.
Moramo se pokrenuti. Doživio sam tešku prometnu nesreću, imao sam više prijeloma, morao sam ponovno učiti korake. Čovjek sam koji je sve to proživio i imam taj posebno nelagodan osjećaj kada čujem da je netko nastradao. Jako teško podnosim kada čujem da je netko poginuo u prometu i to shvaćam kao svoj "osobni poraz". Ja volim svakog motorista, svi oni su mi divni ljudi i kada čujem da je neka obitelj izgubila svoga oca, svoga sina... to me posebno pogodi. Želim pomoći zajednici da takvih tragedija bude što je moguće manje.
Godinama se borite i educirate motoriste. Imali ste suradnju i s jednom autoškolom, recite nam, jesu li ta predavanja urodila plodom? Vidite li pozitivne pomake?
Mogu reći da je to urodilo plodom. Imali smo jako veliki odaziv i svaki kandidat koji je dolazio na predavanja besplatno je dobio moju knjigu koju je financirala autoškola. Radili smo i na praktičnom dijelu, družili smo se, išli smo i na ručkove. Bilo je to dosta dobro i plodonosno i želim isto tako nastaviti raditi i ovdje, u prostorijama svoga kluba.
Već ste rekli da Jadranska magistrala (ipak) nije idealna i često je za motoriste pogibeljna. Jeste li im preporučili da se 'okušaju' na pravim stazama, kojih nažalost nema puno u Hrvatskoj?
Naravno. Čak sam puno puta ljude iz Splita vodio na stazu na riječki Grobnik. Učili smo ih školu sigurne vožnje. Međutim, mnogim našim ljudima je to dosta teško, daleko je i financijski im nije dostižno. Mislim da bi mi mogli raditi još bolje stvari ovdje u Dalmaciji. Imamo puno bolje vremenske uvjete, najbolje u Hrvatskoj. Zato se i zalažem da počnemo educirati ljude te da napravimo našu stazu u Dalmaciji koja će biti nadohvat ruke našim ljudima. A opet, nešto će i naučiti. Ako to uspijemo, sigurno ćemo smanjiti broj poginulih na našim prometnicama.
Naša policija? Smatrate li da rade dobar posao, ostavljaju li oni kod vas 'pozitivan' utisak?
Svakako i više od toga. Moram ovim putem pohvaliti policiju. Dosta akcija su odradili i ne provode izričitu represiju prema vozačima motora. Mislim da se kaznama ništa neće postići, to nije rješenje, represija nije rješenje. Tako da, smatram da policija radi dobar posao i drago mi je da provode važne edukacije koje su izuzetno bitne za vozače. Svaka im čast na tome, nije im lako, ali rade dobar i hvalevrijedan posao.
Vaša poruka za kraj, što biste još željeli poručiti kolegama motoristima, osobito mladićima koji tek sjedaju za upravljač opasne i brze 'makinje'?
Pazite, i ja sam bio mlad vozač i u tim godinama kad sam ja vozio nitko mi nije mogao prenijeti neko iskustvo. Došla su malo drugačija vremena, puno ljudi danas 'živi i diše' za putovanja na motoru, to je postala jedna nova i puno modernija kultura.
Ljudima želim poručiti da voze motor, ali da ga voze oni, a ne da motor vozi njih. Nemojte podcjenjivati snagu motora, maksimalno koristite zaštitnu opremu. Ja uvijek kažem da postoje vozači koji su pali i koji će tek pasti. Kada dođe red na tebe, postavljat će se puno pitanja, a najbitnija će u tom trenutku biti brzina, ali i oprema koju nosiš na sebi. Morate imati dovoljno zaštitne opreme. Ne sjedajte za upravljač ako ste konzumirali neke opijate ili alkohol. Jako smo ranjiva skupina i greške na motoru se najčešće plaćaju životom.
Koliko su plemeniti, pokazuju kroz humanitarne akcije...
Podsjetimo, "BMW Moto klub Dalmacija" osnivača Željana Rakele često sudjeluje i u brojnim humanitarnim akcijama za najugroženije i potrebite.
Kroz naredna dva mjeseca će organizirati humanitarnu akciju "Đir za Petrinju" gdje će motoristi iz Splita i Dalmacije prikupljati novčane priloge za potresom razrušeni grad. Već tradicionalno će biti sudionici i "Bradate aukcije".
U toj akciji će se prikupljati novčani prilozi za Odjel onkologije KBC-a Split, a osim toga, svake godine u prosincu posjete splitski Centar za rehabilitaciju "Samaritanac". S njihovim korisnicima se druže, kupe im sve što im je potrebno, izvedu ih u grad na fritule, jer kako nam kaže Rakela, i oni moraju osjetiti duh, mir i ljubav božićnog vremena.
Pjesma za omiljenog Rakelu...
Vrijedi napomenuti da su članovi BMW MK Dalmacija za svog predsjednika i našeg sugovornika napisali i prigodnu pjesmu koja je svjetlo dana ugledala prije nešto više od pola godine. Tekst je napisao Nikša Kasljević, otpjevao je Pero Pilić, a članovi "Bravo banda Split" su uglazbili ovaj moto hit.