Još prošle godina globalna potražnja za matchom izazvala je neviđeni pritisak na japansku industriju čaja, a velika je vjerojatnost kako bi se takva situacija mogla ponoviti. Naime, šuškalo se o nedostatku matche još od prošle jeseni, kada su poznate tvrtke za čaj Ippodo Tea i Marukyu Koyamaen po prvi put najavile ograničenja na kupnju matche. Turisti i lokalni potrošači našli su se u čudu kada su shvatili da su njihovi omiljeni proizvodi rasprodali, a problemu se čini se ne nazire kraj, prenosi Jutarnji list.
Berba čaja 2025. godine, koja će početi oko travnja, obnovit će zalihe i donijeti privremeno olakšanje - no, to neće biti dugoročno rješenje. Potrošnja matcha čaja, osobito na međunarodnoj razini, "dostigla je rekordnu visinu prošle godine”, rekao je Fumi Ueki, čelnik odjela Leaf Brand Group, podružnice Ito Ena, najveće japanske tvrtke za proizvodnju čaja, za The Japan Times.
Ako se trend nastavi, japanska industrija čaja morat će napraviti određene promjene kako bi pratila potražnju.
Iako je potrošnja zelenog čaja u Japanu opala u posljednjim desetljećima, ostatak svijeta pije više matche nego ikad prije. Prema podacima Ministarstva poljoprivrede, šumarstva i ribarstva (MAFF), Japan je 2023. godine proizveo 4.176 tona matcha čaja - gotovo trostruko više nego 2010. godine. A u posljednjih pet godina situacija je postala poprilično zanimljiva kada je tržište u pitanju: sada se više od polovice matcha čaja izvozi.
Mnogi stručnjaci iz industrije slažu se da je rastući interes za zdravijim načinom života, potaknut pandemijom, jedan od najvažnijih faktora kada je u pitanju nagli porast popularnosti matcha čaja.
"Proveli smo istraživanje među stranim posjetiteljima Japanu u našim robnim kućama i otkrili da su zainteresirani za zdravstvene koristi matcha čaja", kaže Ueki. "Čini se da ljudi piju matchu ne samo zato što ima dobar okus, već i zato što očekuju da će biti zdravi. Vjerujemo da, ako možemo izvan granica promovirati zdravstvene koristi matcha čaja, možemo i očekivati još veću globalnu potražnju za njim."
Još jedan faktor je i porast sadržaja na društvenim mrežama vezanih uz matchu, što je otvorilo nova tržišta u područjima gdje prije nije bila poznata.
Ako svijet želi više matche, zašto je jednostavno ne proizvesti više, pitate se? Nažalost, rješenje nije tako jednostavno.
Postoje dva dijela proizvodnje: uzgoj listova i njihovo mljevenje. Oba dijela imaju ograničenja koja se ne mogu lako ili brzo povećati.
U Japanu tako nije nužno problem nedostatak prostora za uzgoj više čaja s obzirom da bi proizvođači mogli osigurati više zemlje za sadnju. No, grmovima čaja treba do pet godina da narastu, tako da, iako bi poljoprivrednici sada mogli proširiti svoja polja, to ne bi odmah riješilo problem s nestašicom.
Uz to, možda je najvažniji faktor koji ograničava proizvodnju matcha čaja nedostatak poljoprivrednika - podaci MAFF-a pokazuju da je njihov broj pao s više od 53 tisuće u 2000. godini na samo 12.353 dva destljeća kasnije. Mnogi poljoprivrednici čaja stare, a često nitko mlađe generacije nije voljan preuzeti posao, što rezultira napuštanjem nekih farmi čaja. Poznato, zar ne?