Opći kaos na Matejušci koji vlada proteklih godina, s većim brojem gostiju, povećava se iz dana u dan. Koncesiju koju još od 1948. godine ima ŠRC Lubin, svakodnevno uzurpiraju kojekavi skuteri, brodice i gliseri kojima je pristup ovom dijelu Matejuške- zabranjen.
No, sudeći po zadnjim informacijama koje smo dobili, kaos bi uskoro mogao biti stavljen pod kontrolu.
Damir Perić, predsjednik ŠRC Lubin, za Dalmacija Danas je kazao da kroz jutro na Matejušci vlada potpuni nered. Vežu se i isplovljavaju, kupe goste i odvoze ture po otocima, a nisu rijetki ni stranci koji se s brodom privežu na svako slobodno mjesto koje ugledaju iako vez nije njihov.
Lubin nema instrumente kažnjavanja
- Svaki dan ovdje dođe najmanje 50 brodova. Mi im ne možemo ništa jer nemamo instrumente kojima bi ih kaznili. Jedino što bih ja mogao, uz čuvara kojeg smo postavili da dežura, jest da zovem pomorsku policiju svaki dan po nekoliko puta. Ja ih mogu zvati, a hoće li mi oni izaći na intervenciju 50 puta na dan? - pita se Perić, te dodaje kako su oni iz Lubina naglašavali i Gradu i Županiji kako se treba komercijalizirati sporni dio rive od 18 metara, te ga dati na korištenje "malim brodarima", odnosno ljudima koji se bave nautičkim turizmom.
Iako je ta ideja naočigled zvučala dobro, ona se ne može ispuniti jer kako su im i rekli pravnici iz Županije, ona se krši sa Zakonom o športskim lučicama.
Ilegalno korištenje sportske luke
Gospodarsko korištenje sportske luke, ukoliko se ne izmijeni dio zakona, u ovom slučaju nije dopušteno, no ona se itekako gospodarski koristi. Ilegalno.
Perić navodi i kako su proteklih godina sjeli za isti stol s predstavnicima Županije, Banovine, Lučke uprave i Lučke kapetanije i tražili da se iznađe rješenje za nautički turizam, odnosno da se ljudima ustupi jedan dio obale na kojemu će moći djelovati. Rješenje nisu iznaši jer je cijena bila previsoka, tvrdi Perić. Pa su se tako zbili u 18 kvadrata koji su pod koncesijom Lubina jer Županija i Grad nisu iznašli rješenje za obavljanje ove djelatnosti.
Također, Perić navodi kako razumije ljude koji rade, koji se bave nautičkim turizmom, ali je ljut jer im se nije ustupio neki drugi prostor.
- Prije nego je započela sezona svi iz "Udruge malih brodara Grada Splita" sa mnom su potpisali dokument u kojem se navodi da ne smiju biti vezani tu. Potpisali su apsolutno svi jer su se nadali da će im se u međuvremenu dati drugi dio obale. Međutim to se nije dogodilo- kaže Perić. Na naše pitanje zašto su onda još uvijek tu, Perić je odgovorio - A gdje će? Gdje, kad nemaju gdje?
Predsjednik ŠRC Lubin navodi i kako on nema instrumente kažnjavanja, te kako ne može ići od jednog do drugog i tjerati ih ili se tući s njima. Kaže kako je Grad, a i Županija, potpuno nespremno dočekala nautički turizam i da se unatoč brojnim inspekcijama koje svake godine prolaze ovim područjem, kaos i dalje nastavlja.
Grad nema Plan upravljanja
U međuvremenu smo kontaktirali županijskog pročelnika za turizam i pomorstvo, Stipu Čogelja koji nam je kazao da jet skijevi koji su na području koncesije ugrožavaju i sigurnost plovidbe tako da je i Lučka kapetanija "na rubu živaca".
- Kapetan je nedavno rekao da će izdati zabranu uplova kada se vršio inspekcijski nadzor , a kako je sad sezona i ovi su se već svi uzbudili, jedino rješenje koje može biti doneseno je plan upravljanja pomorskim dobrom. Odnosno predvidjeti lokaciju na dijelu Matejuške koji nije pod koncesijom, te ga dati na korištenje malim brodarima- kazao nam je Čogelja. Razlog zašto plan još nije donesen, jest taj što je Split duže vrijeme bio bez gradonačelnika.
Dio koji bi se mogao ustupiti ljudima koji se bave nautičkim turizmom jest onaj od Ambasadora do početka Zapadne obale ili mali dio uz Rivu od početka Matejuške do početka dijela koji je pod Lučkom kapetanijom.
O tome će se, kaže Čogelja, raspravljati u rujnu.
Na naše pitanje o sastanku na kojemu su tražili dio obale da im se da na upravljanje, Čogelja kaže da ne zna ništa jer su to vjerojatno tražili u prošlom mandatu.
– Od nas to ne mogu ni dobiti. Lubin ima suglasnost pod koncesiju, ali u onim djelatnostima koje oni obavljaju, dakle sportskim djelatnostima - pojasnio nam je.
Jedino rješenje je da se dobije koncesijsko odobrenje kroz plan upravljanja pomorskim dobrom za iznajmljivanje brodica i jet ski-jeva.
- Problem je što Grad Split još nema plan upravljanja , tako da se uskoro sprema sastanak s Lubinom, Gradom Splitom i Kapetanijom, da se iskoordiniramo jer su tu počele nicati i nekakve bove. Nered je i katastrofa. Morat ćemo napraviti sastanak - kazao nam je Čogelja.
Kapetanija izdaje zabranu
U međuvremenu smo provjerili je li došlo do navedenog sastanka, ali nam je Županijski pročelnik kazao kako im se iz Udruge malih brodara nitko nije obratio, te su ih oni osobno kontaktirali i kazali im da moraju napustiti područje koncesije.
- Lučka kapetanija izdaje zabranu, stisnut ćemo ih da napuste spomenuto područje - kazao nam je Čogelja.
Sada ostaje raditi na rješenju za buduće sezone, obzirom da se trenutna približava kraju. To rješenje dogodit će se kada se na sjednici usvoji Plan korištenja i preko tog plana se izdaju koncesijska odobrenja za onoliko lokacija koliko Grad predvidi.
- Opet će biti problem jer će biti puno zainteresranih, a neće biti toliko mjesta, tako da će se morati smisliti neka vrsta natječaja. Vi po pravilniku i Zakonu morate ograničiti broj, a tko ponudi najveću cijenu dobit će. Jedino tako možemo pokušati stati u kraj ovome- kazao je Čogelja, te za kraj poručio kako bi najlogičnije bilo da je cijeli bazen Trajektne luke i Zapadne obale pod Lučkom Upravom, pa bi se to onda lako moglo naplaćivati i uređivati.
- Ali kad nije, moramo se pokušati snaći u ovom neredu - kazao je Čogelja. Ako je suditi po zadnjim informacijama o zabrani i napuštanju područja koncesije, nered bi se uskoro mogao i raščistiti.