Kako etnologiju pretočiti u glazbenu umjetnost? U vrijeme mainstream glazbe i trendova teško je pronaći melodiju koja priča priču nekih davnih vremena.
Tradicije Zagore, Poljica, ali i cijele Hrvatske stoje zapisane u nekoliko tonova koji se godinama pjevaju i tako prizivaju u stvarnost duh nekih starih vremena. Na tu temu smo razgovarali sa glazbenikom i osnivačem benda Kries, Mojmirom Novakovićem. Glazbom se bavi već dvadesetak godina, a kako kaže i dan danas kad se popne na pozornicu nauči nešto novo.
Spomenuo se motiva iz narodnih pjesama koji zapravo objašnjavaju prirodne cikluse kroz usmenu predaju. To su motivi svetaca, slavenskih junaka i bogova te dolasci i odlasci koji su bili metafora za godišnja doba. Osim toga, razni toponimi su rezultat folklornih priča koje su bile u tom kraju.
"Mene ne zanimaju puno detalji priča, više promatram kroz pjevanje što su ti ljudi osjećali i vjerovali", kazao je.
Napravili su glazbu za nekoliko filmova od kojih je najpoznatiji 'Konjanik' Branka Ivande. Soundtrack filma je sa albuma 'Ivo i Mara' koji se temelji na hrvatskoj mitološkoj predaji.
Sama etnologija je složena disciplina koja elemente povlači iz raznih čimbenika, ali ono što je važno je očuvanje tradicije i baštine koja postoji zapisana samo u melodijama.
Etno glazba Mojmira Novakovića evocira neka prošla vremena koja povezuju čovjeka s onim odakle dolazi. Kako kaže i na međunarodnim koncertima publika osjeti pradavnost tonova koje prenosi, a svoju inspiraciju pronalazi u pričama iz cijele Hrvatske, ali i šire. S obzirom na opseg etnologije na razini Europe i svijeta, odabrao je kako kaže područje Poljica i Zagore kao središte svoje pažnje.
Svaka kultura u svijetu nosi vlastitu usmenu tradiciju
Rodom je iz Bročanca u Imotskoj krajini, a živi i radi u Splitu. Član je benda Kries s kojim putuje po Europi i svijetu, a najdraže mu je kako kaže svirati na Gradini u Solinu gdje svake godine imaju koncert, a slijedeći je na ljeto 2024. godine.
Njegova fasciniranost etnologijom ovoga kraja potječe od mladih dana kada je sa prijateljem istraživao glazbenu tradiciju Zagore, a bogati stvaralački opus je oda skrivenom svijetu folklora. Oduševljeno nam je pričao o melodijama iz Grčke i Mediterana koje smatra izvorom raskoša hrvatske tradicije posebice Dalmacije. Dotakao se i Irana i raznih instrumenata koji svojim tonovima bude neka davna vremena.
"Cijelo to dinarsko područje pjeva samo tri tona, ali u ta tri tona je smješten cijeli svijet", kazao je zadivljen glazbenim čarolijama dinarskog područja. Postoje i narodi koji pjevaju samo jedan ton, ali ono što je važno je što se krije iza tih melodija.
Svaka kultura u svijetu nosi vlastitu usmenu tradiciju koja počiva na melodijama. Prenosi se s koljena na koljeno, a njeni izvori polako gube svoj trag.
"Kulturološka raznovrsnost je bogatstvo svijeta. Osjećam se odgovornim za ono što je meni dovoljno blizu da ja mogu istraživati, a mislim da cijeli svijet može izgubiti jako puno ako se temelji na principu globalizacije tj. kako svi možemo postati isti", kazao je.
Međunarodno popularni i jedinstveni, svaki koncert pruža nešto novo
Kries je svirao na mnogim svjetskim i domaćim pozornicima, a ono što je karakteristično za njih je moć interpretacije.
Svaki koncert je drugačiji i svaki je zasebno iskustvo. Bend Kries se trudi svakom prilikom povezati sa emocijom koju u tom trenutku žele predočiti i pružiti publici nešto novo. Unatoč raznovrsnosti publike, uvijek su odani onome što rade i nikada ne kompromisiraju vlastitu umjetnost.
"Svaki koncert je potpuno drukčiji. Bili smo jednom na koncertu u Berlinu i svi su sjedili. Zamolio sam publiku da se dignu i svi su se rasplesali. Došla nam je organizatorica i rekla 'To je jako dobro, ali da sam znala da će biti ovako ne bih vam dopustila', a ja sam joj rekao 'Ja vas svakako ne bih poslušao'", rekao je kroz smijeh Mojmir Novaković prisjećajući se anegdote s jednog od međunarodnih koncerata.
Trebali su imati dvije velike turneje kroz Njemačku i Englesku međutim nastupila je svjetska ekonomska kriza 2008. godine te su im te gaže otkazane. Nakon toga, glazba je Mojmiru Novakoviću kako kaže postala hobi. Danas se bavi programiranjem, ali osjeća odgovornost nastaviti putem glazbe kojim je krenuo te očuvati bogatstvo glazbene baštine Poljica i Dalmacije.
Kako je nastao Kries?
Već davne 2002. godine raspao se bend LEGEN koji je tada već djelovao neko vrijeme te je na tim temeljima nastao Kries. Osnivač se prisjetio trenutka kada su odlučili se nazvati tim imenom.
"LEGEN je radio dva velika Kries koncerta na Bundeku. Mi smo u sklopu obilježavanja Dana planeta Zemlje isto nastupali na Bundeku, dobili budžet taman da postavimo binu i plakate i to smo nazvali Kries koncert. Onda smo stali i promislili 'Pa zašto se ne bi zvali Kries'", kazao je Mojmir Novaković.
Jednom prilikom je rekao da je glavna razlika između benda LEGEN i Kries to što je LEGEN donosio ljekovito bilje za publiku dok Kries donosi vatru koja grije dušu.
Kako i sam naglašava nije važno ni ime ni priče, važno je ono što se prenosi. Važno je očuvati blago koje nam je dano sa svakom notom tradicijske pjesme. Zvuk Kriesa osim što donosi to dodaje i rock ritam koji stvara izrazito dinamičnu melodiju koja tjera na pokret.
Svakako, bend Kries i Mojmir Novaković stvaraju jedinstvenu i čarobnu glazbu koju svako uho treba čuti i doživjeti.