Srednja škola "Jure Kaštelan" iz Omiša proteklog tjedna bila je ovogodišnjeg državnog natjecanja i smotre "Opisujemo sustave". Zahvaljujući predanom radu, na interdisciplinarno natjecanje učenika četverogodišnjih srednjih škola u Lijepoj našoj, pozvano je 20 učenika i učenica zajedno sa 16 mentora.
U prvom dijelu učenici pod vodstvom svojih mentora odabiru teme i predaju pisani rad, kojeg ocjenjuje Državno povjerenstvo i odlučuje tko će biti pozvan na Državno natjecanje i smotru. Ove godine u Omiš bili su pozvani Iva Zadravec, Frane Marušić, Paulina Boduljak, Noa Crnić, Ema Hatlak, Eva Radan, Lea Podrug, Melani Vugrinec, Kiara Lemac, Katja Belobrajdić, Luce Tičinović, Marijela Drvoderić, Anđela Marasović, Regina Halaček, Adam Marjanović, Andrija Janeš, Katarina Frković, Marin Sabo, Luka Grumerec i Margareta Sinković.
Pred 11 članova Državnog povjerenstva u srednjoj školi "Jure Kaštelan" pisali su pisani ispit znanja. Zadatak je tekstualni i sastojao se od opisa jednostavnijeg sustava i pitanja vezanih uz opis. Tijekom 60 minuta učenici su trebali pročitati tekst i odgovoriti na postavljena pitanja. Potom je Državno povjerenstvo vrednovalo njihove radove. Važno je napomenuti da su učenici bili raspoređeni u dvije kategorije natjecanja (A – učenici 1. i 2. razreda, B - učenici 3., 4. i 5. razreda srednje škole).
Hrvatsko interdisciplinarno društvo suorganizator je državnog natjecanja i smotre „Opisujemo sustave“, zajedno s Ministarstvom znanosti i obrazovanja te Agencijom za odgoj i obrazovanje.
Razgovarali smo s natjecateljima
Zavirili smo u Srednju školu "Jure Kaštelanin" za vrijeme iščekivanja rezultata. Dočekala nas je vedra i nasmijana ravnateljica Tereza Srdelić. Porazgovarali smo s nekoliko učenika koji su pristigli iz raznih dijelova Lijepe naše.
Iva Zadravec, učenica četvrtog razreda Srednje škole Čakovec pod vodstvom mentorice Marine Trstenjak Petran predstavila je rad Balzam Capra meee. Zauzela je treće mjesto, s ukupno 82 boda u kategoriji učenici 3., 4. i 5. razreda srednje škole.
- Cilj mog rada je da svoju kreativnu ideju povežem s raspoloživom okolinom i stvorim gotov proizvod. Tako sam rad utemeljila na svom prvom kozmetičkom proizvodu, kojeg sam napravila, a koji u sebi sadržava kozje mlijeko - priča nam Iva koja je odrasla na OPG-u. Njezina obitelj se već 30 godina bavi poljoprivredom, ruralnim turizmom te imaju farmu 100-tinjak koza i siranu.
- Moja želja je upisati farmaciju te sam stvaranjem prvog kozmetičkog proizvoda kao prvi korak prema snovima da imam brend - dodaje Iva.
Prošlogodišnji pobjednik
Prošlogodišnji uspjeh i pobjeda na natjecanju motivirali su Andriju Janeša da se ponovno prijavi na natjecanje te postigne i ovu godinu zavidan uspjeh. Sa svojim radom naziva 'Treba li Hrvatska omogućiti iskorištavanje nafte u Jadranskom moru, Andrija se uz pomoć mentorice Marine Mirković plasirao na drugo mjesto u B kategoriji - učenici 3., 4. i 5. razreda srednje škole.
- Pohađam treći razred Srednje škole Vladimir Nazor, Čabar. Moja mentorica mi je bila vjetar u leđa. Tema rada je aktualna, s obzirom na krizu i invazije Rusije na Ukrajinu jer je Rusija veliki izvoznik nafte, onda sam odabrao tu temu - govori nam Andrija.
'Otpornost bakterija u sustavima života suvremenog čovjeka', naziv je rada kojim se autorica Kiara Lemac iz Gimnazije Vukovar, zajedno s mentoricom Antonijom Milić plasirala na državno Natjecanje i smotru 'Opisujemo sustave 2023.'
Kiara se plasirala na smotru.
- Cilj rada je educirati ljude o utjecaju antibiotika na naš organizam te kako je važno slijediti upute liječnika. Mentorica mi je dala početnu ideju za sam projekt, ali mi je omogućila da praktičan rad odradimo u laboratoriju odjela za biologiju Josipa Jurja Strossmayer u Osijeku. Na tome sam joj iznimno zahvalna - rekla nam je Kiara.
Na ovogodišnjem natjecanju bilo je i javnosti poznato lice mladog genijalca iz Omiša, Frane Marušića. O Frani ne treba puno pisati, već su mnogobrojni medijski članci o njemu napisani. 'Upao' je prestižno Sveučilište Yale u New Havenu, među više od 50 tisuća učenika koji su se natjecali za upis na Sveučilište.
- Zajedno s profesorom geografije, Ognjenom Rakuljićem došao sam na ideju prijave na ovo natjecanje. S obzirom da živimo u Omišu i mišljenja smo da je Omiš jedna potencijalno brzorastuća turistička destinacija, smatrali smo da je ovaj projekt idealna prilika za promociju i prikaz kako je Omiš mijenjao kroz godine - iskreno će Frane.
'Brendiranje Omiša kao centra aktivnog i avanturističkog odmorišnog turizma Hrvatske', naziv je njegovog rada s kojim se plasirao na smotru ovogodišnjeg natjecanja.
"Ima djece koja fasciniraju kvalitetom rada, predznanjem..."
- U svakoj generaciji se vidi da postoji velik broj djece koji jako svjesno gledaju i vrlo detaljno imaju duboki uvid u stanje naše okoline. To je jedna snaga koju čovjek postane svjestan kada čita njihove radove i kao završni dio gleda sluša njihova izlaganja. Redom su to kompetentni radovi s cjelovitim uvidom gdje se točno vidi da su izdvojene bitne veličine, makar su one koji put skrivene pa se mogu uočiti tek nakon dublje analize. Ima djece koja fasciniraju kvalitetom rada, predznanjem i voljom da se tema primjeni na našu realnu okolinu - kazao nam je
Istaknuo je da je natjecanje dobrovoljno, ali zahtjevno jer interdisciplinarno. Nije dovoljno po automatizmu biti najbolji u nekom projektu, neg<o treba povezati znanje iz više predmeta redovite školske nastave.