Brojke stradalih na našim cestama su nažalost u porastu i njihov broj proteklih dana, kao i članci i komentari na tu temu su nam dali povod da i mi napišemo svoje mišljenje kroz nekoliko redaka. Puno je razloga zbog kojih može doći i zbog kojih dolazi do nesreća na našim cestama od kojih su neke nažalost i sa smrtnim posljedicama. U komentarima se da pročitati da li autoškole poduzimaju sve mjere kako bi osposobile kandidate za sigurnu i samostalnu vožnju nakon položenog vozačkog ispita. Odgovor je i da i ne.
U nastavku pročitajte analizu Ljube Kuzmića, mag.pr., direktora autoškole Croatia Start.
Što je sklizak kolnik i prva kiša, da li to mladi vozači uopće znaju?
Većina vozača koji iza sebe imaju veće vozačko iskustvo znaju odgovor na ovo pitanje, a vjerujem da znaju i kako se ponašati i upravljati vozilom u takvim uvjetima, a znaju li to mladi vozači koji su tek ušli u svijet vozača? Znaju naravno ako im netko barem kaže, a o demonstraciji nećemo ni pričati... Jesu li mladi vozači upoznati s činjenicom koliko je tehnički ispravna guma važna i koja je šara ljetna, a koja zimska? Imaju li mladi vozači osnovnog znanja kako zamijeniti kotač?
Što je uopće mladi vozač?
Smiješna je činjenica da kandidat za vozača koji je položio vozački ispit s 18 godina se smatra mladim vozačem sve do 24. godine iako može imati iza sebe dosta odvoženih kilometara kao i činjenica da može biti vozač neke profesionalne kategorije koja mu daje mogućnost da vozi teret ili 50-ak putnika dok je i dalje mladi vozač. Osoba bez ikakvog vozačkog iskustva, a s navršenih recimo 50-ak godina života, slabijim sposobnostima za razumijevanje, savladavanje i učenje novih vještina odmah nakon što položi vozački ispit ne smatra se mladim vozačem. Ima li to smisla? Naravno da nema, ali to na ponos onih koji su to napisali i odobrili.
Mladi vozač i prometna kultura?
Odgoj, svijest i kultura djece koja se osposobljavaju za vozača se uči prvo kući, a onda i u autoškoli. Samim tim smatramo da je bitno za budućeg vozača da svoje prve korake u svijetu vozača napravi što kvalitetnije jer su upravo oni temelj na kojem se može graditi kao vozač. Sada dolazimo na to imaju li mladi vozači znanje i jesu li uopće upoznati s sigurnom i defenzivnom vožnjom? Početkom 2018. godine na snagu je stupila liberalizacija tržišta autoškola što u potpunosti i podržavamo, jer zdrava konkurencija ukoliko je ima može samo donijeti dobro za kandidata. Smatramo da svaka firma ili obrt koji ispunjavaju uvjete da mogu osposobljavati kandidate za vozače imaju i pravo na to što im je ova liberalizacija i donijela. Međutim, velika greška i problem je ukidanje minimalne cijene za program osposobljavanja kandidata u autoškoli. Greška je zato jer autoškole koje nemaju kvalitetu i kadar nemaju načina kako privući kandidata u autoškolu i naravno prvi, a i jedini korak u toj nestručnosti i neznanju je davanje popusta i snižavanje cijena što u očima kandidata i roditelja ispada odlična prilika a zapravo je velika neprilika.
Zašto neprilika?
Dok čitate ovo zaključite hoće li vrhunski instruktor koji obučava Vaše dijete uopće raditi u autoškoli koja nema dovoljan broj polaznika i koja nudi popust ne bi li slučajno netko skrenuo na njihova vrata? Hoće li takva osoba biti adekvatno plaćena od strane poslodavca s obzirom na cijenu koju ste platili samoj autoškoli? Hoće li se iz te cijene moći financirati voditelj autoškole kojemu je zadatak da pripremi dijete na završni ispit i oslobodi ga treme istoga? Hoće li se iz te cijene osigurati adekvatna plaća za vrhunske predavače sa znanjem i iskustvom koji će Vašem djetetu već u učionici kazati koje ga opasnosti čekaju već prilikom prvog susreta s vozilom i skliskim kolnikom? Naš odgovor je neće, naravno da neće.
Koje mjere treba poduzeti da se smanje prometne nesreće?
Treba raditi na odgoju, svijesti i kulturi kandidata, održavati kvalitetu obuke, truditi se da tijekom obuke kandidat dobije najbolju teorijsku i praktičnu obuku, da je upoznat s načinom vožnje po skliskom kolniku, da zna upravljati vozilom i pri zanošenju, te da se uvede obvezan vozački ispit za sve vozače svakih 10 godina.
Zaključak
Smatramo da autoškole nisu krive za loše znanje mladih vozača, već nekoliko loših odluka upisanih u Zakon o načinu rada autoškola kao i nekad loša procjena i roditelja u shvaćanju važnosti odabira kvalitete jer za nekoliko mjeseci od upisa u autoškolu kandidat za vozača stječe pravo upravljati vozilom koje se nažalost nekad može nazvati i oružjem... Dokle god u prometu bude vozača koji nemaju znanja, bit će i prometnih nesreća, bit će i loših autoškola koje opstaju na ovaj ili onaj način, a za što su zaslužni upravo oni kojima kvaliteta u ovom slučaju nije bitna...