Lokalna mobilnost ima veliki utjecaj na gospodarski razvoj, kulturnu baštinu, zdravstveni i obrazovni sustav te socijalnu uključenost i zaštitu okoliša. Dobar stupanj mobilnosti može poboljšati kvalitetu života i gospodarske konkurentnosti u neurbanim zonama, dok nedostatak programa održive mobilnosti može biti prepreka za provedbu različitih aktivnosti.. Kako bi ojačali ruralna područja kao samostalne i raznoliko oblikovane zajednice, potrebno je osigurati održivu mobilnost.
Mobilnost je jedan od najvažnijih preduvjeta za funkcioniranje društva. Međutim, većina područja nema na raspolaganju dostupna potrebna financijska sredstva za uspostavljanje javne usluge prijevoza. S obzirom na to da proračuni predviđaju samo redovite prijevozne usluge, u mnogo slučajeva je vrlo teško financirati inovativne prijevozne usluge. U tom slučaju, neophodna je suradnja jedinica lokalne samouprave i provedba zajedničkih projekata u svrhu unaprjeđenja mobilnosti.
U kontekstu pametnih sela, jedinice lokalne samouprave mogu se razvijati prema čistom prometu čiji je cilj omogućiti prijelaz na alternativna goriva te uspostaviti odgovarajuću infrastrukturu koja promiče čišće načine prijevoza. Navedeno se odnosi na ulaganja u infrastrukturu za javne punionice električnih vozila te razvoj popratnih digitalnih platformi, uključujući i integrirani sustav plaćanja.
Aktualni trendovi mobilnosti
Postojeća infrastruktura za javni prijevoz (kolodvori, stanice, vozila) u ruralnim područjima može se koristiti za druge usluge s ciljem smanjenja troškova i/ili emisije štetnih plinova te pružanja dodatnih usluga (prijevoz robe, dostava namirnica, pošte, itd.). Automobili se koriste svakodnevno, no u Hrvatskoj je i dalje veoma snažan koncept osobnog automobila pa je u vozilu je samo jedna osoba. Posljednjih godina sve je popularniji carpooling, car-sharing i ostali koncepti dijeljenja vozila s ciljem smanjenja troškova, emisija CO2, prometnih gužvi i nedostatka parkirnih mjesta.
Pozitivan trend bilježi i biciklizam, kako tradicionalni tako i električni. Bicikli su prijevozna sredstva koja su se posljednjih godina nametnula kao zabavan i praktičan način mobilnosti. U svrhu poboljšanja uvjeta za daljnje promicanje biciklizma potrebno je unaprijediti biciklističku infrastrukturu koja će osigurati sigurnu i atraktivnu okolinu za korištenje bicikala. Biciklistički projekti mogu uključivati sigurna parkirna mjesta za bicikle, označavanje biciklističke staze, postavljanje prometne signalizacije prilagođene biciklistima i planiranje ruta. Uz navedeno, projekti mogu biti usmjereni na razvoj infrastrukture za električne bicikle i povezivanje s električnom mrežom, razvoj inovativnih rješenja koja poboljšavaju biciklističko iskustvo, itd. Ulaganje u razvoj biciklizma doprinosi smanjenju potrošnje goriva, ali i kvalitetu života lokalnog stanovništva (zdravstvene prednosti, smanjenje prometa, smanjenje vremena putovanja, proširenje turističke ponude privatnih ulagača...).
Kako riješiti problem mobilnosti ruralnih područja?
Niska gustoća naseljenosti u ruralnim područjima i dislocirana naselja onemogućavaju održivost javnog prijevoza u ruralnim područjima tijekom cijele godine. Rješenje se pronašlo u prijevozu na unaprijed predani zahtjev. Takva vrsta prijevoza omogućuje mobilnost ljudi na izoliranim lokacijama, grupirajući zajedno dovoljno putnika, čime se optimiziraju troškovi i pruža mogućnost ispunjavanja osnovnih potreba.
Mobilnost se može uspostaviti i razvijati i kroz prizmu namjene:
- Društvena mobilnost – usmjerena na osobe s invaliditetom ili starije osobe koje obično imaju otežan pristup prijevozu i tako njihove osnovne socijalne potrebe (zdravstvena skrb, opskrba hranom) nisu ispunjene. Dostupnim vozilima za osobe s invaliditetom i dostavom namirnica, pošte i lijekova potiče se društvena mobilnost.
- Slobodno vrijeme – za poticanje mobilnosti mladih, a bez alkoholiziranih vozača na cesti, u Europi je provedeno nekoliko inicijativa u okviru kojih se razvio tzv. disco-bus, vozilo koje je mladima omogućuje siguran odlazak na noćni provod i povratak kući.
- Turistička – podrazumijeva turiste koji dolaze posjetiti ruralna područja, a pri tome ne koriste automobil. Moguće rješenje u turističkim ruralnim područjima je javni prijevoz koji omogućuje brz i jednostavan pristup okolnim znamenitostima i turističkim mjestima.
Uz malu gustoću naseljenosti, mobilnost na otocima dodatno opterećuje problem međuotočne i unutar otočne povezanosti. Za ovakvu vrstu problema potrebno je povezivanje i uspostavljanje nekoliko različitih oblika prijevoza; uvođenje dodatnih brodskih linija, dostupan javni cestovni prijevoz, autobusne linije unutar otoka, dostupnost alternativnih prijevoznih sredstava. Otočna područja, dodatno bi, za lokalno stanovništvo i posjetitelje trebala imati objedinjene informacije o integriranoj mobilnosti i dostupnim oblicima transporta.
U konačnici, uspostava i razvoj adekvatne mobilnosti ruralnih i otočnih područja preduvjet je uspješnog i pravednog razvoja. Prijevoz u gradovima uglavnom se rješava sistemski – danas gotovo da i ne postoje gradovi bez sustava javnog prijevoza. No, ruralna i otočna područja s druge strane suočavaju se s izazovima mobilnosti za koja imaju ograničene resurse zbog čega temi mobilnosti moraju pristupiti strateški, kreativno i kroz međusobnu suradnju.
Ako želite saznati više ili imate ideju razvoja svoje ruralne sredine putem koncepta pametnih sela, posjetite internetsku stranicu www.pametna-sela.hr.