Mnogi se kupci prilikom kupnje rabljenih automobila okreću tržištima izvan Hrvatske. Razloga je mnogo, od veće ponude, do povoljnijih cijena koje su isplative čak i kad se državi plate sve moguće i nemoguće trošarine.
Najčešći izbor hrvatskih kupaca je Njemačka, a jedan od razloga je i uvriježen stav kako se Nijemci bolje brinu o automobilima od Hrvata pa je stoga manja šansa da naletite na “mačka u vreći”.
Tom se logikom vodio i jedan srpski youtuber Đorđe Aleksić koji se htio počastiti rabljenim BMW-om X6. Pronašao je jedan takav u Njemačkoj i zatražio prodavača da mu pošalje broj šasije kako bi se uvjerio da je vozilo redovito održavano. Nakon što su mu poslali broj, provjerio je vozilo na carVerticalu, jednom od mogućih načina za provjeru povijesti automobila, i ispalo je da je vozilo bilo redovno servisirano i bez većih oštećenja. Vođen time, uputio se u Njemačku po BMW-a, no ondje – šok, piše N1.
Ispostavilo se da mu je prodavač dao krivi broj šasije, odnosno broj od drugog automobila, a ne onog kojeg on kupuje. Kada je provjerio pravi broj šasije automobila, izvješće o povijesti otkrilo je ozbiljnu nesreću u prošlosti. Bilo je vidljivo da je BMW bio oštećen u Rumunjskoj, a vlasnik je to pokušao sakriti, piše N1.
To da je neki automobil koji se prodaje u Njemačkoj imao “prikriveni” kvar u nekoj drugoj zemlji nije nikakva novost. Istraživanje koje je napravio carVertical otkrilo je kako je u 2022. godini na njihovoj platformi provjereno 230.695 automobila čiji su posljednji podatci registrirani u Njemačkoj.
Što je još zanimljivije, njih 9.997 imalo je neku vrstu aktivnosti zabilježenu u drugim zemljama. To znači da je 4,3 posto automobila prodanih u Njemačkoj možda bilo korišteno u inozemstvu, čak i ako to njihovi prodavači “zaborave” spomenuti.
Prema istom istraživanju, 16,6 posto automobila koji se prodaju u Njemačkoj bilo je korišteno u Italiji, 12,7 posto u Francuskoj i 10,6 posto u SAD-u. Iako udio automobila iz Rumunjske, odakle originalno dolazi X6, nije visok (5,1 posto), rizik i dalje postoji.
Iako njemačko tržište rabljenih automobila ima dobru reputaciju u Europi, slijepo vjerovanje prodavačima može dovesti do ozbiljnih problema. Primjerice, čak 75 posto rabljenih vozila u Srbiji uvezeno iz inozemstva, često imaju vraćenu kilometražu, skrivena oštećenja i druge nedostatke.
Prevare na tržištu rabljenih automobila češće su u istočnoj Europi, a kupci bi trebali poduzeti mjere opreza i kada kupuju vozila u zapadnim zemljama. Inače će dobiti automobil u lošem stanju, a zatim potrošiti mnogo novca na popravke.
“Puno ljudi vjeruje kako iz Njemačke, Švicarske i drugih zemalja zapadne Europe dolaze samo dobro održavani automobili. Iako su neki kupci svjesni prevara, prilično je uobičajeno vjerovati svemu što prodavač kaže o automobilu ako dolazi iz inozemstva”, objašnjava Aleksić.
No provjeriti povijest automobila nije dovoljno. Budući da neki prodavači koriste lažne brojeve šasije, kupci moraju pažljivo provjeriti je li broj šasije koji su dobili pravi. Krivotvorenje broja šasije je ilegalno i, ako prevarant ide do te mjere, automobil treba izbjegavati pod svaku cijenu.